Gå til innhold

Barn reise alene med tog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som har erfaring med det? Både langdistanse og kort. 

Hva syntes barnet? Noen som har opplevd at det ble togstopp? Hva skjedde da ? Ble barnet tatt hånd om av personale eller måtte det greie seg selv?

Anonymkode: 6cda2...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er anbefalt at barn som reiser alene er 10 år og 12 år om de skal reise på lenger strekninger. Du må selv avgjøre om barnet er modent nok til å reise alene. Er det vant til å ta tog? I tilfeller med innstillinger og avvik så er ikke de som jobber ombord pliktig til å ta seg av barn som reiser alene, de har heller ikke noen ansvar for å barnet annet enn som med alle andre reisende. Men om det blir innstillinger får ofte barn som reiser alene taxi ja i stede for å bli sendt med for eksempel buss. Men det er vel du som vet best om barnet er modent nok til å reise alene😊

Anonymkode: 5218f...d1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk! Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel foreldrene som burde vite om ungen deres er moden nok til å reise ganske langt helt aleine... 

Anonymkode: 5e073...4f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/9811047/     Her uttaler nsb seg om det, da en gutt på 8 ikke kom seg av der han skulle, og toget kjørte videre.

Anonymkode: e153f...89e

Jeg støter NSB i den saken! :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har erfaring med det? Både langdistanse og kort. 

Hva syntes barnet? Noen som har opplevd at det ble togstopp? Hva skjedde da ? Ble barnet tatt hånd om av personale eller måtte det greie seg selv?

Jeg har reist masse med tog i mine yngre år og jeg støtter meg til det som nevnes om at de bør være modne nok til å kunne ta ansvaret selv.Det kan skje ting som om at du må bytte fra tog til buss og det kan være veldig skummelt/ubehagelig på et nytt sted som du ikke har vært på før. Mange tanker flyr gjennom hodet. Personalet tar ikke ansvar for barn ved togstopp. NSB har mange gode poenger i artikkelen som nevnes over. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sender barna alene med tog, men NSB selv anbefaler at barna skal være over 12 år og i stand til å ta vare på seg selv. De får ingen spesialbehandling under avvik som f.eks buss for tog og det er viktig at de da klarer seg selv. Du må selv vite om barnet ditt er moden nok for det, det er stor forskjell på barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! 

Tenker som så at for et barn på 12 som kansje ikke har vært på stasjonen før så er det litt skummelt å ta buss for tog.  Men noen sa noe om taxi? til barn? er det unntakstilfeller at barn får taxi eller er det vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt aom at barn spesifikt får taxi framfor buss. Er det en ulykke på sporet, så kan det ta mange timer før NSB klarer å fikse videretransport. Var utfor et tilfelle for en tid tilbake, dødsulykke på sporet, det var midt i rushtiden og da tok det tre timer før første buss kom for å frakte oss videre. Ingen selvfølge at taxi er det første NSB bruker.
NSB uttaler også at de ikke  tar ansvar for de reisende, hverken barn eller voksne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Tenker som så at for et barn på 12 som kansje ikke har vært på stasjonen før så er det litt skummelt å ta buss for tog.  Men noen sa noe om taxi? til barn? er det unntakstilfeller at barn får taxi eller er det vanlig?

Jeg ville aldri basert meg på at dere fikk taxi om det skjer noe (Jeg har heller aldri hørt om at noen har fått taxi istedenfor buss). For det første så er et barn på 12 år så stort at det burde klare å takle situasjonen om det skjer noe og for det andre så burde det ikke være ubehagelig å orientere seg på annen stasjon for en ungdom i den alderen. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo ann på alderen til barnet. Er det togtur uten togbytte og noen går på toget for å hente barnet på stoppestasjon så kan jo litt mindre barn ta tog alene. Har alltid tatt toget til Oslo med barnet og satt barnet på rett tog, på stoppestasjon hentet da far barnet inni toget. Greit å nevne for togpersonell hvor barnet skal. Mitt barn var nesten 6 år første gang. Barnet skulle ringe meg ved hvert stopp og fortelle hvor de var. Det gikk strålende. 

Anonymkode: 13ebf...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs jo ann på alderen til barnet. Er det togtur uten togbytte og noen går på toget for å hente barnet på stoppestasjon så kan jo litt mindre barn ta tog alene. Har alltid tatt toget til Oslo med barnet og satt barnet på rett tog, på stoppestasjon hentet da far barnet inni toget. Greit å nevne for togpersonell hvor barnet skal. Mitt barn var nesten 6 år første gang. Barnet skulle ringe meg ved hvert stopp og fortelle hvor de var. Det gikk strålende. 

Samme barn som 12 åring tog togbytte selv og klarte fint å finne buss for tog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine 2 barn har reist alene med tog i flere år, da far bor 2 timers tur unna med tog. Er direkte tog. Og nå har 11 åringen nylig startet å ta toget alene. Ene gangen de tok toget, så skjedde det noe, så de måtte ta buss for tog, jeg ble så stresset, og ringte NSB, fikk da beskjed om at barna skulle kontakte en av de som har refleks vest, så ville de hjelpe de på rett buss. Vi er siste holdeplass til bussen. Byttet var på Oslo S, så var ganske bekymret, da jeg har vært på med buss for tog der, og det kaoset. Men det gikk strålende, de fikk hjelp, kom seg på rett buss og det ble ikke store forsinkelsen. Barna har jo med telefon, så jeg forteller de hva de må gjøre. 

Men det er jo dere som foreldre, som kjenner barnet best, og vet om det er klar for å kjøre tog alene, eller ikke.

Anonymkode: f2dd5...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Puttet dere barnet på toget alene fra det var 6 år? Altså greit nok at barn skal lære å mestre å utvikle seg men dette synes jeg var uansvarlig.  Tar selv toget inn til Oslo hver dag og er det ett tog jeg ikke ville satt en 6 åring alene på så er det det. 

Hvorfor kunne ikke du eller far ta toget sammen med barnet når det var så lite?

Anonymkode: aa2fb...08b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro selv alene mellom øst- og vestlandet fra jeg var ti år. Ikks med tog da, men med buss. Måtte bytte buss omtrent halvveis. Da hadde jeg ikke mobiltelefon en gang. Syntes ikke det var skummelt, og det gikk alltid fint, bare noen forsinkelser av og til.

Jeg lurer på om barn i dag ikke for lov til å være så selvstendige som før? Selvsagt skjønner jeg at det er forskjell på barn, jeg var nok ganske selvstendig og ansvarsfull da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg reiste med tog alene Oslo-Trondheim flere ganger i året fra jeg var 8 år. Men det var endestasjon-endestasjon, så jeg måtte ikke følge med på å gå av på riktig stasjon. Det skjedde heldigvis aldri noe på disse turene, men jeg er ganske sikker på at jeg var i stand til å håndtere eventuelle togstans, plutselig buss for tog osv. Dette var før mobiltelefonens tid også (dvs. det var før det ble vanlig at barn hadde egen telefon). Jeg hadde alltid med meg penger i tilfelle noe skulle hende.

Anonymkode: d947f...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...