fitnessjenta Skrevet 8. mars 2018 #2961 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) Noen som vet når debatten blir tilgjengelig på NRK nett-tv? Edit: den ligger ute nå Endret 9. mars 2018 av fitnessjenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 8. mars 2018 #2962 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) 29 minutter siden, Nebel86 skrev: Helt oppriktig så tror jeg Ullebø er en av de få i blogg-Norge som faktisk deler sine tanker og bilder av kroppen sin fordi det er personlig, og ikke for å tjene penger på akkurat den biten. Jeg ser en jente som er stolt over kroppen sin og får til kunst/og modellbilder, og som gjerne vil være modell og promoterer seg selv på den måten for å få jobber, etc. Jeg kjøper ikke KU deler sin kropp kun fordi det er personlig. Hun lever av bloggen sin som eneste inntektskilde og hun vet hvordan hun skal bruke seg selv for å selge. Kropp selger, enkelt og greit. Jeg ser ikke kunst i hennes bilder. Bare fordi man har slengt en sigg i munnen og kjørt bildet gjennom black & white filter gjør det ikke automatisk til kunst. Kalle en spade for spade, det er seksualiserte bilder som roper gi meg bekreftelse. 29 minutter siden, Nebel86 skrev: Og en rask titt innom instagrammen hennes. Hun gjør seg til, til det verre med tekst som " I used to make funny faces in all pictures, cause I thought i was too ugly. Turns out your look is not that important. Self-love takes time, and I believe a part of it is embracing and loving your inner child" Ja, det er en flott beskjed, men i realiteten fungerer ikke det, for de som kjenner seg igjen i bildet vil ta det verre opp enn bildene Ullebø legger ut som er mer uoppnåelig og "goals" Hvorfor funker ikke budskapet til Ulrikke? og hvorfor vil de som kjenner seg igjen i bildet ta det verre opp enn bildene til Kristine? Jeg kjenner meg selv i det hun skriver, som ungdom gjorde jeg meg alltid til for jeg var ikke bekvem med å smile for jeg syntes jeg var stygg. Flott å dele at utseendet ikke er så viktig, for det er virkelig så mye annet som betyr mer. For å si det sånn, Kristine sine bilder hadde fått meg til å føle en meg enda verre. Endret 8. mars 2018 av gjestgitt 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 8. mars 2018 #2963 Del Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, orfeus skrev: Det du sier viser bare at det er på høy tid kampen tas. Ulrikke er ett år eldre enn Kristine, men hundre ganger mer reflektert og moden. Kristine må gjerne være stolt av kroppen sin, skulle bare mangle, men den vanvittige jakten på oppmerksomhet og mangel på ydmykhet er noe hun må jobbe med, og hun kan være stolt uten å legge ut seksualiserte bilder til sine (svært) unge følgere. Hvordan du kan få Ulrikkes humoristiske og uhøytidelige måte å ironisere med kvinneidealet og egen usikkerhet til å bli en bjørnetjeneste, er vanskelig å forstå. Det er vel heller den selvforherligende og egodyrkende stilen til rosabloggeren som er usunn. Helt enig! Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit og gjort dumme valg som følge av det oppgjennom, men jeg har alltid vært høflig, ydmyk og imøtekommende med andre mennesker og tålt konstruktiv kritikk. Har en helt normal kropp som jeg er stolt av, men har aldri vært arrogant av den grunn. Det er litt mangel på normal høflighet i dag synes jeg. Ble imponert over Ulrikke i dag, hun fremstår som sunn og frisk med flotte verdier og vettet i behold. Og hun hadde en fin fremtoning der hun fikk frem budskapet uten og være nedlatende/overkjørende. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 8. mars 2018 #2964 Del Skrevet 8. mars 2018 (endret) 34 minutter siden, orfeus said: Det du sier viser bare at det er på høy tid kampen tas. Ulrikke er ett år eldre enn Kristine, men hundre ganger mer reflektert og moden. Kristine må gjerne være stolt av kroppen sin, skulle bare mangle, men den vanvittige jakten på oppmerksomhet og mangel på ydmykhet er noe hun må jobbe med, og hun kan være stolt uten å legge ut seksualiserte bilder til sine (svært) unge følgere. Hvordan du kan få Ulrikkes humoristiske og uhøytidelige måte å ironisere med kvinneidealet og egen usikkerhet til å bli en bjørnetjeneste, er vanskelig å forstå. Det er vel heller den selvforherligende og egodyrkende stilen til rosabloggeren som er usunn. Om hun jakter oppmerksomhet eller ikke er ydmyk så er det fortsatt hennes rett, uavhengig om folk liker det eller ei. Når det gjelder fokus på kropp så er jeg både enig og uenig. Ja, man har et visst ansvar med så mange følgere, men personlig er jeg tilhenger av at folk må gjøre som man vil så lenge man ikke med hensikt gjør ting for å skade andre, og denne feministiske kampanjen som foregår kan til tider gå ut av proposjoner. Her er noen eksempler på hva jeg mener kan ha en omvendt effekt: Ja, hun er tøff, og hennes motivasjon er helt klart at jenter skal lære seg å elske seg selv, men hva skjer når man legger ut slike bilder og videoer med tilgjorte grimaser som skal fokusere enda mye mer på at "Dette er egentlig ikke sosialt akseptert, men elsk deg selv, selv om du ikke er så flott"? Igjen, tanken bak dette er glimrende! Men idealet om å være slank dukket ikke opp etter at bloggere inntok Norge, det har vært idealet i mange mange år, og slike bilder som feminister legger ut vil ikke forandre dette, derimot vil mange jenter tenke at: Jeg vil ikke se slik ut, og det gjør jeg jo, jeg vil være slank, og det kan forårsake spiseforstyrrelser i større grad enn hva Ullebø og andre bloggere legger ut, tenker nå jeg. (Falch er flott, bare for å ha sagt det, men hun gjør seg til på bilder for å vise et "fuck you" signal) Endret 9. mars 2018 av Nebel86 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ssophie Skrevet 9. mars 2018 #2965 Del Skrevet 9. mars 2018 Det er bra Kristine Ullebø er stolt av kroppen sin, for kjære vene så avkledd hun ble på Debatten. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjestgitt Skrevet 9. mars 2018 #2966 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) 20 minutter siden, Nebel86 skrev: Om hun jakter oppmerksomhet eller ikke er ydmyk så er det fortsatt hennes rett, uavhengig om folk liker det eller ei. Når det gjelder fokus på kropp så er jeg både enig og uenig. Ja, man har et visst ansvar med så mange følgere, men personlig er jeg tilhenger av at folk må gjøre som man vil så lenge man ikke med hensikt gjør ting for å skade andre, og denne feministiske kampanjen som foregår kan til tider gå ut av proposjoner. Her er noen eksempler: Ja, hun er tøff, og hennes motivasjon er helt klart at jenter skal lære seg å elske seg selv, men hva skjer når man legger ut slike bilder og videoer med tilgjorte grimaser som skal fokusere enda mye mer på at "Dette er egentlig ikke sosialt akseptert, men elsk deg selv, selv om du ikke er så flott"? Igjen, tanken bak dette er glimrende! Men idealet om å være slank dukket ikke opp etter at bloggere inntok Norge, det har vært idealet i mange mange år, og slike bilder som feminister legger ut vil ikke forandre dette, derimot vil mange jenter tenke at: Jeg vil ikke se slik ut, jeg vil være flott, og det kan forårsake spiseforstyrrelser i større grad enn hva Ullebø og andre bloggere legger ut, tenker nå jeg. Idealet om å være slank er ingen nyhet, men bloggere har jammen helt bensin på bålet. Det har aldri vært så mye kroppsfokus som nå, jeg har 31 år og kan ikke huske det var så ille i min tid som ungdom. Jeg kan ikke tro at det Ulrikke fremmer kan være så skadelig som du vil ha det til, at hun vil forårsake spiseforstyrrelser i større grad enn Kristine og andre bloggere. Jeg vil heller tro at idealet som er skapt (og forsterket av bloggere/sosiale medier profiler) i dagens samfunnet er langt mer skadelig. Nå skal dagens kvinne være slank, vellykket, ansiktet og kropp skal helst ikke bære preg av aldring og er man ikke fornøyd med noe så er det bare å fikse på det om man har nok penger. Ulrikke står i bresjen for at man skal lære å elske seg selv og være fornøyd med slik man er skapt. Verdien av personen skal ikke defineres utifra utseendet men ut i fra iindre kvaliteter. Embrace yourself som hun sier. Endret 9. mars 2018 av gjestgitt 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Remoraid Skrevet 9. mars 2018 #2967 Del Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, blåbærpike skrev: Jeg synes mye av det Ulrikke Falck står for er bra, men samtidig så føler jeg at det blir dobbelmoralsk. Kristine Ullebø er slank, men slanker seg ikke. Hun legger ut lettkledde bilder, og får pes for det. Ulrikke Falch er normalvektig, men ikke slank. Hun legger ut lettkledde bilder, og blir hyllet. Vil en 10 - 12 åring som følger "Vilde fra Skam" men egentlig ikke får med seg innholdet i de engelske instagram-postene hennes greie å unngå å bli påvirket av hennes bilder? Ønske seg hennes kropp? Sende likt J-Lo bilde som "Vilde fra Skam" la ut på insta til venninnene over snap? Ikke nødvendigvis. I tillegg synes jeg dette så vondt ut for Kristine. Jeg ser ikke en overlegen og bortskjemt jente. Når hun etter de første 3 minuttene er i konstant forsvarsmodus, så kommer den usikre jenta hun har fortalt om fra barne- og ungdomsskolen tydelig frem. Hun har vært nede og utenfor, bloggen er en av måtene hun har bygget seg opp på. Hun har skrevet positivt om skolegang, om å jobbe hardt for gode karakterer, om å følge drømmen, å tro på seg selv, være fornøyd med seg selv. Og nei, alt er ikke like positivt. Men hun er fremdeles bare en 20 år gammel jente som prøver å finne ut av livet og lærer av feilene sine underveis. Det var forøvrig flott at Kristine la seg flat og sa at hun angret på å tatt fillers, og at Kristin applauderte det. Jeg har ikke sett Debatten og skal derfor ikke uttale meg om hvordan Ullebø framstod, men én ting synes jeg hun uansett skal ha respekt for: Hun stiller til debatt. Om hun ikke tar til seg kritikk på direkten vitner det i alle fall om mot til å tørre å møte kritiske røster og åpenhet for andres synspunkter. Så kan man jo bare håpe på at hun tar til seg noe etterhvert. Ved å stille til debatt viser "unge" Ullebø en betydelig større grad av modenhet enn eldre og mer erfarne bloggere (som man vel må regne med har blitt spurt om å stille, men som på sedvanlig vis ikke evner eller tør å debattere andre steder enn i eget kommentarfelt og legger seg i fosterstilling når liver butter imot). 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mindfulness Skrevet 9. mars 2018 #2968 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg heier veldig på Kristin og Ulrikke, men opplevde Ulrikke som tidvis nokså vaklende i argumentasjonen (hun var nok litt nervøs, men Kristin overbeviste i langt større grad). Stakkars kristine, det ble heftige greier og nokså pinlig innimellom... Det hadde vært interessant om de hadde fått en blogger som driver business i litt større grad (i påskudd av å drive personlig dagbok på nett, naturligvis). Jeg er egentlig kritisk til både Kristine og Ulrikkes delingstrang på nettet. Hvorfor skal man ha behov for å dele bilde av kroppen sin i det hele tatt, både i den ene og andre hensikten? Alle monner drar, og resultatet er økt fokus uansett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fitnessjenta Skrevet 9. mars 2018 #2969 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Først og fremst vil jeg rose Kristine for at hun turte å delta i debatten i dag, det er utrolig tøft av henne å kaste seg ut i noe sånt. Når det er sagt, så synes jeg dessverre at hun gjorde en veldig dårlig figur. Hun framstår aggressiv, ureflektert, arrogant og selvsentrert. Hver gang hun snakker er det fra et "jeg"-perspektiv, og tar konstruktiv kritikk som et personlig angrep. Dette handler om så mye mer enn hvorvidt en skal få lov til å legge ut de bildene en vil; Det handler om ansvaret en har som påvirker for unge jenter, IKKE om Kristine som privatperson. Det handler om at påvirkere burde reflektere rundt hva de legger ut, hvilke verdier de fremmer og hvordan det oppfattes av andre. En av motdebattantene til Kristine sa at den konstruktive kritikken påvirkere får, ikke er ment som et angrep på de som privatpersoner, men et ønske om en dialog og et samarbeid slik at de kan framstå som gode forbilder for deres publikum. Det er ingen som vil ta fra Kristine og andre påvirkere ytringsfriheten sin, men det oppfordres til at de reflekterer litt rundt sine roller som påvirkere, mer enn å kun argumentere for at "JEG liker bildet, derfor legger jeg det ut", og "JEG ble ikke syk av dårlige forbilder, DERFOR vil ingen andre bli det heller". Kristine viser en mangelfull evne til å reflektere utenfor deg selv, og å se ting fra andres standpunkt enn sitt eget. Jeg tror at ALLE mennesker har godt av å lære av hverandre, av å lytte til andre og til å motta konstruktiv kritikk. Kristine virker som en person som ønsker å vokse og å lære, derfor håper jeg at denne debatten har gjort at hun tenker litt mer over saker og ting i fremtiden. Jeg reagerte dog litt på kommentaren hennes om at hun angret på å ha reklamert for leppeinjeksjoner i 2015, fordi man skal ikke bla langt igjennom instagram-profilen hennes før man finner nettopp dette. Litt selvmotsigende vil jeg si. Endret 9. mars 2018 av fitnessjenta Skrivefeil 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøffeSnåkus Skrevet 9. mars 2018 #2970 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg gikk gjennom Instaprofilen til Kristine etter programmet og synes IKKE den fronter kropp. Hun burde ikke være den som skal forsvare kroppsfokus for den er en inspirasjon mer enn fokus på "se på min kropp" profil. Det finnes MYE verre profiler, for å si det sånn. Kristine gjorde fin figur på TV og det er ikke lett å stå å skulle forsvare det hun lever av foran så mange på NRK 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 9. mars 2018 #2971 Del Skrevet 9. mars 2018 (endret) Hun virket jo rett og slett sint.. Og så en smule gal ut,til tider når hun så på Ulrikke prate.. Ikke hadde hun egentlig noe å komme med i debatten heller. Endret 9. mars 2018 av J.. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 9. mars 2018 #2972 Del Skrevet 9. mars 2018 7 timer siden, Nebel86 skrev: Helt oppriktig så tror jeg Ullebø er en av de få i blogg-Norge som faktisk deler sine tanker og bilder av kroppen sin fordi det er personlig, og ikke for å tjene penger på akkurat den biten. Jeg ser en jente som er stolt over kroppen sin og får til kunst/og modellbilder, og som gjerne vil være modell og promoterer seg selv på den måten for å få jobber, etc. *snip* Du tror ikke hun deler bilder av kropp for å tjene penger, men for å fremtidige modelljobber? Altså tjene penger? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 9. mars 2018 #2973 Del Skrevet 9. mars 2018 Det jeg reagerer litt på, er at det er tydelig at det er greit å legge ut lettkledd-bilder hvis du er litt rund/overvektig, mens det er skammelig å legge ut slike bilder hvis du er slank og veltrent. Synes det er mye dobbeltmoral ute og går her 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 9. mars 2018 #2974 Del Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Det jeg reagerer litt på, er at det er tydelig at det er greit å legge ut lettkledd-bilder hvis du er litt rund/overvektig, mens det er skammelig å legge ut slike bilder hvis du er slank og veltrent. Synes det er mye dobbeltmoral ute og går her Enig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mindfulness Skrevet 9. mars 2018 #2975 Del Skrevet 9. mars 2018 3 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Jeg gikk gjennom Instaprofilen til Kristine etter programmet og synes IKKE den fronter kropp. Hun burde ikke være den som skal forsvare kroppsfokus for den er en inspirasjon mer enn fokus på "se på min kropp" profil. Det finnes MYE verre profiler, for å si det sånn. Kristine gjorde fin figur på TV og det er ikke lett å stå å skulle forsvare det hun lever av foran så mange på NRK Fin figur? Har vi sett sammen program? Jeg opplevde henne som aggressiv og i full kampmodus. Helt greit at det er vanskelig å skulle forsvare å stå for dette, det kan jo fort ha en sammenheng med evnen til refleksjon.. Og det så vi jo. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roseh Skrevet 9. mars 2018 #2976 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg forstår ikke hvorfor Kristine ikke ''kan'' legge ut lettkledde bilder av kroppen sin, men Ulrikke ''får lov''. I tillegg gjør hun narr av andre som legger ut bilder av kroppen sin ved å gjenskape deres bilder på en hånlig måte. Er Kristine et dårlig forbilde på grunn av lettkledde bilder, men Ulrikke et bra et fordi hun overdriver dobbelthaken og valkene, men viser like mye kropp på instagram? Jeg synes man skal få lov til å være fornøyd med en slank kropp. Jeg synes ikke det er greit å fronte plastikk kirurgi o.l, men å bare vise frem kroppen sin som er slank synes ikke jeg de skal ta henne på. Jeg så nettopp på instagramprofilen til Kristin Gjeldsvik, og hun har også postet masse matbilder. Blir litt dobbeltmoral i debatten. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boski Skrevet 9. mars 2018 #2977 Del Skrevet 9. mars 2018 Syns debatten igår var dårlig. Usaklig. Denne kampen må taes, men ikke på denne måten! Faktisk enig i den han fra bloggno sa, om man skal lage en slik plakat kan den ikke være så detaljert at bloggerne ikke kan leve med det. Porsjonstørrelse på mat? Virkelig? Syns det er noe av det mest inspirerende jeg finner på disse bloggerne sine feeder, god deilig mat! Den som gjorde best figur igår var Kristin. Plastisk kirurgi er en bra kamp å ta! Ulrikke har jeg av en eller annen grunn ikke helt sansen for. Syns hun er litt dobbeltmoralsk. Syns ikke Kristine var den rette til å ta denne kampen igår. Ble mest trist av å se på hvor ukomfortabel hun var. De som virkelig skulle blitt satt til veggs stilte ikke opp. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 9. mars 2018 #2978 Del Skrevet 9. mars 2018 21 minutter siden, Honey Dew skrev: Det jeg reagerer litt på, er at det er tydelig at det er greit å legge ut lettkledd-bilder hvis du er litt rund/overvektig, mens det er skammelig å legge ut slike bilder hvis du er slank og veltrent. Synes det er mye dobbeltmoral ute og går her Enig. Det er dette jeg stusser over. Det er vel ingen som angrep Ulrikke fordi hun legger ut bilder av kroppen sin, men kritikken går mot at hun angriper Kristine for at hun gjør det og bør tenke over det. Hun sier at Kristine har et ansvar som forbilde, mens det er greitt at Ulrikke gjør det fordi hun mener at hun normaliserer "idealbildet" (hennes ord) og har et annet budskap, der hun mener at for Kristine så er det jaget etter likes som gjør til at hun legger ut, mens for hennes del så er det en "kamp for idealbildet". Det er egentlig en form for bodyshaming mot de som er slank og veltrent. Det sender et signal om at du ikke kan vise frem kroppen din fordi du er innenfor et normalbilde, mens det er greitt å gjøre det dersom du "faller utenfor normaliseringen". Ulrikke sier at hun er for mangfold, men når hun gjør som hun gjør og angriper Kristine, så virker det vel egentlig som hun vil at normalen skal bli hennes kropp og at man ska tørre å eksponere det, mens de som er slanke og veltrente skal dekke seg til å holde seg for god til å vise det, eller reflektere over det. Jeg tror ikke det er dette er budskapet Ulrikke egentlig har, men jeg føler det er sånn det utvikler seg. Ikke misforstå, men jeg synest det har blitt en trend at flere og flere "uslanke" kropper kommer med sånne "annerledes"-kontoer i sosiale medier, og det har blitt en slags "bevegelse" som "motstandere" mot "idealkropper" holder sin lit til. Det jeg egentlig føler det bidrar til er en bodyshaming av slanke og veltrente og egentlig en slags innrømmelse om at man ikke oppfatter kroppen sin som normal, men at man må stemple det som noe annerledes for at det skal være bra? En ting er iallfall sikkert, at det bidrar ikke til noe mindre kroppsfokus, det bare fokuserer på annen type kroppsfokus enn før, uten om jeg vet om det er til hjelp for noen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glorious Skrevet 9. mars 2018 #2979 Del Skrevet 9. mars 2018 4 timer siden, TøffeSnåkus skrev: Jeg gikk gjennom Instaprofilen til Kristine etter programmet og synes IKKE den fronter kropp. Hun burde ikke være den som skal forsvare kroppsfokus for den er en inspirasjon mer enn fokus på "se på min kropp" profil. Det finnes MYE verre profiler, for å si det sånn. Kristine gjorde fin figur på TV og det er ikke lett å stå å skulle forsvare det hun lever av foran så mange på NRK Kristine har blitt kjent fordi hun i mange år la ut bilder av kroppen der hun gjorde alt for å se så tynn ut som mulig. Hun var forbilde til «pro-ana» jenter verden over og man finner fortsatt mange bilder av henne på slike sider om man søker etter såkalt «thinspiration». Det at hun har gått bort fra dette er veldig flott, og underbygger vel egentlig litt at hun nok reflekterer noe mer enn tidligere over dette. Samtidig er det ikke lenger trendy å være tynn så det kan vel så gjerne være det. Skroll noen år tilbake så skal du se at hennes profil helt klart var en av de «verste» for noen år siden. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bottega Skrevet 9. mars 2018 #2980 Del Skrevet 9. mars 2018 Jeg synes at Kristine var litt dårlig til å snakke for seg i starten, men så ble det litt bedre. Synes det Ulrikke drev med var veldig dobbeltmoralsk. At Ulrikke skal få lov til å legge ut bilder hvor hun viser kroppen sin der hun viser valker er helt greit, men Kristine ikke får lov som faktisk er fornøyd med kroppen sin blir for teit. Ja, Kristine legger ut spesielle bilder, og jeg husker for en stund tilbake der hun sugde alt inn for å vise ribbein og hele pakka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå