Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ansvarlig for boet etter et familiemedlem døde og etterlot seg testament med mange arvinger. 

Det har vært mye å ordne de siste månedene og jeg har vært mye rundt pga tømming av leilighet, salg av eiendeler, salg av leilighet og alt hva det innebærer. Det har vært flere dager jeg har sittet i telefonen med både vergekontor og skifteretten og skatteetaten bl.a. 

Jeg lurer på... Mener dere kloke hoder her inne at det er rett å ta betalt for dette? Hvor mye evt?

Eller er det bare grisk av meg å tenke på å ta penger for dette? 

Anonymkode: 3a5ec...833

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt meg betalt. Jeg tenker at dette er noe man gjør som en tjeneste, som familie der man støtter hverandre. Synes det er griskt av deg å vurdere å kreve betalt for det.

Dersom de tilbyr deg noe for den jobben du har gjort, kan du selvsagt ta imot. Du bør derimot ikke ta initiativ til at de skal betale deg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg tok ikke betalt. Men sa at vi kan sette dette til en advokat hvis dere ikke stiller opp når jeg har avtalt møte der vi må underskrive. Det var mye jobb, og frem og tilbake, men betaling var ikke i mine tanker. Alle var i sorg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ærlig talt!!!! 

Anonymkode: e0d8e...061

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ansvarlig for boet etter et familiemedlem døde og etterlot seg testament med mange arvinger. 

Det har vært mye å ordne de siste månedene og jeg har vært mye rundt pga tømming av leilighet, salg av eiendeler, salg av leilighet og alt hva det innebærer. Det har vært flere dager jeg har sittet i telefonen med både vergekontor og skifteretten og skatteetaten bl.a. 

Jeg lurer på... Mener dere kloke hoder her inne at det er rett å ta betalt for dette? Hvor mye evt?

Så lenge arven utgjør bittelitt penger, tenker jeg at vissheten om at fordelingen gjøres på en ryddig og rettferdig måte, er godt nok betalt.

Anonymkode: 46482...8af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er bare griskt, frekt og helt blåst av deg å tenke på å ta betalt for dette!

Anonymkode: e0d8e...061

• Liker 6
Skrevet

Det ville jeg aldri vurdert å ta betalt for. Du har jo selv valgt å ta ansvar for dette. Om de tilbyr deg noe som takk for hjelpen kan du derimot gjerne ta i mot.

• Liker 3
Skrevet

Antar at du tok på deg oppgaven frivillig, og eventuelt også kunne ha delegert noe av arbeidet til andre arvinger, siden du skriver at det var mange av dem. Det å ordne opp i et dødsbo er mye arbeid, så skjønner at du vil ha noe igjen for det, men nei, dette kan du ikke kreve penger for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det ville vært helt urimelig å ta betalt hvis du er nødt til å gjøre det alene, men da måtte du sagt ifra på forhånd. Hvis du hadde gjort det hadde nok noen tilbydd seg å hjelpe.

Anonymkode: 47512...a2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er litt sånn at ansvaret har falt på deg alene fordi ingen andre gidder/later som de har altfor dårlig tid: ta betalt. Sånt er kjempemye jobb for en person.

Anonymkode: d2eb7...b71

• Liker 5
Skrevet

Skjønner at det er mye jobb, men nei. Det er ikke greit med mindre det er avtalt på forhånd. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en som satt i samme situasjon som deg for 1 år siden. Han ordnet alt sammen ig tenkte ikke på å ta betalt.

Da oppgjørets time var der så gikk søsknene hans sammen og ga han en fin sum og blomster som takk for hjelpen.

Jeg synes Ikke du skal forlange betalt for jobben, enkelte ting gjør man faktisk gratis.

• Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Vi har en bror ingen har kontakt med (han har brutt kontakten) Men han kommer nok den dagen våre foreldre faller fra og vil ha arven sin. Arbeidet med boet må nok vi andre søsken ta oss av, rydding, vasking og salg av hus, alle telefonene ol. Er jo veldig mye arbeid. Er det da rett at han da bare skal få 1/3 av arven rett inn på konto? At han ikke skal gjøre en dritt? Eller er det noen måte å få trekt av arbeidspenger på, noen satser? (Ja, vet dette er kynisk tenkt, men han er en stor, voldelig drittsekk.) Han hadde aldri takket oss engang, det vet jeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er grisk

Anonymkode: 4daf8...f99

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Nina1975 skrev:

Dette lurer jeg også på. Vi har en bror ingen har kontakt med (han har brutt kontakten) Men han kommer nok den dagen våre foreldre faller fra og vil ha arven sin. Arbeidet med boet må nok vi andre søsken ta oss av, rydding, vasking og salg av hus, alle telefonene ol. Er jo veldig mye arbeid. Er det da rett at han da bare skal få 1/3 av arven rett inn på konto? At han ikke skal gjøre en dritt? Eller er det noen måte å få trekt av arbeidspenger på, noen satser? (Ja, vet dette er kynisk tenkt, men han er en stor, voldelig drittsekk.) Han hadde aldri takket oss engang, det vet jeg

Ja, arven har han rett på uansett. At det ville være uetisk å ikke bidra med arbeidet er en annen sak, men dere kan ikke kreve betalt for å ta dere av oppgjøret eller nekte ham arven hvis han ikke er med. Foreldrene kan skrive testamente som gjør at han ikke får mer enn pliktdelsarv, men utover det kan man ikke nekte sine barn arv.

Anonymkode: 6acb3...4cd

Skrevet
42 minutter siden, Nina1975 said:

Er jo veldig mye arbeid. Er det da rett at han da bare skal få 1/3 av arven rett inn på konto? At han ikke skal gjøre en dritt?

Alternativet er å foreta offentlig skifte, da blir det intet arbeid på noen. Men det koster jo en del, da.

Skrevet

Skjønner at dette er mye jobb, og kanskje forsto du ikke det da du påtok deg oppgaven.  Hadde ikke syntes det var urimelig at du tok litt betalt for dette. 

Vi var 12 arvinger etter en eldre barnløs tante, og vi satte det bort til en advokat, og betalte heller for det. Enklere å kjøpe seg ut av det. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Du har frivillig tatt på deg dette oppdraget på vegne av de andre arvingene. Dere kunne fint latt boet gå til offentlig skifte. At en arving sier nei til privat skifte er tilstrekkelig til at bobestyrer oppnevnes. 

I arvesaker kommer ofte mye "familiegrums" opp i dagslys. Derfor kan det lønne seg å trå varsomt for ikke å provosere andre. Når vi okke kjenner familieforholdene er det uhyre vanskelig å rådgi men du fremstår lite sympatisk når du på den ene siden påtar deg et i utgangspunktet oppdrag uten betaling, for så i etetrtid å synes det blir for mye og i tillegg vil ha betaling. Det du med å ta opp et slikt spørsmål kan komme til å oppnå er at en av arvingene setter foten ned og sier offentlig skifte. Hva da? 

Anonymkode: 49523...157

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. 

Jeg vurderte det med betaling etter at det var moren min som sa at jeg selvfølgelig skulle ha betalt. Jeg hadde ikke tenkt på det før hun sa det. Og jeg var fortsatt usikker og det var derfor jeg opprettet tråden. Og ja, jeg tok på meg dette frivillig fordi ingen andre hadde kapasitet til det av arvingene. Det ble skrevet inn i testamentet før personen døde at jeg skulle ta meg av alt, for å slippe kaos og krangling. Det var personen som døde som bestemte alt og jeg sa ja til det.

Til alle som syns jeg er både usympatisk og frekk og alt det andre negative dere kan komme på: Takk. Jeg tenker kanskje at det kunne vært mulig å si hva man mener uten å komme med personkarakteristikk dere ikke har forutsetning for å si. Dere vet ingenting om meg. Dere mener jeg er blåst og frekk og usympatisk som i det hele tatt våget å spørre om det er greit eller ikke greit, mens jeg tenker at noen ganger hadde det vært greit å bare si at "nei, det syns jeg ikke" og nok om det. 

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ta betalt og jeg kommer heller ikke til å gjøre det. 

Takk for meg, og takk for innspill. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Til alle som syns jeg er både usympatisk og frekk og alt det andre negative dere kan komme på: Takk. Jeg tenker kanskje at det kunne vært mulig å si hva man mener uten å komme med personkarakteristikk dere ikke har forutsetning for å si. Dere vet ingenting om meg.

Det stemmer, vi vet ingenting om hvordan du er. Men det var da heller ikke det vi uttalte oss om. Det mange innsendere påpekte, var at om du krevde eller slo frampå om betaling for oppdraget, ville du framstå som en... (sett inn en passende karakteristikk). 
Disse advarslene er gitt i beste mening, så du skal kunne unngå å framstå slik. 
Du skriver at du har oppfattet dette som personkarakteristikker, men du ser ikke ut til å ha fått med deg at dette er mulige, framtidige personkarakteristikker, som du kan unngå om du vil. Du burde vel heller være takknemlig enn snurt for advarslene.

Anonymkode: 823a3...a0d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...