AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Litt usikker om denne passet best her eller på sosiale relasjoner eller kropp/helse. Om du har venner, menn eller dame, som er veldig overvektige/undervektige (jeg mener da kraftig undervekt/overvekt, ikke bmi på 19 eller 26 men 16--/35++), er det noe som blir et tema mellom dere. Og hvordan skal man reagere om venner snakker om fedme eller undervekt, og man innerst inne vet at vedkommende verken vil ta imot råd eller kommer til å gjøre en innsats? Hva med venner som spøker med egen fedme? Ler du av det, eller føler du ubehag? Og motsatt? "Jeg er så liten og småspist", men du mistenker at det kan ligge noe mer bak? Tenker du over hva du serverer når en eller flere av de er på besøk? Anonymkode: fe2af...02a 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Jeg synes det er litt ubehagelig ja, men ler det bare vekk og prøver å snakke om noe annet. Vet ikke om det er relevant, men jeg har selv et anstrengt forhold til vekt, og er på papiret undervektig (ser det ikke helt selv). Likevel tenker jeg at man ikke trenger å ta seg selv så høytidelig og det er greit å le litt her og der, så det er nok bare jeg som er sær som tenker det er ubehagelig. Anonymkode: 1717e...8d9
Mr. Kilmister Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er den såkalte "feite" i min gjeng. Ingen bryr seg... heller ikke jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Hvorfor skulle det bli et tema? Jeg er med venner for å spøke og ha det morsomt, ikke hvor å være life coachen deres. Ikke heller ønsker jeg råd fra dem om for eks hvilken karriere jeg burde velge osv. De har deres privatliv, jeg har mitt. Jeg har noen venner jeg snakker mer privat med, men jeg gir ikke og ønsker ikke råd om alt mulig det ikke blir spurt om. Det er uhøflig å påtvinge andre råd, med mindre man ser at de skader noen. De aller fleste overvektige vet at de er det, men har for mye issues til å ta tak i det. De som ikke synes det er et problem er såpass vrangforestilte at det ville ikke vært vits å diskutere det uansett Anonymkode: 9d0a2...4d6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det bli et tema? Jeg er med venner for å spøke og ha det morsomt, ikke hvor å være life coachen deres. Ikke heller ønsker jeg råd fra dem om for eks hvilken karriere jeg burde velge osv. De har deres privatliv, jeg har mitt. Jeg har noen venner jeg snakker mer privat med, men jeg gir ikke og ønsker ikke råd om alt mulig det ikke blir spurt om. Det er uhøflig å påtvinge andre råd, med mindre man ser at de skader noen. De aller fleste overvektige vet at de er det, men har for mye issues til å ta tak i det. De som ikke synes det er et problem er såpass vrangforestilte at det ville ikke vært vits å diskutere det uansett Anonymkode: 9d0a2...4d6 Man blir selvsagt veldig bekymret for vennene våre og er redde for at de skal dø eller få alvorlige sykdommer. Det er veldig vanskelig å være i en slik situasjon. Nå har jeg ikke opplevd at de tøyser det bort da. Det er et sårt tema som sjelden taes opp. Anonymkode: 0a2d6...eec
Tvist Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Jeg kommenterer ikke andres vekt om de ikke bringer det på bane selv. Jeg antar de vet selv hvor mye de veier og om de har et problem. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Man blir selvsagt veldig bekymret for vennene våre og er redde for at de skal dø eller få alvorlige sykdommer. Det er veldig vanskelig å være i en slik situasjon. Nå har jeg ikke opplevd at de tøyser det bort da. Det er et sårt tema som sjelden taes opp. Anonymkode: 0a2d6...eec Har du noen gang forsøkt å si til en deprimert venn at han burde smile mer, eller en angstfull person at han ikke burde bekymre seg? Overvekt er et dypere problem enn at du kan kurere eller hjelpe ved et par råd. Mennesker er nødt til å ha en indre motivasjon for å gjøre endring. Om de har den vil ikke dine overfladiske råd hjelpe, om de ikke har den vil ike dine råd fungere Jeg har selv sterkt overvektige mennesker i min omkrets, men jeg vet at mine råd aldri vil endre dem eller hjelpe dem. Om du virkelig tror at råd eller meninger fra deg vil endre vanene deres, så forstår du ikke mennesker Anonymkode: 9d0a2...4d6 1
pepsimaxtakk Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Man burde nok være ganske forsiktige med hva man sier i disse situasjonene. ordene man sier kan føre til mer skam, som igjen kan føre til at vedkommende blir verre. Mange som strever ønsker at venner skal være et "fristed", slik at man slipper unna tanker og følelser. dersom du likevel vil ta det opp, vil det nok være lurt å snakke generelt om hvordan de har det, ikke handlingene de utfører knyttet til mat. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 10 timer siden, Tvist skrev: Jeg kommenterer ikke andres vekt om de ikke bringer det på bane selv. Jeg antar de vet selv hvor mye de veier og om de har et problem. Dette er en fin regel og forholde seg til. Med mundre andre tar det opp selv, tar jeg det heller ikke opp. Men jeg har en venn som puster og peser seg opp trappetrinn for trappetrinn gang på gang. H*n er helt utslitt etter noen få trinn og veier sikkert dobbelt så mye h*n burde. Da må jeg innrømme jeg blir litt bekymra. Anonymkode: fe2af...02a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 10 timer siden, Tvist skrev: Jeg kommenterer ikke andres vekt om de ikke bringer det på bane selv. Jeg antar de vet selv hvor mye de veier og om de har et problem. Signerer denne. Spør de meg om råd får de svar, men om de ikke er tilsnakkende sier jeg enkelt og greit "ikke spør om råd hvis du ikke vil ha rådene mine". Tulle med det kan vi fint gjøre likevel. Anonymkode: bfdee...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå