Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva blir beregnet som kort lutealfase? Min er på ca. 11 - 13 dager, og lurer på om det kan gjøre det vanskelig for meg å bli gravid? Har opplevd to sa og lurer på om det kan være grunnen. Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få lenger lutealfase?

Anonymkode: 1e6a6...954

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente at lutealfasen min ligger på ca. 11-12 

Anonymkode: 1e6a6...954

Skrevet

Min er på ca 12-13 dager. Og jeg brukte laaaaaang tid på å bli gravid.. jeg begynte å spotte rundt 10 dpo i tillegg... men til slutt så gikk det! 😁

AnonymBruker
Skrevet

Min er 10-12 dager. Ble gravid i pp8. 

Anonymkode: f8a16...00f

Skrevet

Min er også 11-13 dager, men jeg ble gravid i 2. pp. Mistet etterhvert, men likevel oppløftende å høre tenker jeg. Jeg var bekymret for det samme. 

Skrevet

De sier at lutealfase på under 10 dager kan gi problemer med graviditet, egget får for kort tid til å feste seg. Nå vet jeg at akkurat dette er ganske omdiskutert, så det er ikke nødvendigvis slik at kort lutealfase automatisk gir vansker, men det KAN være en medvirkende faktor. 

Selv har jeg relativt kort lutealfase selv. Den er stort sett på 11-12 dager, men spotter allerede fra 8-9 dag. Tenkte å forhøre meg med lege om akkurat dette. Om spotting i seg selv gjør at egget vil slite, eller om det ikke er noe problem før mens kommer. Når jeg temper faller ikke temp før dagen jeg får mens/dagen før. Tempen kommer av progesteronnivået, som igjen er den som sier at kroppen skal beholde det gule legemet, så jeg tror egentlig at så lenge temp holder seg oppe til over 10 dager, skal det være greit. 

Kort lutealfase betyr at man må ha progesteronstøtte, det må du ha resept på. Wild yam er et kosttilskudd som etterligner progesteron, slik at kroppen skal fortsette å produsere det. Jeg brukte det selv en syklus, og fikk forlenget lutealfase veldig. Nå skal det sies at den klusset det en del til for min del, da jeg ikke fikk mens før jeg kuttet den helt ut (1 uke over tiden), på tross av 1/3 av vanlig dose, men for de fleste er effekten 1-2 dager lengre lutealfase. Man skal dog være sikker på at EL har vært, (ikke mer EL test) da WY i seg selv kan hindre EL. 

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan forsøke i første omgang, som er det enkleste er tilskudd av vitamin B6/Pyridoksin. Det får du reseptfritt på apoteket, men det står ikke alltid fremme, så godt mulig du må spør etter det.

Det har forlenget min lutealfase flere ganger. Noen ganger har jeg tatt det i kombinasjon med Vitex. Men hvis du ikke spotter før mens hadde jeg bare begynt med Pyridoksin i første omgang. Vitex tror jeg ikke du får kjøpt i Norge lenger.

Anonymkode: f0a3b...696

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lutealfase på 12 dager uten spotting i forkant. Ble gravid på pp 3. 

Anonymkode: ae783...675

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du kan forsøke i første omgang, som er det enkleste er tilskudd av vitamin B6/Pyridoksin. Det får du reseptfritt på apoteket, men det står ikke alltid fremme, så godt mulig du må spør etter det.

Det har forlenget min lutealfase flere ganger. Noen ganger har jeg tatt det i kombinasjon med Vitex. Men hvis du ikke spotter før mens hadde jeg bare begynt med Pyridoksin i første omgang. Vitex tror jeg ikke du får kjøpt i Norge lenger.

Anonymkode: f0a3b...696

Pyridoksin hjalp meg med nummer to. Det er en fin måte å starte på. Med nummer tre måtte jeg ty til progesteron (reseptbelagt). 11 dager er litt kort, men ikke for kort. 12-13 er helt normalt. Jeg hadde 9-10, og det er 10 eller under som regnes som for kort lutealfase, som ei over her sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...