Gå til innhold

hvor mye får du brukt i arbeidslivet av det du har studert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt tenkes at du har studert flere år, spørsmålet er hvor mye får du praktisert det du har studert i arbeidslivet? hvor mange prosent anslår du er tilfelle? er det fordi bedriften prioriterer annerledes? er det noe du savner i bedriten som du egentlig likte når du studerte? hvor fornøyd er du med studietiden din? ville du gjort annerledes i ettertid?

Anonymkode: 846ec...c79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagelærer. Får brukt omtrent 80-85% av det jeg lærte. Det å lære om ulike teoretikere, tanker og syn på barn, barndom og oppvekst har gitt meg gode verktøy til å selv reflektere over egen praksis. 

Men feks at vi lærte hvordan man lager løype i snøen for vannflasker kommer jeg nok aldri til å få bruk for i og med at jeg bor et sted hvor det er snø omtrent 5 timer i løpet av vinteren (og disse er gjerne fordelt på flere uker😂). Og en del andre slike opplegg som i praksis ikke vil kunne tas i bruk. 

Anonymkode: 37cf8...baa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er statsviter- bruker vel 20-30 % av det jeg helt konkret lærte under studiene i jobben min. Men utover fagkunnskapen, lærte studiene meg så mye mer. Som å være kildekritisk, å kunne formulere meg godt, trekke konklusjoner fra teori til praksis, reflektere/kunne se flere sider av en sak, jobbe selvstendig, og ikke minst gode arbeidsvaner og det å raskt kunne trekke ut essensen av kompliserte tekster (og gjerne på engelsk). Alle disse tingene er  helt uvurderlige i min jobb- og nettopp derfor kunne ikke en person uten høyere utdanning ha gjort min jobb.

Anonymkode: 02ba1...abe

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er statsviter- bruker vel 20-30 % av det jeg helt konkret lærte under studiene i jobben min. Men utover fagkunnskapen, lærte studiene meg så mye mer. Som å være kildekritisk, å kunne formulere meg godt, trekke konklusjoner fra teori til praksis, reflektere/kunne se flere sider av en sak, jobbe selvstendig, og ikke minst gode arbeidsvaner og det å raskt kunne trekke ut essensen av kompliserte tekster (og gjerne på engelsk). Alle disse tingene er  helt uvurderlige i min jobb- og nettopp derfor kunne ikke en person uten høyere utdanning ha gjort min jobb.

Samme her. 

AnonymBruker
Skrevet

Vernepleier. Godt under femti prosent. 

Anonymkode: f3cbe...579

AnonymBruker
Skrevet
On 4.5.2018 at 8:42 AM, AnonymBruker said:

Hvordan lærte du det? Er det noe man må finne ut av selv i løpet av studiet, eller får man veiledning? 

Litt rart spørsmål kanskje, men jeg ser at dette er noe jeg bør lære (studerer jus), men jeg vet bare ikke hvordan.

Anonymkode: 3824b...12d

AnonymBruker
Skrevet
On 5/4/2018 at 8:42 AM, AnonymBruker said:

Trenger ikke høyere utdanning for å kunne det der, for meg kom det naturlig før jeg begynte på utdanningen min. Følte det var repitisjon av ting som jeg allerede visste og som var logisk.

Anonymkode: 1e51f...58f

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lærte du det? Er det noe man må finne ut av selv i løpet av studiet, eller får man veiledning? 

Litt rart spørsmål kanskje, men jeg ser at dette er noe jeg bør lære (studerer jus), men jeg vet bare ikke hvordan.

Ehm, du lærer det i løpet av studiet? Jeg studerer jus, bare 1. året og føler allerede jeg har utviklet meg innen de tingene som er listet opp ovenfor. 

Anonymkode: 5071f...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Brurker tilnærmet 100% av det jeg lærte. Fornøyd med både utd og jobb.

Anonymkode: 23a7d...89a

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ehm, du lærer det i løpet av studiet? Jeg studerer jus, bare 1. året og føler allerede jeg har utviklet meg innen de tingene som er listet opp ovenfor. 

Anonymkode: 5071f...cdb

Så fint for deg:)

Om vi tar Ex-phil som et eksempel, da. Jeg klarer ikke å trekke ut essensen fra orginaltekstene og gjengi forfatterens teorier uten hjelp. Når jeg får det forklart på forelesning eller i kompendiet gir det mening, men jeg hadde nok ikke klart å skille ut (alt) det viktigste selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Bruker veldig mye av det jeg lærte, pluss har lært meg like mye ute i jobb i tre år. 

Anonymkode: c2bf6...742

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så fint for deg:)

Om vi tar Ex-phil som et eksempel, da. Jeg klarer ikke å trekke ut essensen fra orginaltekstene og gjengi forfatterens teorier uten hjelp. Når jeg får det forklart på forelesning eller i kompendiet gir det mening, men jeg hadde nok ikke klart å skille ut (alt) det viktigste selv. 

Exphil er noe tull uansett. Du lærer det i løpet av studiet. Hilsen nyutdannet jurist.

Anonymkode: 8ef7f...88f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...