Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger svar på overskriften. Jeg meldte meg ut da jeg ventet barn siden jeg ikke er troende. Jeg er fremdeles ikke troende, men har begynt å lure på om det var rett å melde meg ut. Jeg vil være på "samme sted" som barna mine frem til de er gamle nok til å velge seg. Jeg er ikke religiøs og jeg har ingen kristen tro, men forstår at det ikke har noen betydning skal jeg høre på nettverket mitt. Alle jeg kjenner er medlem i statskirken uten å være troende eller praktisere kristen tro. I utgangspunktet syns jeg dette er respektløst overfor religion og mener det bør være et krav å stille opp i noen gudstjenester ila et år om du velger å døpe barna dine i kirken. 

Kan man foreks begraves i kirken om man ikke er medlem i statskirken? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den største fordelen er vel at din pengeandel går til det trossamfunnet som tross alt det mest oppegående av de vanlige. Finansieringen til trossamfunnene er slik at det er en sum til fordeling, og den blir fordelt etter antall medlemmer. Så ved å melde deg ut så blir 'din' andel på en måte fordelt utover de andre (diverse islamske samfunn og mer ekstreme kristne samfunn). 

Dersom du døper barnet, så kan barnet velge konfirmasjon selv, uten å måtte gå gjennom dåp som tenåring. 

Ellers er jeg enig med deg i at det helst bør være slik at hvis man velger å være medlem så er det fordi man kan stå inne for det, og at man er forholdsvis aktiv. 

Derfor bør finansieringsordningen endres.

Jeg TROR man kan begraves der uavhengig av medlemskap. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Den største fordelen er vel at din pengeandel går til det trossamfunnet som tross alt det mest oppegående av de vanlige. Finansieringen til trossamfunnene er slik at det er en sum til fordeling, og den blir fordelt etter antall medlemmer. Så ved å melde deg ut så blir 'din' andel på en måte fordelt utover de andre (diverse islamske samfunn og mer ekstreme kristne samfunn). 

Dersom du døper barnet, så kan barnet velge konfirmasjon selv, uten å måtte gå gjennom dåp som tenåring. 

Ellers er jeg enig med deg i at det helst bør være slik at hvis man velger å være medlem så er det fordi man kan stå inne for det, og at man er forholdsvis aktiv. 

Derfor bør finansieringsordningen endres.

Jeg TROR man kan begraves der uavhengig av medlemskap. 

*Du kan melde deg inn i Human-etisk forbund, da vil støtten gå dit.

*Ungdom kan konfirmere seg borgelig uten å være døpt (Konfirmasjon er forresten en helt uforståelig grei å drive med dersom man ikke er kristen!)

*Ja, man kan begraves fra kirken uten å være medlem

Jeg er ikke medlem av statskirken, og barna mine er ikke døpt. Likevel fant jeg ut etter noen år at de automatisk var blitt lagt til som medlemmer av statskirken, slik at jeg måtte melde dem ut  i etterkant.

Anonymkode: 02194...d60

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

*Du kan melde deg inn i Human-etisk forbund, da vil støtten gå dit.

*Ungdom kan konfirmere seg borgelig uten å være døpt (Konfirmasjon er forresten en helt uforståelig grei å drive med dersom man ikke er kristen!)

*Ja, man kan begraves fra kirken uten å være medlem

Jeg er ikke medlem av statskirken, og barna mine er ikke døpt. Likevel fant jeg ut etter noen år at de automatisk var blitt lagt til som medlemmer av statskirken, slik at jeg måtte melde dem ut  i etterkant.

Anonymkode: 02194...d60

Ikke alle som mener at humanetisk forbund er det helt store heller. Men ja, er nok bedre for de som ikke tror på kristendom eller andre religioner. 

Jeg vet de kan konfirmere seg borgerlig. Men hvis barna ønsker å gjøre det i kirken så blir det straks litt mer styr hvis ikke de er døpt. 

Og det medlemsjukset som de driver med, både 'statskirken' og den katolske kirken er jo en sak for seg selv... 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, solmåneogstjerner said:

Jeg vet de kan konfirmere seg borgerlig. Men hvis barna ønsker å gjøre det i kirken så blir det straks litt mer styr hvis ikke de er døpt. 

Noe styr er det ikke, nettopp. Jeg ble døpt i all stillhet 12 år gammel (Jeg var ikke døpt som spebarn fordi daværende prest ikke ville ha noe med NS-folk å gjøre).

Anonymkode: c9162...779

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan begraves i kirken når du dør, men man må betale en avgift siden man ikke er medlem. Jeg meldte meg ut når jeg ble gammel nok siden jeg ikke er kristen, barna mine er ikke døpt. De skal få velge selv når de er gamle nok

Anonymkode: e777a...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke kristen bør man ikke være medlem av statskirken, er min mening!

Jeg synes det er et hån mot kirken, andre kristne, seg selv og sine.

Jeg meldte meg ut og har ikke døpt mine barn. De skal få lov til å ta et bevisst valg selv ift om de ønsker å tilhøre en religion.

Barn kan feks ikke meldes inn et politisk parti, nettopp fordi de ikke selv kan ta det valget. Min mening er at det burde vært slik ift religion også.

Det gir ingen fordeler å medlem av statskirken, untatt på et personlig plan eventuelt.

Anonymkode: c2595...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*Den Norske Kirke

Anonymkode: 09986...e83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...