Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er godt i gang med en annen bachelor men det er sykepleie jeg egentlig ønsker å bli. Jeg har derfor planer om å starte på sykepleie til høsten, samtidig som jeg går den andre utdanningen min. Det jeg lurer på er hva som skjer om ting ikke går etter planen.. La oss si jeg blir syk, gravid, deprimert eller et eller annet som gjør at jeg ikke klarer begge to samtidig.. Hva skjer? La oss si jeg består 1. og 2. semester av sykepleie men "avbryter" kan jeg starte rett på 3. semester når jeg er "klar" da? Håper dette ikke var for rotete..

Til info: Ønsker å starte på sykepleie nå pga de nye kravene som kommer høsten 2019 + økende snitt hvert år.. Så jeg kommer altså ikke inn fra og med neste år uten å gjøre noe med vitnemålet mitt fra vgs. Håper på svar! :) 

Anonymkode: 22d0a...c27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke til å klare å ta sykepleien ved siden av et annet studium, rett og slett fordi det er mye obligatorisk og en hel del praksis som krever tilstedeværelse. Når du har praksis har du tilsvarende 4 dagers arbeidsuke (altså fire vakter a 7.5-8 timer pr uke), og den siste dagen trenger du til praksisplan, refleksjonsnotat, veilednigsnotat, evt fagoppgaver og å lese pensum. Med mindre det andre studiet du går på krever ingenting bortsett fra eksamen en gang i året blir det vanskelig for deg. Praksis krever også mye av deg i form av at du hele tiden skal være frempå, vise hva du kan, tenke over hva du gjør, kunne diskutere fag og reflektere med kontaktsykepleier. Det er travle dager der hodet er fult og kroppen utladet når du går hjem. Så skal du starte på sykepleien så gjør ikke det med forventing om at du kan ta en annen bachelor på fulltid ved siden av, da blir du skuffet. Tar du permisjon kan du ikke automatisk komme tilbake, det må være plass på kullet du skal inn på. Hos oss var prioriteringen svangerskap, dokumentert sykdom, folk som har stått over på eksamen og så andre i den rekkefølgen skolen ønsker å prioritere. Må du vente for lenge mister du studieretten ved skolen, samt at fagplanen kan endres så det ikke lenger er godt nok at du starter igjen der du sluttet fordi du da mangler fag eller praksis. Må du søke nå for å komme inn så gjør det, men gå all inn om det er det du vil bli, og sett det andre studiet på pause. 

Anonymkode: ea834...13f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er de nye kravene fra 2019? 

Det blir veldig vanskelig å kombinere en annen utdanning med sykepleien. Praksis er tøffe fordi man må gi så mye av seg selv og belage seg på å bli brukt som arbeidskraft, og på toppen av det så må du lese til eksamener... Også har du så mye annet som er obligatorisk når du ikke er i praksis. 

Du burde velge hvilken du egentlig vil satse på.

Anonymkode: 80064...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer ikke sykepleie, men jeg kan bekrefte at Anonym kommer med ganske gode argumenter. På ganske lik linje med sykepleie praksisen så har man praksis 5 ganger i uken, fra kl. 8:45-15 (noen ganger til 17, pga. obligatorisk møte) 4-6 uker på (internasjonal) lærerutdanning. Man blir veldig sliten etter praksis, og man har ekstra arbeid utenom praksisen (å lage undervisningsplan og forbedre materialer, i mitt tilfelle og det tar noen timer).

Utenom praksisdelen så er det er minst 80% obligatorisk oppmøte til timene, og rett etter praksis så fikk jeg 5 innleveringer derav 3 innleveringer måtte allerede leveres neste uke. Jeg kan tro mye av det samme gjelder også med sykepleiestudiet, siden det er mye obligatorisk oppmøte. Jeg hadde aldri klart å studere to utdanninger samtidig, når jeg må bruke minst 35 timer i uken på å lese pensum og gjøre innleveringer.

Anonymkode: 8a068...bfb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er de nye kravene fra 2019? 

Anonymkode: 80064...9bf

Man må ha minst 3 i matte og norsk fra videregående for å komme inn. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer ikke sykepleie, men jeg kan bekrefte at Anonym kommer med ganske gode argumenter. På ganske lik linje med sykepleie praksisen så har man praksis 5 ganger i uken, fra kl. 8:45-15 (noen ganger til 17, pga. obligatorisk møte) 4-6 uker på (internasjonal) lærerutdanning. Man blir veldig sliten etter praksis, og man har ekstra arbeid utenom praksisen (å lage undervisningsplan og forbedre materialer, i mitt tilfelle og det tar noen timer).

Utenom praksisdelen så er det er minst 80% obligatorisk oppmøte til timene, og rett etter praksis så fikk jeg 5 innleveringer derav 3 innleveringer måtte allerede leveres neste uke. Jeg kan tro mye av det samme gjelder også med sykepleiestudiet, siden det er mye obligatorisk oppmøte. Jeg hadde aldri klart å studere to utdanninger samtidig, når jeg må bruke minst 35 timer i uken på å lese pensum og gjøre innleveringer.

Anonymkode: 8a068...bfb

Hvordan praksistiden er lagt opp er vel individuelt fra skole til skole og praksissted til praksissted. 08:45 er vel i seneste laget å starte på Helseinstitusjon - det er vel som oftest snakk om mellom 07-08.

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, Nuttery skrev:

Hvordan praksistiden er lagt opp er vel individuelt fra skole til skole og praksissted til praksissted. 08:45 er vel i seneste laget å starte på Helseinstitusjon - det er vel som oftest snakk om mellom 07-08.

På sykehuset starter de ofte kl 07.00. Sykehjem /hjemmesykepleie kl 07.00 eller 07.30. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for svar! 

Jeg er klar over at det er mye obligatorisk ved sykepleie studiet - det er heldigvis ikke så mye på det studiet jeg går nå. Jeg kan også søke deltid på det studiet jeg går per dags dato hvis det blir for intenst. Har hørt at andre året på sykepleie ikke er like intenst som 1.. Det er da jeg planlegger å skrive bachelor på den andre utdanningen. Det jeg lurer på er hva jeg evt har å tape på det? Jeg har jobbet på et eldrehjem i snart ett år så jeg vet man blir sliten osv av praksis - Føler jeg vet hva man går til.. Mange jeg har snakket med synes det virker helt crazy haha. Så lenge jeg ikke blir hengende etter med max 60 studiepoeng så burde det vel være mulighet for å klare dette? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Serafin skrev:

På sykehuset starter de ofte kl 07.00. Sykehjem /hjemmesykepleie kl 07.00 eller 07.30. 

Det er ikke sånn at sykehjem og hjemmesykepleie starter enten 07 eller 0730. Begge stedene har jeg jobbet og begge steder er det helt vanlig å starte 08 også. 

Anonymkode: 0abdf...951

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at sykehjem og hjemmesykepleie starter enten 07 eller 0730. Begge stedene har jeg jobbet og begge steder er det helt vanlig å starte 08 også. 

Det er veldig mye mer vanlig å starte 7.00, 7.15 eller 7.30 enn kl.8.

Anonymkode: 7cb89...fb4

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel forskjellig fra kommune til kommune. Det finnes jo hundreogørten kommuner og hundreogørten måter å organisere  og styre kommunenes helsetjenester på

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar! 

Jeg er klar over at det er mye obligatorisk ved sykepleie studiet - det er heldigvis ikke så mye på det studiet jeg går nå. Jeg kan også søke deltid på det studiet jeg går per dags dato hvis det blir for intenst. Har hørt at andre året på sykepleie ikke er like intenst som 1.. Det er da jeg planlegger å skrive bachelor på den andre utdanningen. Det jeg lurer på er hva jeg evt har å tape på det? Jeg har jobbet på et eldrehjem i snart ett år så jeg vet man blir sliten osv av praksis - Føler jeg vet hva man går til.. Mange jeg har snakket med synes det virker helt crazy haha. Så lenge jeg ikke blir hengende etter med max 60 studiepoeng så burde det vel være mulighet for å klare dette? 

Det kommer an på hvordan studiestedet har lagt det opp, 2. året synes jeg var veldig krevende. Vi startet med medikamentregning med eksamen i det på begynnelsen av året, deretter 3 praksisperioder på sykehus, først 10 uker på medisinsk avdeling, deretter 8 på kirurgisk avdeling og så 8 uker i psykiatrien. Innimellom alt dette hadde vi to store sykdomslæreeksamener og en sykepleieeksamen. For min del var det det mest krevende året. Så for min del hadde det vært helt uaktuelt å skulle skrive bachelor på et annet studie i tillegg. 

Anonymkode: 19027...190

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar! 

Det varierer hvordan studiene er lagt opp. Hos oss var 2. året veldig krevende. Først hadde vi første eksamen i oktober, så gikk vi rett ut i praksis. 10 uker på medisinsk avdeling, etter jul var det 10 uker på kirurgisk avdeling og etter påske var det 8 uker i psykiatripraksis. Uken etter psyk. praksis var ferdig hadde vi en stor sykepleieeksamen vi måtte lese til under praksis. 

Praksis er heller IKKE det samme som å være på jobb. Jeg har jobbet i helsevesenet i 10 år - både på sykehjem og sykehus før jeg begynte på studiet, og jeg ble definitivt mye mer sliten i praksis. Man må være på hele tiden, må være overhyggelig og overengasjert, læringskurven er stupbratt og du blir vurdert og evaluert på hver minste lille ting du gjør. Jeg syns en vakt som hjelpepleier på sykehuset var ferie i forhold til en vakt som sykepleierstudent. Vaktene mine nå som sykepleier er også langt fra like krevende som student-vaktene. 

Jeg tror du kommer til å gå på en smell. 

Anonymkode: 822aa...a6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...