AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Jobber som vikar på sfo nå og da. Jobber ellers med en helt annen aldersgruppe. Uansett så trives jeg veldig der, men det er en del utfordringer siden jeg ikke har jobbet mye med denne aldersgruppen. En av disse utfordringene er egentlig hvor streng man kan eller skal bli. I dag var det en som skulle stikke av og jeg vurderte det dit at jeg måtte prøve å være bestemt. Så jeg sa "NÅ KOMMER DU OG SLUTTER MED DET TULLET!" problemet mitt er at jeg kan få en veldig høy stemme når jeg tar i. Hørte selv at det ble for kvast. Gutten ble uansett litt redd så det ut som og gikk tilbake. Forsøkte å prate rolig og diverse med han når han kom. Men klarer ikke helt å slutte å tenke på at dette var over streken. Var egentlig ikke sint, men klarer ikke å kontrollere stemmen når jeg skal bli bestemt. Så hvor går egentlig grensen mellom å være bestemt og kjeft? Skal ta dette opp med andre på sfo neste gang men. Er forresten kar. Anonymkode: 78d42...12a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Syns ofte noen kjefte for høyt og for mye. Mens andre stryker de på skulderen. Fins en mellomting. Og selvfølgelig hva saken gjelder hver gang. Og hvem. (de med diagnoser feks bør du virkelig ikke heve stemmen så høyt til da du kan gjøre ting verre eller skremme de). Vær bestemt men for all del ikke skrik... Det verste jeg hører når jeg henter barna er gærne folk som kjefter og smeller og klikker for alt og ingenting.. Anonymkode: 2a42c...37b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Min definisjon på kjefting: Svært høylytt og usaklig tilsnakk. Du var saklig, og litt høylytt. Du sto ikke og brølte om hvorfor ungen aldri kunne høre på deg etc. Du gav en konsis beskjed, men var litt uheldig med hvordan den kom ut. Det er ikke nødvendigvis kjeft. Et tips til neste gang du bommer på stemmeleie i en sånn situasjon: Så snart barnet etterfølger beskjed og kommer bort til deg sier du 'oi, nå hørtes jeg mye sintere ut enn jeg mente, det var ikke meningen å skremme deg'. Det er lov å bomme på stemmeleie. Og enkelte høres ofte sinte ut når de blir utålmodige. Anonymkode: c8095...26a 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ville tatt en prat med barnet når det kom, sagt hvorfor du reagerte, og beklagd at stemmen din ble kraftigere enn det var ment. Jeg jobber ikke med barn, men har barn, og når jeg hører jeg blir urimelig i stemmeleie eller annet, så gjør jeg ofte det. Prater om hvorfor jeg reagerte, og beklager hvis jeg brukte for voldsom stemme. Ikke nødvendigvis å beklage det jeg sa, men hvordan jeg sa det. Anonymkode: 9599a...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Syns det høres greit ut om ungen var en drittunge som ikke hørte de åtte første gangene og så lenge du ikke roper til barnet ofte . Anonymkode: 72981...782
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Jeg leste en gang en fantastisk definisjon på "god" og "dårlig" kjefting. "God kjeft", som like gjerne kan kalles å være direkte eller bestemt, handler om barnet og dets handlinger. Dårlig/negativ kjeft handler om deg- din egen frustrasjon, ditt sinne over å komme til kort, eller å bare "få det ut". Noen ganger er det nødvendig å ta hardt i for å nå igjennom, men det er lett å bikke over til at det er frustrasjonen som snakker. Jeg synes ikke det du sa var noe ille, og med barn i SFO-alder må man av og til ta fram strengestemmen. Men som du sier kom det for kvasst ut. Jeg vet ikke hva du skal gjøre med det som skjedde, annet enn det du har gjort (prate rolig med ham etterpå. Kanskje bare si det som det er, at du kan høres mer sint ut enn du egentlig er?), og å prøve å være bevisst på stemmebruken din- selv om det er vanskelig. Det er i alle fall bra at du er bevisst på det selv Anonymkode: a0037...065
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå