Gå til innhold

Hva slags terapi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig blitt diagnistisert med bipolar lidelse og paranoid personlighetsforstyrrelse. Har begynt på stemningsstabiliserende medisiner, men ønsker å gå i terapi i tillegg. Psykiateren ramset opp mange ulike terapiformer som kan ha effekt på personlighetsforstyrrelsen, men hvordan skal JEG kunne vite hvilken terapiform jeg skal prøve??

Er det noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 7190b...bcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

psykodynamisk psykoterapi?

Anonymkode: a0ef1...a51

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi, dersom du er velfungerende ellers. Dersom du trenger å gjøre et dypdykk i fortid, traumer og liknende kan gestalt-terapi være en ting 😊

Anonymkode: f8e9f...191

Skrevet

Mentaliseringsbasert terapi skal visst være bra. Dvs. Fikk høre at det var bra for både unnvikende, avhengig og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, så godt mulig det funker for paranoid personlighetsforstyrrelse også. Skal selv begynne med det etter hvert i form av gruppeterapi i tillegg til den individuelle terapien med behandleren. Er bare i en startfase av det hele så vet egentlig ikke så mye hva det går ut på, men det har en del med korrigering av tankemønster å gjøre. Noe man gjerne må uansett hva slags personlighetsforstyrrelse en har. 

Å være i gruppeterapi kan dessuten være nyttig ved at man får innblikk i andres utfordringer og erfaringer. Men mulig gruppeterapi ikke er helt for deg hvis du sliter mye med paranoide tanker om hva folk tenker om deg og sånt. Vet ikke. Kan ikke nok om temaet til noe annet enn mine egne tanker om hvordan det kan være. 

Uansett kan vel psykiateren din hjelpe deg med å finne rett behandling ut fra hvordan lidelsen din utarter seg. :)

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg tenker skjema-terapi også er en mulig terapiform. "Skjemaer" dannes hos noen mennesker og er negative mønstre som går igjen gang etter gang. Med en paranoid personlighetsforstyrrelse vil nok særlig skjema- mistillit appellere til deg (tanken om at alle er ute etter å skade en, gå bak ryggen/svikte en, at man ikke kan stole på noen, at man tilslutt vil bli forlatt og dolket i ryggen, at mennesker er farlige og uberegnelige/venter på sjansen til å mistro deg osv), muligens også skjema-avvisning. Denne terapiformen går i hovedsak på å gjenkjenne skadelige mønstre og jobbe seg ut av dem for å leve bedre med seg selv og i relasjoner med andre. Tror den brukes en del ved behandling av personlighetsforstyrrelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...