Gå til innhold

Slutter på AAP, men fremdeles ingen jobb. Hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mottar AAP fra NAV på grunn av medfødte faktorer som begrenser arbeidsmuligheter. Målet har hele tiden vært å komme ut i jobb, enten på egen hånd, via NAV, gjennom vikariat/midlertidig stilling/arbeidspraksis osv. Har fullført bachelor som del av planen, og har prøvd å komme i jobb i ett år uten å lykkes.

I juni går vedtaket om AAP ut. NAV vil søke om forlengelse, men sjansen for at jeg får det er liten. Samtidig gjør jeg alt jeg kan for å finne arbeid uten at det ser ut som at jeg vil lykkes med det før vedtaket går ut.

Hva skjer dersom jeg ikke får forlenget AAP? Blir det arbeidsledighetstrygd? Hva skjer evt i perioden mellom vedtak om AAP går ut og jeg evt mottar arbeidsledighetstrygd?

Ja, jeg har spurt NAV, men jeg får ingen klare svar. De er så fokuserte på å søke om forlengelse at de ikke gir meg ikke noen gode svar, til tross for at de selv sier at sjansen for å få innvilget forlengelse er liten.

Anonymkode: 6d7a3...c28

Videoannonse
Annonse
Gjest N-Nøff
Skrevet

Hvorfor er sjansen for at du for forlenget perioden på arbeidsavklaringspenger liten? Det høres merkelig ut. Det er vanskelig å svare uten å vite hva det er som feiler deg, som gjør at du ikke kan arbeide, men hva sier NAV om du er arbeidsdyktig eller ei? Hva sier legene om det?

For hvis du er arbeidsdyktig er det ingen hensikt i at du går på arbeidsavklaringspenger, og da vil du naturligvis bare måtte søke en jobb. NAV kan også tilby deg praksisplass i en bedrift, mot at de betaler en viss prisent av "lønnen" din.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Neinøff skrev:

Hvorfor er sjansen for at du for forlenget perioden på arbeidsavklaringspenger liten? Det høres merkelig ut. Det er vanskelig å svare uten å vite hva det er som feiler deg, som gjør at du ikke kan arbeide, men hva sier NAV om du er arbeidsdyktig eller ei? Hva sier legene om det?

For hvis du er arbeidsdyktig er det ingen hensikt i at du går på arbeidsavklaringspenger, og da vil du naturligvis bare måtte søke en jobb. NAV kan også tilby deg praksisplass i en bedrift, mot at de betaler en viss prisent av "lønnen" din.

Takk for svar!

Jeg har en medfødt nedsatt funksjonsevne som aldri vil bli bedre eller som kan forbedres gjennom operasjon/behandling. Det finnes hjelpemiddel, men med begrenset effekt. Likevel vil jeg selv si at det begrenser meg ikke så veldig mye i arbeidslivet, så lenge de rette tilretteleggingstiltakene kan gjennomføres på arbeidsplassen. Det er noen jobber jeg ikke kan utføre, som f.eks butikkjobb og jobber som krever førerkort.

I tillegg går jeg i behandling hos DPS, men den skal avsluttes i løpet av neste halvår og er ikke noe som begrenser meg i arbeidslivet per dags dato.

Både jeg selv, lege, terapeut og NAV mener at jeg er arbeidsdyktig. Det er kanskje litt uenighet om det er snakk om 100%, men i hvert fall 80%. Det er ikke gjort en avklaring her, og jeg har inntrykk av at det heller ikke er snakk om å gjøre en avklaring nettopp fordi jeg sånn sett er ganske oppegående.

NAV sier at det statistisk sett er veldig liten sjans for å få forlenget AAP. Av de som søker om å få forlenget, så er det visstnok svært få som får det.

Grunnen til at jeg sliter med å få jobb er nok fordi jeg har et veldig stort hull i CVen på grunn av sykdom. Helt siden jeg ble ferdig med studier har jeg søkt på alle jobber som er aktuelle. Jeg ser også etter en arbeidspraksis, som du refererer til. Har hatt et par småjobbee, men kun prosjekt og ingenting fast.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mottar AAP fra NAV på grunn av medfødte faktorer som begrenser arbeidsmuligheter. Målet har hele tiden vært å komme ut i jobb, enten på egen hånd, via NAV, gjennom vikariat/midlertidig stilling/arbeidspraksis osv. Har fullført bachelor som del av planen, og har prøvd å komme i jobb i ett år uten å lykkes.

I juni går vedtaket om AAP ut. NAV vil søke om forlengelse, men sjansen for at jeg får det er liten. Samtidig gjør jeg alt jeg kan for å finne arbeid uten at det ser ut som at jeg vil lykkes med det før vedtaket går ut.

Hva skjer dersom jeg ikke får forlenget AAP? Blir det arbeidsledighetstrygd? Hva skjer evt i perioden mellom vedtak om AAP går ut og jeg evt mottar arbeidsledighetstrygd?

Ja, jeg har spurt NAV, men jeg får ingen klare svar. De er så fokuserte på å søke om forlengelse at de ikke gir meg ikke noen gode svar, til tross for at de selv sier at sjansen for å få innvilget forlengelse er liten.

Hvis tiltak for at du skal komme ut i jobb er at du har en bachelor, så er det jo ferdig avklart. Det at man ikke får seg jobb er ikke gyldig grunn for å få forlenget AAP.

Hvis man ikke får en jobb som er faglig relevant, så bør man søke andre jobber også

Dagpenger blir vurdert utfra den jobbinntekten du hadde før arbeidsledighet, så det får du ikke.

Eneste ytelsen du kan søke på er sosialstønad

Anonymkode: 4e496...6bd

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg har en medfødt nedsatt funksjonsevne som aldri vil bli bedre eller som kan forbedres gjennom operasjon/behandling. Det finnes hjelpemiddel, men med begrenset effekt. Likevel vil jeg selv si at det begrenser meg ikke så veldig mye i arbeidslivet, så lenge de rette tilretteleggingstiltakene kan gjennomføres på arbeidsplassen. Det er noen jobber jeg ikke kan utføre, som f.eks butikkjobb og jobber som krever førerkort.

I tillegg går jeg i behandling hos DPS, men den skal avsluttes i løpet av neste halvår og er ikke noe som begrenser meg i arbeidslivet per dags dato.

Både jeg selv, lege, terapeut og NAV mener at jeg er arbeidsdyktig. Det er kanskje litt uenighet om det er snakk om 100%, men i hvert fall 80%. Det er ikke gjort en avklaring her, og jeg har inntrykk av at det heller ikke er snakk om å gjøre en avklaring nettopp fordi jeg sånn sett er ganske oppegående.

NAV sier at det statistisk sett er veldig liten sjans for å få forlenget AAP. Av de som søker om å få forlenget, så er det visstnok svært få som får det.

Grunnen til at jeg sliter med å få jobb er nok fordi jeg har et veldig stort hull i CVen på grunn av sykdom. Helt siden jeg ble ferdig med studier har jeg søkt på alle jobber som er aktuelle. Jeg ser også etter en arbeidspraksis, som du refererer til. Har hatt et par småjobbee, men kun prosjekt og ingenting fast.

Får håpe de støtter deg frem til du får deg en jobb. Men finner ikke NAV praksis til deg?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/endringer-i-reglene-for-arbeidsavklaringspenger-aap-fra-1.januar-2018/spørsmål-og-svar-om-nye-regler-for-aap#chapter-1

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke på alle jobber du kan utføre ikke bare de relatert til utdanning

Så blir det å leve på oppsparte midler så lenge de rekker, du må selge alt av formue for å leve på det først, så blir det  sosialkontoret hvor de vil trakassere deg litt, fordi det motiverer folk til å komme seg vekk derifra. Forbered deg på hets og at folk vil tro du er en lat slask og snylter. De vil sitte over deg å passe på at du søker minst 5 stillinger i uka f.eks og sette deg til "aktivitet" som å plukke søppel på gata. Møter du ikke fordi du heler vil søke jobber etc vil de trekke deg i deler av stønaden, eller gi deg avslag på stønaden helt. Som sosialklient vil ha husleie (sålenge den er under 6'000 kroner, lykke til om du bor i storby) + 5-6000 å leve for i måneden, med mindre NAV ikke mener du gjør så godt du kan da vil de sette deg på 3'000 kroner i måneden til mat og alt annet

Du kan høre med NAV om de kan gå med på å gi midlertidig lønnstilskudd de kan f.eks betale halve lønna i en periode på 6mnd eller enda lengre da blir du mer attraktiv for arbeidsgivere siden de slipper halve lønnskostnaden i starten. Finnes varige lønnstilskudd også men vet ikke om det vil være aktuelt for deg

Det er veldig dårlig sikkerhetsnett for folk som er for friske for ufør, og for syke for å få seg jobb i Norge. Håper du ikke har "lurt" samfunnet til å tro du er friskere enn det du faktisk er, for da blir det mange veldig tunge år fremover....Langtids sosialklienter er de som har det værst i Norge med tanke på helse, livskvalitet, depresjon og påfølgende rusavhengighet selvmord etc. Det er ikke en kul gjeng i bli medlem i. Er du ikke alvorlig syk fra før av, blir du det ihvertfall etter et par år som sosialklient.

Lykke til

Anonymkode: 37cba...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...