Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette,

jeg oppdaget nettopp at samboer har satt større pengesummer på aksjer, uten å opplyse om dette. Vi har ikke felles økonomi, vi bor i hans hus, jeg leier ut mitt. Vi har et barn sammen. Jeg har flere ganger oppfordret til å sette opp felles sparing, enten via aksjer eller sparekonto. Han sier alltid at han ikke har råd til å spare. Ble derfor overrasket og litt usikker når jeg tilfeldig oppdaget dette. Ville dere nevnt noe/ lagt dere opp i dette?

Anonymkode: 9e6cf...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ønsker åpenbart ingen form for felles økonomi med deg, men vil ikke si det rett ut. Sett opp egen sparing for deg, så du har noe å falle tilbake på selv. Jeg tror ikke jeg ville tatt det opp med ham, bare insett at sånn er det, og sørget for å passe på egen økonomi.

• Liker 36
Skrevet

Jeg ser ikke problemet i og med at dere ikke har felles økonomi?! 

• Liker 16
Skrevet (endret)

Vær streng på at du ikke betaler ned på hans lån, betal han en sum for husleie isteden. Ikke bidra til noe økonomisk i hans hus, ei eller personlig ressurser som oppusing- det skal isåfall betales siden du bruker din arbeidskraft. Krev sparing for det fellesbarnet deres, og del opp alt med barnet til det nøyaktige 50%-50% sånn at du ikke er den som blir sittende med barnet som utgift. Samme med husholdning, bli ekstremt gnien. Spar selv, unn deg det du vil og reis på egne ferier. Det er slik han vil ha det når han driver på bak ryggen din på den måten.

Selvsagt er det greit å ønske seperat økonomi, men man må jo være ærlig og ikke holde det skjult for sin egen partner. Problemet er ikke at man ikke har felles økonomi, problemet er at man ikke spiller med åpne kort og gir partneren samme mulighet som en gir en selv.

Endret av Infinitum
  • Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer sparte på egenhånd, med våre midler. Så ble det slutt, og jeg satt med skjegget i postkassen. 

Anonymkode: a8c22...14a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg oppdaget nettopp at samboer har satt større pengesummer på aksjer, uten å opplyse om dette. Vi har ikke felles økonomi, vi bor i hans hus, jeg leier ut mitt. Vi har et barn sammen. Jeg har flere ganger oppfordret til å sette opp felles sparing, enten via aksjer eller sparekonto. Han sier alltid at han ikke har råd til å spare. Ble derfor overrasket og litt usikker når jeg tilfeldig oppdaget dette. Ville dere nevnt noe/ lagt dere opp i dette?

Jeg ville krevd at vi hadde en felles sparing i tillegg. Om det så bare var 500 i mnd. 

Men du sparer jo faktisk allerede for deg selv, med huset du leier ut. 

Anonymkode: d7ef9...4ef

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet

Jeg sparer på egenhånd, min kone sparer på egenhånd - hva er egentlig problemet?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Infinitum said:

Vær streng på at du ikke betaler ned på hans lån, betal han en sum for husleie isteden. Ikke bidra til noe økonomisk i hans hus, ei eller personlig ressurser som oppusing- det skal isåfall betales siden du bruker din arbeidskraft. Krev sparing for det fellesbarnet deres, og del opp alt med barnet til det nøyaktige 50%-50% sånn at du ikke er den som blir sittende med barnet som utgift. Samme med husholdning, bli ekstremt gnien. Spar selv, unn deg det du vil og reis på egne ferier. Det er slik han vil ha det når han driver på bak ryggen din på den måten.

Det der høres jo ikke spesielt koselig ut...Dessuten, hvis hun leier ut sitt hus og bor i hans, så er det rimelig at hun er med og betaler på hans hus.

MEN: Jeg synes du skal snakke med han, hvis hans sparing gjør at du ikke har anledning til å spare.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der høres jo ikke spesielt koselig ut...Dessuten, hvis hun leier ut sitt hus og bor i hans, så er det rimelig at hun er med og betaler på hans hus.

MEN: Jeg synes du skal snakke med han, hvis hans sparing gjør at du ikke har anledning til å spare.

Akkurat som om det er mer koselig å finne ut at samboeren har gått bak ryggen på en og hold ting skjult? Det er særdeles koselig ja!
SELVESAGT skal hun ikke betale ned på hans hus. Hun skal betale leie, og fordele utgifter ved å bo der, men det er hans lån.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, GiftMann38 skrev:

Jeg sparer på egenhånd, min kone sparer på egenhånd - hva er egentlig problemet?

Problemet er når man gjør det i skjul og partneren betaler ned på huslånet/ ta seg av diverse utgifter uten å ha rettigheter til dette ved eventuelt fremtidig brudd. 

Anonymkode: 28369...a41

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok sagt noe, for det er jo snakk om et tillitsbrudd. Klart du kan spare for deg selv, men poenget er jo at han legger seg opp midler bak ryggen din. Det fikk meg til å tenke på en godt voksen dame jeg kjente en gang som insisterte på å ha egen sparekonto. Hun kalte det "rømningskonto", men i hennes tilfelle visste jo både mann og barn om det, og det ble en slags morsom historie i familien.

Anonymkode: df366...cd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Problemet her er ikke at vi ikke har fellesøkonomi, men at han unnlater å fortelle meg om sparingen selv om jeg har oppfordret til sparing sammen. Jeg blir litt usikker. Jeg sparer penger for meg selv og barna (jeg har et fra før), i tillegg til at jeg eier bolig med medfølgende verdistigning, så jeg er ikke redd for å sitte igjen uten noe. Men det danner seg litt tanker ift hva han sparer disse pengene til når han holder det skjult.

Ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til, at jeg betaler stort sett alt av forbruk til barna (klær, sykler, sfo, barnehage) i tillegg til at det meste av gaver etc (til begge sider av familien) havner på meg, med mindre jeg bevisst unngår dette. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spare hver for seg- helt ok

Lyve om det- om han føler han ikke kan snakke om det, og direkte lyver om det, så lurer jeg på hvilke andre greier han ville lyve om og hva han egentlig tror om meg. 

Anonymkode: 6f00e...581

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du lurer deg selv litt her. "Problemet er ikke at vi ikke har felles økonomi". Jo, det er det jo egentlig. Du har ytret ønske om "felles sparing" - som jo er en viss grad av felles økonomi. Og du opplever det som et tillitsbrudd at han sparer "bak din rygg", som han egentlig står til sin fulle rett til når dere har separat økonomi. Han trenger ikke fortelle hvor mye han sparer, eller hvordan. Det virker som du først nå innser hva den separate økonomien egentlig tilsier, og hvordan den opprettholder en distanse i et forhold. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en smart mann. Spar litt selv du også. Det burde alle gjøre. 

Anonymkode: 14167...aa8

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg må misforstå noe for jeg forstår ikke helt problemet. Dere har delt økonomi, så dere må bli enige sammen om hvordan dere skal fordele betaling av utgifter mellom dere. Hva dere så gjør med resterende midler er en privatsak, om dere vil blåse dem på shopping, bil eller sparing.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til, at jeg betaler stort sett alt av forbruk til barna (klær, sykler, sfo, barnehage) i tillegg til at det meste av gaver etc (til begge sider av familien) havner på meg, med mindre jeg bevisst unngår dette. 

Ts

Det her er jo bare idioti av deg. Når dere har seperat økonomi, så får du klaske regninger i fanget hans og kreve halvparten, av alt. Kjøper du en 3pk sokker til en hundrelapp, så skal du ha igjen halvparten. Så dum kan du faktisk ikke være 

Anonymkode: d7ef9...4ef

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Infinitum skrev:

Vær streng på at du ikke betaler ned på hans lån, 

Men om han hadde vært gjeldfri, hadde det vært greit å betale det samme som i dag? Dette med "betale ned på hans lån" er en tåpelig begrunnelse, selv om resultatet av en slik begrunnelse muligens fører til en rettferdig løsning.

Anonymkode: 21e41...370

Skrevet

Er det ikke bare og sette opp et budsjett og betale etter evne. Er det noe og sette til side så gjør gjenrne det. Særkullsbarn har foreldre ansvar for 100% og skal ikke belastes felles økonomi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...