Gå til innhold

hva er et passende yrke for en introvert? ikke noe høyt krav til lønn/status

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg ønsker å ta en bachelor grad, men jeg finner ikke et yrke som kan passe meg, det er ikke så mye jeg er interessert i når jeg ikke er noe begeistret for de stillingene innen økonomi/helse som krever mye menneskelig kontakt og utadvent personlighet, jeg har tenkt en del på IT men jeg føler at det kommer til å bli veldig vanskelig og krevende og at det blir litt "overkill" når jeg kun ønsker meg en passende jobb jeg kan trives i og som jeg ikke trenger å inviestere sjela mi i. kanskje noen her har vært i lignende situasjon og vil dele sine forslag? setter pris på svar!

Anonymkode: 8bbc8...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regnskap?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å se på yrker innen produksjon? Feks laboratorie, mekanikk etc. 

Anonymkode: 631c4...3f0

Skrevet

Hva med noe som togfører, trafikk-/togleder, yrkessjåfør, så vil jeg tro at for eksempel bioingeniør og kjemiingeniør nok kan ha litt mer tid til jobbing alene eller med få andre. Hva med tannpleie? Da behøver man jo ikke å skravle med pasienten liksom? Radiografi? 

• Liker 1
Skrevet

Å jobbe på kontor krever sjeldent en veldig utadvendt personlighet, så lenge man ikke jobber med salg. Vil si man fint kan jobbe som f.eks. økonom som introvert. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk over alle de yrkene du ikke ser eller tenker over, innen et felt du har interesse for. Ikke velg IT bare fordi du ønsker å sitte for deg selv, om du ikke har noen interesse for faget. 

Anonymkode: 80d6e...b30

AnonymBruker
Skrevet

Er mange ledige stillinger som nattvakt for vernepleiere. Som oftest sover brukeren. Er introvert selv og jobber som nattevakt, da som helsefagarbeider. Litt sosialt i vaktskifte, og litt hjelp til brukere som våkner om natt, men er særdeles lite. Og man har jo mye fri.

Anonymkode: 0d440...8a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykepleier av alle ting. Ikke gjør det ☺️

Anonymkode: d3c90...c67

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på det samme, så her skal jeg følge med! 

Anonymkode: a0106...256

AnonymBruker
Skrevet

Bibliotekar. De er alltid "fjerne", og lever i sin egen boble ser det ut som. Er mye på bibliotek, og syns de er gode på å hjelpe om det er noe. Men iblant må en nesten knipse med fingrene for at de skal "våkne" :fnise:

Anonymkode: 1a710...6dc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke evner og interesser har du, egentlig? Det er jo ganske avgjørende for hva som passer deg.

Jeg er selv introvert, men har valgt et yrke med mye kontakt med mennesker. Det krever selvsagt en del av meg, men i jobben tar jeg på meg en profesjonell hatt, og forholder meg litt annerledes til mennesker enn jeg ellers gjør. Mye går jo på vane, faktisk. Ser at det ikke er for alle, så om en type jobb uten sosial kontakt ville passe deg best, er det selvsagt ok.

Anonymkode: f6216...700

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min er ekstrovert og hater jobben sin som biolog fordi hun alltid sitter alene på labratorie og dyrker og drypper og styrer med noe greier i mikroskop. Så kanskje et tips, hehe.

Anonymkode: ac7a8...c66

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibliotekar. De er alltid "fjerne", og lever i sin egen boble ser det ut som. Er mye på bibliotek, og syns de er gode på å hjelpe om det er noe. Men iblant må en nesten knipse med fingrene for at de skal "våkne" :fnise:

Anonymkode: 1a710...6dc

Ja de er en egen rase. Stille som mus og på en måte bare «eksisterer», men spørr man noe om bøker, noe mer enn bare hvor vi finner dem, da har jeg flere ganger opplevd at larven til en sommerfugl for å si det sånn :fnise: 

Anonymkode: e49e3...651

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er introvert og skal omskolere meg fra sykepleier til bibliotekar. Det er mye mer meg. 

Anonymkode: 175d1...bb8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg omskolerte meg til å jobbe i arkiv og synes det passer kjempegodt for den som er introvert. Arkiv og samlingsforvaltning ved NTNU i Trondheim og Arkivvitenskap ved Oslo Met er de mest spesialiserte bachelorutdanningene på fagområdet her i landet. 

Anonymkode: 53297...43b

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, funginger skrev:

Hva med noe som togfører, trafikk-/togleder, yrkessjåfør, så vil jeg tro at for eksempel bioingeniør og kjemiingeniør nok kan ha litt mer tid til jobbing alene eller med få andre. Hva med tannpleie? Da behøver man jo ikke å skravle med pasienten liksom? Radiografi? 

Det som før i tiden het togfører heter i dag konduktør. Det må jo være noe av det dummeste man kan velge om man er introvert. Jobben innebærer masse kundekontakt. Og togleder innebærer ganske mye telefonsamtaler til blant annet lokførere.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Arkivar. Pusle og styre for deg selv litt bortgjemt. Er ikke store sosialutfordringen å finne frem dokumenter i ny og ne.

Anonymkode: acff5...def

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Traktor skrev:

Det som før i tiden het togfører heter i dag konduktør. Det må jo være noe av det dummeste man kan velge om man er introvert. Jobben innebærer masse kundekontakt. Og togleder innebærer ganske mye telefonsamtaler til blant annet lokførere.  

Jaja, lokfører da, vel. Jeg skjønner da at man ikke nødvendigvis vil være konduktør. Når det gjelder f.eks. trafikkledere er det faktisk noe annet å sitte alene og snakke med folk i telefonen og å måtte jobbe i team sammen i "virkeligheten". Bare fordi man er introvert, betyr ikke det at man ikke kan ha kontakt med mennesker på jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, funginger skrev:

En radiograf på jobb må snakke med x antall sykepleiere og leger, pasienter, pårørende, sekretærer, portører, anestesipersonell osv., samt at de fleste blir veileder for studenter i praksis på et tidspunkt , i tillegg til at pasientlistene er milelange hver dag, så å være introvert i det yrket kan jeg ikke se for meg ville vært så veldig komfortabelt. Dersom man ønsker å jobbe innen bildediagnostikk, og er introvert, så ville jeg heller vurdert fysiker/ingeniør (lenger utdanning enn bachelor?). De jobber stort sett kun med utstyret, for eksempel vedlikehold og problemløsning ved feilmeldinger.

Til TS: hva med farmasi eller bioinformatikk? Det er stort behov for farmasøyter, det er godt betalt, og du kan jobbe på apotek/sykehus eller du kan forske/utvikle nye medisiner. 

Anonymkode: 1e9e1...3ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg omskolerte meg til å jobbe i arkiv og synes det passer kjempegodt for den som er introvert. Arkiv og samlingsforvaltning ved NTNU i Trondheim og Arkivvitenskap ved Oslo Met er de mest spesialiserte bachelorutdanningene på fagområdet her i landet. 

Anonymkode: 53297...43b

Men hvor mange jobber er det innen dette? Jeg følger med på ledige jobber flere steder i landet og jeg har ikke sett noen arkivar stillinger. 

Anonymkode: a0106...256

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...