PinkLemonade Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Hei. Her hjemme så jobber vi nå med bleieslutt. Vi prøvde så vidt i fjor, men det ble bare krise så vi skulle gjøre det nå i sommer da han blir fire utover høsten. Litt forhistorie: På mandag så var vi borte en tur og jeg så han måtte bæsje så jeg tok han med meg til toalettet for at han skulle prøve der da vi gjør det inni mellom. Han hadde rukket å gjort i bleia, men jeg satte han på toalettet likevel. Sendte mannen ut for å hente en ny bleie i bila, men han fant ingen (det lå en der, han fant den bare ikke). Så da sa jeg til guttungen "oi, det er vist tomt for bleier nå må du gå uten" han responderte med "ja den er grei, da må jeg ha på meg truse da". Så da sluttet han plutselig med bleier. Han skulle ikke ha på seg en når han kom hjem å heller ikke på natta. Han er tørr hele natten så det går fint. Han tisser også når han er på do. Det er lite uhell på dagtid men når ettermiddagen nærmer seg så blir det noen. Jeg må alltid følle med, hele tiden. Han går på do ofte, morgenen, før vi går ut, når vi kommer inn, flere ganger på dagtid å før og etter vi er ute å kjører bil. Problemet ligger ved at han sier ikke i fra at han må på do, liksom aldri. Jeg må som sakt følge med han som en hauk. Han merker at han tisser for han står å tisser seg ut å sier "mamma nå tisser jeg", men bryr seg ikke så mye om det. Vi har lagt klistremerke liste der han får klistremerke når han selv sier i fra når han må på do, men det hjelper lite. Han vil ikke si i fra. I dag så hadde han vert kjempeflink, ingen uhell. Men så hadde vi "en" episode som jeg ikke forstår noe av. Vi hadde gått ut for å være med på dugnad. Kledd på regnklær (og selvfølgelig gått på do før vi gikk ut). Det tar ikke 5 minutter å han har tisset seg ut. Så da er det marsj inn rett på do, av med klær på med nye og ut igjen. Vi rekker ikke å komme tilbake på plassen før han står med beina bredt å sier "Nå tisser jeg mamma". Det er neste som om han erter, jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan får jeg han tørr, hvordan får jeg han til å si i fra selv?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Tror det er normalt i en overgangsperiode? Det er i alle fall positivt at det kommer noe når han er på do. Vi har en som er på ca samme alder, han nekter derimot å gjøre noe som helst i do.. alltid gjort. når han går av do kan han stå å tisse utover gulvet i stedet Jeg tror noen barn bruker litt lenger tid på denne prosessen, så må man som forelder bare terpe på og følge med hele tiden til det sitter. Vi håper også at han kan bli nogenlunde tørr i løpet av sommeren, da det kommer en ny baby Anonymkode: 81ccf...19a 1
Gjest Ingrid78 Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Helt normalt. Vi hadde de her og. Måtte spørre han hele tida om han måtte på do. Og enda ble det sånne runder som det der.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Samme skjedde her. Begynte med bleie igjen, hele to ganger. Prøvde igjen noen mnd senere og da klarte han å si ifra i tide, plutselig ingen uhell. Anonymkode: 006b0...a64 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Hadde samme problem her, og det gikk over da vi kuttet ut trusa en periode og lot ham gå i kun en løs joggebukse sånn at han kjente godt at det ikke var noen bleie der. Med truse glemte han at han ikke hadde bleie og bare tisset av gammel vane. Hadde kun ett uhell etter at vi prøvde det. Innførte trusa igjen etter en ukes tid. Anonymkode: ff16a...874 2
PinkLemonade Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde samme problem her, og det gikk over da vi kuttet ut trusa en periode og lot ham gå i kun en løs joggebukse sånn at han kjente godt at det ikke var noen bleie der. Med truse glemte han at han ikke hadde bleie og bare tisset av gammel vane. Hadde kun ett uhell etter at vi prøvde det. Innførte trusa igjen etter en ukes tid. Anonymkode: ff16a...874 Det var kanskje en god ide. Hvordan gjorde du det med barnehagen i den perioden ?
PinkLemonade Skrevet 4. mai 2018 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror det er normalt i en overgangsperiode? Det er i alle fall positivt at det kommer noe når han er på do. Vi har en som er på ca samme alder, han nekter derimot å gjøre noe som helst i do.. alltid gjort. når han går av do kan han stå å tisse utover gulvet i stedet Jeg tror noen barn bruker litt lenger tid på denne prosessen, så må man som forelder bare terpe på og følge med hele tiden til det sitter. Vi håper også at han kan bli nogenlunde tørr i løpet av sommeren, da det kommer en ny baby Anonymkode: 81ccf...19a Jeg føler med deg. Ja terpe terpe.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde kanskje få deg en sjekk selv tror jeg. Anonymkode: 81ccf...19a Det mennesket der trenger nok mer enn bare en sjekk. Herlighet... Anonymkode: 05716...b6d 2
Ulrikke Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har riktignok jente, men hun hadde flest uhell da hun hadde på seg truse og tights (det var gjerne tights det gikk i da). Hvis hun gikk i klær hvor det helt tydelig kjentes at det ikke var bleie (eller helt uten klær nedentil, bare kjole eller noe hjemme i starten (dette var sommer), så hadde hun ikke uhell... Men med klær glemte hun at ting var annerledes.... Sånn ellers er det helt vanlig at de kan tisse på seg 10 minutter etter dobesøk. Det kommer seg etter hvert!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 41 minutter siden, PinkLemonade said: Det var kanskje en god ide. Hvordan gjorde du det med barnehagen i den perioden ? Han gikk uten truse i barnehagen også, jeg bare ga beskjed. De var helt enige i at det var lurt. Anonymkode: ff16a...874
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Min lillebror gjorde det etter han egentlig var tørr. Plutselig begynte han å tisse på seg. Det var for oppmerksomhet. Plutselig fikk han mamma og pappa for seg selv igjen, han fikk oppmerksomhet, ble vasket og kledd på. Han likte oppmerksomheten, og tisset derfor på seg sånn at han skulle få den. Anonymkode: a25a9...2a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå