AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Hei! Jeg flyttet inn i en hybel 2.1.2018, da hadde jeg betalt fra den 1.12.2017 (bodde ikke der, men hadde tingene mine der). I min leiekontrakt så har jeg ikke oppsigelsestid. Jeg betaler for hus leie fra den 1 til den 30/31 hver måned. Men nå har det seg sånn at jeg skal flytte ut den 15.06.2018. Har betalt husleie for hele mai, men lurer på om jeg har noe krav til å kun betale halv husleie neste måned? Mener selv at dette må være innenfor i og med at jeg kun bor der halve måneden. Men kan svært lite om lover rundt husleiekontrakter og i kontrakten min står det svært lite. Har noen litt mer peiling enn meg på dette her? Takk for svar! Anonymkode: 4ee97...2f5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Du må betale for hele måneden. Anonymkode: c9ea8...1b4 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg flyttet inn i en hybel 2.1.2018, da hadde jeg betalt fra den 1.12.2017 (bodde ikke der, men hadde tingene mine der). I min leiekontrakt så har jeg ikke oppsigelsestid. Jeg betaler for hus leie fra den 1 til den 30/31 hver måned. Men nå har det seg sånn at jeg skal flytte ut den 15.06.2018. Har betalt husleie for hele mai, men lurer på om jeg har noe krav til å kun betale halv husleie neste måned? Mener selv at dette må være innenfor i og med at jeg kun bor der halve måneden. Men kan svært lite om lover rundt husleiekontrakter og i kontrakten min står det svært lite. Har noen litt mer peiling enn meg på dette her? Takk for svar! Anonymkode: 4ee97...2f5 Du er nesten morsom. Husleien løper fra den 1. I hver måned og til den siste, når du begynner på en ny måned så er du forpliktet til å betale for hele måneden uansett når tid du flytter ut. Dersom du hadde vært huseiet, ville du akseptert å bare få en halv husleie fordi leieboeren finner på å flytte midt i måneden? Anonymkode: 80fdc...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Hvis du ikke har noe oppsigelsestid, ser jeg ingen grunn til at du skal betale full leie i juni. Og hvis noen står klare til å flytte inn 15.06., skal du i hvert fall ikke betale lenger. Anonymkode: ca2ef...7d7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Så klart skal du betale for hele mnd. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 Anonymkode: b8e4a...053 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Spør huseieren du Begge mine siste leieforhold var det helt i orden å flytte midt i måneden og betale halve leien for siste måneden. Stod som vanlig 1.-1. i kontrakten, men begge to var bare hyggelige da jeg spurte, og sa det var null problem. Anonymkode: 3e9f5...fbc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har noe oppsigelsestid, ser jeg ingen grunn til at du skal betale full leie i juni. Og hvis noen står klare til å flytte inn 15.06., skal du i hvert fall ikke betale lenger. Anonymkode: ca2ef...7d7 Du må lære deg loven skjønner jeg. Står det ikke oppsigelsestid i en leiekontrakt er oppsigelsestiden ved leie av hus eller leilighet 3 mnd, og 1 mnd vesnene leie av hybel, garasje og bod. Man kan ikke varen gjøre det som «høres rett ut» Anonymkode: b8e4a...053 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Når det ikke står oppsigelsestid (noe spm er veldig rart) er det vel noe standard tid som er vanlig? Uansett, du betaler hele mnd. Anonymkode: 30b1f...86e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart skal du betale for hele mnd. Med mindre noe annet er avtalt, er fristen etter husleieloven § 9 – 6 tre måneder ved leie av vanlig leilighet eller hus. Ved leie av hybel, garasje eller bod er oppsigelsestiden en måned. https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77 Anonymkode: b8e4a...053 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må lære deg loven skjønner jeg. Står det ikke oppsigelsestid i en leiekontrakt er oppsigelsestiden ved leie av hus eller leilighet 3 mnd, og 1 mnd vesnene leie av hybel, garasje og bod. Man kan ikke varen gjøre det som «høres rett ut» Anonymkode: b8e4a...053 Nettopp det jeg mente ja! 😊 Anonymkode: 30b1f...86e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må lære deg loven skjønner jeg. Står det ikke oppsigelsestid i en leiekontrakt er oppsigelsestiden ved leie av hus eller leilighet 3 mnd, og 1 mnd vesnene leie av hybel, garasje og bod. Man kan ikke varen gjøre det som «høres rett ut» Anonymkode: b8e4a...053 Jeg er fullstendig klar over lovteksten. Hun leier en hybel og skal flytte ut 15.06., det et over en måned til. Anonymkode: ca2ef...7d7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er fullstendig klar over lovteksten. Hun leier en hybel og skal flytte ut 15.06., det et over en måned til. Anonymkode: ca2ef...7d7 Man må fremdeles betale for hele mnd. Man kan ikke bare betale halve fordi det passer seg selv best. Er man heldig så har man en grei utleier som godtar det. Men så fort man bor der inn i ne ny mnd skal man betale for hele Anonymkode: b8e4a...053
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå