AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Jeg har jobbet som innleid til forskjellige foretak, og opplever jeg ikke har fått kontakt som jeg kan kalle noen jeg har blitt kjent med. Og jeg opplever heller ikke de som har tatt kontakt med meg på en lokalt bemanningsselskap er mennesker som jeg kan kalle referanse siden jeg aldri jobber sammen med dem. Hvem skal jeg føre opp som referanse? Og jeg synes det er dumt å henvende seg til noen som er 10 år tilbake i tid, og ikke har noe kontakt med lærere. Det skal sies at jeg ikke enda har vært i en såkalt drømme jobb, og har ikke hatt en sånn fast ansettelse som jeg kan si her trivdes jeg. Anonymkode: 162f5...069
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Samme her... Føles så teit å ringe arbeidsgiver på sommerjobben for 5 år siden, liksom Hen har sikkert hatt med titalls av andre å gjøre i mellomtiden. Anonymkode: 4c8e0...9e9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er i samme båt. Jeg søker jobber og har ingen ref enda jeg har vært i firmaet i snart 13 år. I mitt firma kan vi ikke snakke med noen om noe som helst uten at det blir spredd for alle vinder. Derfor kan jeg ikke spørre noen der siden jeg ikke vil at arb.giver vet at jeg ser etter noe nytt. Forrige arb.giver hsr gått konkurs, så ikke noe å hente der heller. Ref person i jobben før det igjen er vel i 80 årene nå, så kan heller ikke brukes. Anonymkode: fb34c...82a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er i samme båt. Jeg søker jobber og har ingen ref enda jeg har vært i firmaet i snart 13 år. I mitt firma kan vi ikke snakke med noen om noe som helst uten at det blir spredd for alle vinder. Derfor kan jeg ikke spørre noen der siden jeg ikke vil at arb.giver vet at jeg ser etter noe nytt. Forrige arb.giver hsr gått konkurs, så ikke noe å hente der heller. Ref person i jobben før det igjen er vel i 80 årene nå, så kan heller ikke brukes. Anonymkode: fb34c...82a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Føler med deg! Skulle på intervju; "du må ha med minst 2 referanser". Jeg hadde egnetlig bare en. Tok kontakt med arbeidsgiver som ikke bare hadde ny jobb men som ikke har sett meg eller snakket med meg på 10 år. Forklarte situasjonen, joda, var bare å føre ham opp men litt merkelig da 😅 Men synes disse "du MÅ ha MINST x antall" er feil å ha med. For det finnes flere som ikke har det Anonymkode: a4372...c34 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 jeg trodde jeg var alene i samme båt, men forstår det er flere som er i samme situasjon. Jeg ser jo også tidligere at jeg har brukt helt feil referanser i tidligere sammenhenger jeg har vært på jobbintervju. Det angrer jeg veldig på. Anonymkode: 162f5...069
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Jeg har også feilet minst to referanser, til tross for over ti år i en stor bedrift, god attest, gode referanser fra leder og HR, mellomlederstilling osv. For jeg begynte i denne jobben rett etter endt utdanning. Så... Vil dere at jeg skal jakte på han som var skiftleder på Deli de Luca for 12 år siden og kanskje er ingeniør i København i dag? Minst to referanser-kravet passer ikke så godt til oss som blir lenge i et firma. (og kanskje stiger i gradene der). Anonymkode: 5a4b5...34a
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også feilet minst to referanser, til tross for over ti år i en stor bedrift, god attest, gode referanser fra leder og HR, mellomlederstilling osv. For jeg begynte i denne jobben rett etter endt utdanning. Så... Vil dere at jeg skal jakte på han som var skiftleder på Deli de Luca for 12 år siden og kanskje er ingeniør i København i dag? Minst to referanser-kravet passer ikke så godt til oss som blir lenge i et firma. (og kanskje stiger i gradene der). Anonymkode: 5a4b5...34a takk, det er sant det du sier, og det er nettopp der utfordringen kommer, når man skal kontakte noen tilbake i tid, både ressurser med å se om vedkommende fortsatt bor på det stedet, finne telefon nummer, skal man ringe privat, eller om vedkommende i det store og hele jobber i samme bedrift. Anonymkode: 162f5...069
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Jeg var på jobbintervju i går og fikk i forkant beskjed om at jeg måtte levere en liste med tre referanser på intervjuet. Det ble en tøff nøtt å knekke. Jeg har jobbet hos min nåværende arbeidsgiver i ni år og har ikke lyst til i fortelle sjefen min at jeg søker nye jobber av diverse grunner. Arbeidsgiveren før det er konkurs og jeg har ikke kontakt med noen av kollegaene mine fra det firmaet nå, bortsett fra at jeg er "venner" med noen av dem på Facebook. Var ganske pinlig sende Messenger meldinger til folk jeg knapt har snakket med på 10 år og spørre om de vil være referanse for meg. Klarte å skrape sammen to tidligere kolleger og en kollega jeg stoler på her jeg jobber nå. Anonymkode: 715c9...68e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Vær obs på å bruke greie referanser også. Brukte en referanse som gav meg negativ referanse og da mistet hele poenget med at vedkommende var min referanse..Jeg fikk heldigvis jobben likevel. Anonymkode: adfbf...e76
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær obs på å bruke greie referanser også. Brukte en referanse som gav meg negativ referanse og da mistet hele poenget med at vedkommende var min referanse..Jeg fikk heldigvis jobben likevel. Anonymkode: adfbf...e76 fra hvem fikk du den informasjonen i fra? Anonymkode: 162f5...069
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: fra hvem fikk du den informasjonen i fra? Anonymkode: 162f5...069 Fra den nye arbeidsgiveren som ansatte meg Anonymkode: adfbf...e76
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra den nye arbeidsgiveren som ansatte meg Anonymkode: adfbf...e76 Jeg klarer ikke å se kandidat til hvem som kan være referanse for meg. Det er virkelig en jobb å finne ut av. Jeg har ikke trivdes i arbeidssituasjonene jeg har vært i når jeg har jobbet igjennom vikarbyrå, det har vært veldig utrivelig. Og vikarbyrå sjefene har på ingen måte noen forståelse hvem du er som menneske. Anonymkode: 162f5...069
hobbykokken Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra den nye arbeidsgiveren som ansatte meg Anonymkode: adfbf...e76 Hva sa han som gav negativ referanse ?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 Jeg var satt opp som referanse en gang uten å ha blitt spurt på forhånd. Da jeg ble oppringt så svarte jeg ærlig på at den tidligere ansatte ikke hadde fått forlenget kontrakt hos oss på grunn av mye fravær (veldig mye gå hjem fra jobb pga mensensmerter og lignende) i tillegg til å ikke utføre arbeidsoppgaver på ordentlig måte. Var først i tvil om jeg skulle svare, men var hennes valg å sette meg opp så da svarte jeg. Aner ikke om hun fikk jobben. Anonymkode: 66207...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå