AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Dame 42. Overvektig. 1,60 høy og veier 90. Trent i over et år. Er supersprek med god kondis og trener både styrke og kondis. Jeg trener hardt fem ganger i uken. Svir av ca 5-600 kalorier hver økt. Har stått stille på vekten ved å spise 2200 kalorier det siste halve året. Nå sier PT jeg spiser for lite ifht all treningen. Må spise 3000. Høres dette fornuftig ut? Anonymkode: 0927d...afc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Må spise for å kunne forbrenne har jeg lært, spiser du for lite så holder kroppen på fettet. Ville hørt på noen som er utdannet innen dette, evt spurt en annen PT for vurdering om du ikke stoler på den du har. Anonymkode: b7116...515
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 ABSOLUTT IKKE, her blir du lurt av kvasivitenskap. Ikke sjans at kroppen din "tviholder" på fettet når du er såpass overvektig, jeg kan love og garantere at det aldri vil skje. Vitenskapen rundt dette baseres på mennesker med BMI 14 og under, og til og med da kan ikke forbrenningen "ødelegges." Du kommer ikke til å gå ned i vekt ved å spise mer når du ikke går ned i vekt med å spise det du gjør nå. Du må veie all mat med brevvekt og føre det ned. Hvis du virkelig får i deg 2200 kalorier, kutt 500 og se om det får fart på saker. Men å spise mer vil lede tvert mot det du ønsker. Tenk deg om; blir det en ekstra sjokoladerute på lørdag som ikke telles? Småspiser du mat mens du lager ting? Noe du utelater å veie eller kanskje må regne om igjen? Hvis ikke, kutt. Anonymkode: 9081b...e8f 10
Gjest Overrasket Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 (endret) Altså, jeg er enig i at du nok må søke mer informasjon fra alternative spesialister. Så vit at kommentarer på et forum (inkludert mine egne) er personlige synspunkter, og du må selv velge hva du vil eller ikke vil høre på. Så det var dagens ansvarsfraskrivelse. Jeg tror at dersom du er aktiv og følger med på kaloriinntaket og ikke går ned i vekt, så er det en feil i opplegget ditt. Det er ulogisk at man ikke skal kunne gå ned i vekt dersom man trener mye og spiser mindre enn man forbrenner. Jeg mener at feilen ikke kan være at du ikke spiser nok, eller ikke spiser 3 000 kalorier (eller et annet tall). Mest sannsynlig har du en lavere forbrenning enn det du tror, eller kaloriinntaket ditt er høyere enn det du tror. Det kan faktisk være så enkelt. Dog så vanskelig, kanskje? Joda, kroppen har en evne til å tviholde på kalorier dersom man spiser for lite. Men den funksjonen slår inn når kroppen allerede har blitt sultet i lang tid, og mistet masse, masse kroppsfett. DA starter kroppen å kutte forbrenningen drastisk for å tviholde på kaloriene. Denne funksjonen (mine personlige synspunkter her) slår ikke inn på et menneske som spiser en versjon av et typisk vestlig kosthold og trener en del. Trolig er ikke forbrenningen så høy som du håpet, eller du har ikke korrekt oversikt over det faktiske kaloriinntaket ditt. Jeg ville forsøkt en ny og grundigere måte å telle kalorier på, en oppdatert gjennomgang av hva som faktisk er din basisforbrenning, og et kritisk blikk på treningsopplegget ditt. Vær ærlig med deg selv. Ikke si deg fornøyd med at du har flotte tall som du kan plotte inn i en kalkuleringsmetodikk, og at tallene ser bra ut. Vær nøyere med å dobbeltkonrollere at tallene du kalkulerer med faktisk stemmer med virkeligheten. Endret 4. mai 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ville fått råd hos noen andre. Synes det er rart at Pt'en forteller deg at du skal hoppe rett fra 2200 til 3000. Anonymkode: 44fe8...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 160 cm og 90 kilo. Jeg spiser 1400 kalorier hver dag. Går saaaaakte ned. Forbrenner 500 kalorier hver dag Anonymkode: 873a3...5e7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Da jeg hadde omtrent samme BMI samtidig som jeg trente aktivt, gikk jeg til en person som faktisk har greie på det her, nemlig en ekte ernæringsfysiolog. Det er forskjell på en person med 5 års universitetsutdanning og en random person med treningsinteresse og -erfaring, men med maks 1/2 års kursing innen området. Jeg ble rådet til å innta 1700 - 1900 kcal per døgn, og det hjalp. Anonymkode: b41f1...dd4 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Det er så mye motstridende informasjon om kosthold opg vekt overalt, det er heller ikke gitt at en PT vet hva som er best Det høres ikke fornuftig ut at du spiser for lite. Det høres mer ut som om du bygger muskelr like raskt som du går ned i vekt, og det vil gjøre at vekten din står stille, selv om du mister fett Anonymkode: 5cb59...d9f 1
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Du må gå på kaloriunderskudd for å svi av ekstra kiloer. Du må ned i kalorier, og trene som du gjør til vanlig!! Hvor har denne PTen fått kompetanse fra?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Min erfaring er at PTer i stor grad baserer kunnskapen sin på store menn som vil bulke. 90 kg er nok vanlig for han eller hennes andre kunder som er høye, muskuløse menn. Og de bør gjerne spise 3000 kcal for å bygge eller opprettholde muskelmasse. Men du er en liten dame på 160 cm, og det sier seg selv at du trenger mye mindre mat enn dette. Så med mindre du ønsker å opprettholde en vekt som er godt over i fedme-kategorien så bør du spise langt under 3000 kcal per dag. Gjerne halvparten av dette om du ønsker å gå ned i vekt. 500 forbrent på trening er egentlig lite ift vekten din. Anonymkode: 7b1c4...de5 1
King in the North Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Hvordan har energinivået ditt vært siste halve året? Om du føler deg bra, og yter godt på trening, så vik jeg anta at matmengden din per nå, 2200 kalorier, er perfekt for å holde vekten ved like. Ville heller prøvd å gå ned til 2000, eller hallet under igjen en måned, for å se hvordan du reagerer på det. 3000 høres helt spesielt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 Jeg hadde sett på HVA du spiser ikke kun hvor mange kalorier du spiser. Får du i deg nok fett? Jeg tviler på (min mening) at kroppen din har behov for 3000 kalorier. Selv om du forbrenner 600 hver dag med trening så kommer du til å ligge i overskudd og kommer evt til å gå opp i vekt. Jeg jobber selv med å gå ned i vekt, og etter å ha prøvd "alt" har jeg funnet ut at en kombinasjon av lavkarbo og lavkalori er det som har gjort til at min kropp endelig etter flere år har begynt å gi slipp på kiloene. Jeg teller ikke kalorier slavisk, men holder meg til ca 1300-1800. Det som har gjort den største forrskjellen er å kutte ut melkeprodukter og kornprodukter. Jeg begynte på 99kg for noen mnd siden, er nede på 80kg nå og dette uten trening. har begynt å trene igjen denne uken. Dette spiser jeg: Frokost/lunch -chiafrø med kokosmelk og bringebær og litt søtning, lager kvelden før, topper med valnøtter når jeg skal spise -to kokte egg med hjemmelaget lavkarbo knekkebød, godt med majones og masse tomat,paprika og agurk -omelett av 2-3 egg, lages med alt ettersom hva jeg har lyst på den dagen, f eks, løk og paprika er jeg veldig glad i. Stekes i godt med smør og tomat og agurk ved siden av. -avokado med egg. Spiser enten som det er med salt og chilikrydder på, eller på knekkebrød -makrell i tomat, kyllingpålegg med 2-3 knekkebrød og alltid masse grønnsaker ved siden av -salat laget av grønn salat, tomat, agurk, avokado, paprika, grønnkål, ja det jeg har tilgjengelig og en proteinkilde, kylling, tunfisk, skinke, bønner. Topper med melkefri kjøpedressing. Middag Spiser stortsett det samme som resten av familien, men bytter ut potet, pasta og ris med grønnsaker. Spiser vi taco, så spiser jeg tacosalat.Det hender jeg lager stor wok som jeg har i kjøleskapet for dager vi har lasagne og lignende som er lite lavkarbovennlig. Spiser 20-40gram med melkefri mørk sjokolade hver dag. Favoritter er Freia sin havsalt økologisk og Angelmark sin med blåbær. Spiser en del nøtter og bær også, paranøtter og cashew. Håper du finner ut av det Anonymkode: b6857...b07
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dame 42. Overvektig. 1,60 høy og veier 90. Trent i over et år. Er supersprek med god kondis og trener både styrke og kondis. Jeg trener hardt fem ganger i uken. Svir av ca 5-600 kalorier hver økt. Har stått stille på vekten ved å spise 2200 kalorier det siste halve året. Nå sier PT jeg spiser for lite ifht all treningen. Må spise 3000. Høres dette fornuftig ut? Anonymkode: 0927d...afc Høres vilt mye ut, du vil nok ikke gå ned noe som helst om du spiser 3000 kal om dagen. Jeg trente minst like mye som deg, lå på 2000-2500 kal pr dag, bygde muskler og holdt vekta stabil. Er 170 høy og veide da 65 kg. Så la jeg meg på 1800-2000 kal pr dag, mistet alt fettet og gikk ned til 60 kg. Kunne gått rett på fitnesscenen om jeg ville. Følte meg energisk og frisk hele veien. Så ikke vær redd for å spise 1000 færre kal pr dag, ingen fare! Pass bare på at du har alt du trenger i kroppen av vitaminer. Anonymkode: 40311...83e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 Takker for alle innspill. PT sier at jeg må spise så mye, siden jeg ikke har gått ned på 2200 kalorier. Selv har jeg følt meg i form og energisk på det nivået men skulle gjerne sett vekten gå ned. Hun sier at hvis jeg øker kraftig på, så vil kroppen gå ut av bremsemodus og vekten begynne gå nedover. Men jeg forbrenner jo kun 5-600 kalorier på en treningsøkt. Hun sammenlignet meg med toppidretts-nivå...Jeg er litt sjokkert, men vet jo ikke hva jeg skal gjøre. Forstår ut fra dette at jeg bør få en second opinion.... Tusen takk alle sammen, det var mye nyttig info her ts Anonymkode: 0927d...afc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå