Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså har ikke problemer med at vi betaler skatt, at alle har rett til gratis skolegang, helsevesen, barns oppvekst, at alle har mat\ tak og gratis rettshjelp. Dette mener jeg er bra og rettferdig. Men her burde en konkret strek blitt satt. For slik det fungerer nå, blir streken alt for enkelt flyttet på i regi av sikkerhet uten at noen stiller spørsmålstegn. 

Det er ikke til å skyve under en stol, at vi ikke har lov til å leve som vi selv ønsker. Hva kan du gjøre uten at staten blander seg? Nesten alt i regi av at det skal være sikkert. F eks, hvor mange hus pleide å rase før i tiden som følger av konstruksjon? Tipper 1 av 1 million. Men i dag skal staten være med å bygge huset sammen med deg, bare ved å påføre deg ekstra kostnader og kaste vekk en god junk av din tid. Ingen bryr seg?

Samme gjelder vegtrafikk. Helt ok at det er kontroller for kjøring under rus og at barn er sikret. Og at veldig vesentlige ting som at bremser er ok. Men ellers har det jo tatt helt av de siste 10-15 årene. Du har snart ikke lov å ha en flekk rust under bilen før den blir tauet. Samtidig bestemmer staten seg for å salte ned det som heter vei. 

Listen er i bunn og grunn uendelig. Så spørsmålet er, synes folk at livet blir best i en slik forvaltingsstat som vi faktisk lever i? Hvis jeg ønsket å kjøpe en flekk jord og bygge meg en liten hytte i skogen, burde jeg faktisk ikke få lov til å bo der? Ikke at det er en reel ting for meg, men det er etter mitt skjønn, helt sykt at det ikke er mulig for andre. 

Anonymkode: a28fe...649

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de fleste lover og regler er ganske rimelige, når alt kommer til alt. 

Anonymkode: 9ee1c...ebf

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de fleste lover og regler er ganske rimelige, når alt kommer til alt. 

Anonymkode: 9ee1c...ebf

Bra for deg. Men hva med de som ønsker en annen livsstil?

Anonymkode: f5f3d...11e

• Liker 2
Gjest nediugennivK
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bra for deg. Men hva med de som ønsker en annen livsstil?

Anonymkode: f5f3d...11e

Da er nok ikke Norge rette landet å bosette seg i.

Skrevet

Ja, ikke sant, ts. Jeg mistet deg litt, men forstår poenget. 

AnonymBruker
Skrevet

Det fins mange land uten regler, som du kan bosette deg i. I slike land, kan du skaffe tillatelse til det meste gjennom bestikkelser. Men, ulempen er at du får ikke beskyttelsen som en rettsstat (f.eks Norge) gir. Så hvis noen vil ha noe som er ditt, eller beskylder deg for noe, da er du fucked.

Anonymkode: d4fce...2ec

• Liker 10
Skrevet

Dette landet med alle dets regler til det beste for fellesskapet, er det aller beste for meg. 

Jeg ofrer gjerne friheten til å gjøre akkurat som jeg vil, i bytte mot trygghet på alle nivåer.   Min individuelle frihet er ganske stor her i Norge, men ikke uendelig. Det er helt greit.

De fleste av oss som bor her i landet synes det.  Det finnes et mindretall som ønsker enda flere regler, og det finnes et mindretall som ønsker større frihet.   Majoriteten er fornøyd slik det er, og derfor vil det fortsette slik. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

I tidenes morgen var det ingen lover eller regler, men så har menneskene litt etterhvert kommet fram til at det er hensiktsmessig å ha dem. De lovene og reglene vi har, skyldes at ting har skjedd, som viste at mangelen på lover og regler var ugunstig og førte til urettferdighet. Noe er kanskje utdatert nå, sånn at det kan være behov for justeringer. Men alt i alt er det ikke så ille, det lovverket vi har, selv om det neppe finnes ett menneske i Norge som er enig i absolutt alle lover, regler og forskrifter.

Anonymkode: 8c630...fba

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fins mange land uten regler, som du kan bosette deg i. I slike land, kan du skaffe tillatelse til det meste gjennom bestikkelser. Men, ulempen er at du får ikke beskyttelsen som en rettsstat (f.eks Norge) gir. Så hvis noen vil ha noe som er ditt, eller beskylder deg for noe, da er du fucked.

Anonymkode: d4fce...2ec

Hvilket land har ikke lovgivende regler? Jeg er ikke for anarki eller libertarianisme. Jeg er for en liberal sosialist\ kapitalist blandingsstat. 

Ett annet problem med alle disse lovene vi har, er at de skal forvaltes. Noe som også fører til økonomisk belastning og mindre kreativitet. Samt ganske stor sjanse for at enkelt individer som forvalter misbruker sin posisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Kalevala skrev:

Dette landet med alle dets regler til det beste for fellesskapet, er det aller beste for meg. 

Jeg ofrer gjerne friheten til å gjøre akkurat som jeg vil, i bytte mot trygghet på alle nivåer.   Min individuelle frihet er ganske stor her i Norge, men ikke uendelig. Det er helt greit.

De fleste av oss som bor her i landet synes det.  Det finnes et mindretall som ønsker enda flere regler, og det finnes et mindretall som ønsker større frihet.   Majoriteten er fornøyd slik det er, og derfor vil det fortsette slik. 

Mulig jeg tar feil, men til nå har du ingen problemer med dette fordi det ikke angår deg selv? 

Vet ikke om de fleste er så fornøyd med alt heller, vet om mange som stemmer frp i protest mot statens myndighet. Ikke at noe hjelper ved å stemme frp, men det er en slags klage. 

Skrevet

Ja, sant. Reell frihet innenfor moralens og fornuftens grenser er langt mindre viktig enn å presse på oss flest mulig regler og retningslinjer sånn at alle passer inn om de vil det eller ei. Da blir alt så fint og flott at.

AnonymBruker
Skrevet

Staten og de stadig økende reglene er vel mest til for seg selv, vi borgerne er ikke så viktige lenger.

Anonymkode: 158b3...549

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om de fleste er så fornøyd med alt heller, vet om mange som stemmer frp i protest mot statens myndighet. Ikke at noe hjelper ved å stemme frp, men det er en slags klage. 

Og det du får er sukkeravgift på Pepsi Max.

Men lakrispiper har blitt lettere å få kjøpt, det skal de ha.

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet
2 minutter siden, T-Rex said:

Og det du får er sukkeravgift på Pepsi Max.

Men lakrispiper har blitt lettere å få kjøpt, det skal de ha.

Det viser seg at økonomi trumfer frihet også for FrP når de kommer i posisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ting går ut over andre. Om du har en bil som faller fra hverandre i 80-sona så kan du i verste fall drepe andre mennesker. Når folk ikke greier å tenke slike konsekvenser selv (som er helt klart at folk ikke greier) så må staten ha lover og regler som gjør at risikoen for å skade andre reduseres. 

Anonymkode: c1b98...928

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
På 18.4.2018 den 15.04, AnonymBruker skrev:

Dette må du bare heve deg over, TS. Jeg ville for all del ikke tatt kontakt med bruden (som noen andre i tråden foreslår). Og jeg ville ikke sendt gave. 

Opplevde noe lignende for rundt 20 år siden. Vi var en gjeng på 10 personer (5 par) som festet sammen, reiste på lange ferier sammen, hytteturer m.m. Det var alltid oss 10, gjennom en periode på 5-6 år. Alle ferier var vi sammen. Alle helger. 

Da det ene paret giftet seg, ble alle invitert - unntatt oss. Altså de 3 parene (og brudeparet selv, selvfølgelig). Vi ble invitert til vielsen, altså komme i kirken.... Husker fremdeles den vonde følelsen når kjæresten min og jeg sto utenfor kirken, kledd i vanlige klær. Og vi så alle vennene våre stivpyntet på vei inn i den leide bussen som skulle kjøre dem til selskapslokalet. Jeg skjønner fremdeles den dag i dag hvorfor vi ikke ble invitert. Har sporadisk kontakt med dem fremdeles, så kanskje jeg en gang spør?  

Anonymkode: d329e...307

På 3.5.2018 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Altså har ikke problemer med at vi betaler skatt, at alle har rett til gratis skolegang, helsevesen, barns oppvekst, at alle har mat\ tak og gratis rettshjelp. Dette mener jeg er bra og rettferdig. Men her burde en konkret strek blitt satt. For slik det fungerer nå, blir streken alt for enkelt flyttet på i regi av sikkerhet uten at noen stiller spørsmålstegn. 

Det er ikke til å skyve under en stol, at vi ikke har lov til å leve som vi selv ønsker. Hva kan du gjøre uten at staten blander seg? Nesten alt i regi av at det skal være sikkert. F eks, hvor mange hus pleide å rase før i tiden som følger av konstruksjon? Tipper 1 av 1 million. Men i dag skal staten være med å bygge huset sammen med deg, bare ved å påføre deg ekstra kostnader og kaste vekk en god junk av din tid. Ingen bryr seg?

Samme gjelder vegtrafikk. Helt ok at det er kontroller for kjøring under rus og at barn er sikret. Og at veldig vesentlige ting som at bremser er ok. Men ellers har det jo tatt helt av de siste 10-15 årene. Du har snart ikke lov å ha en flekk rust under bilen før den blir tauet. Samtidig bestemmer staten seg for å salte ned det som heter vei. 

Listen er i bunn og grunn uendelig. Så spørsmålet er, synes folk at livet blir best i en slik forvaltingsstat som vi faktisk lever i? Hvis jeg ønsket å kjøpe en flekk jord og bygge meg en liten hytte i skogen, burde jeg faktisk ikke få lov til å bo der? Ikke at det er en reel ting for meg, men det er etter mitt skjønn, helt sykt at det ikke er mulig for andre. 

Poenget er at din individuelle frihet, kan bety tap av frihet i en større, kollektiv sammenheng.

Om bare du vil bygge en liten hytte i skogen, så hadde ikke det vært noe stort problem i seg selv. Problemet er at det ikke bare er du som vil dette. Hva skjer når 100 andre også vil ha en liten hytte i skogen? Når en eller annen riking kommer og bygger et hyttepalass, inngjerdet, med innlagt vann og strøm? Da forsvinner plutselig deler av norsk utmark og natur som tilhører hele landets befolkning. Dyrebestanden og plantelivet påvirkes. Norge kan ikke åpne opp for fri hyttebygging, uten å risikere at fellesarealene blir raserte. Derfor må alle søke om løyve, og det er en prosess man må igjennom. Lovene må tross alt gjelde for alle.

Det er også gode grunner til å ha reguleringer for hvordan hus blir bygget, om de er sikkert konstruerte. Igjen, det er ingen som bryr seg så mye om akkurat du får en bråte murstein i huet etter å ha prøvd å improvisere din egen husbygging etter instruksjonsvideo fra youtube. Men du er ikke den eneste som skal ferdes i norske hus. Du skal tross alt selge huset ditt videre på et tidspunkt, til andre intetanende folk. Barn skal ferdes i hus som (kanskje inkompetente) foreldre bygger. Folk flest idag har ikke i nærheten av samme kunnskaper om tømring og lafting som for noen århundrer siden. Vi vil heller ikke komme i den situasjonen at arbeidsgivere og kapitalistiske haier kan bygge billige drittbygninger som er til fare for de ansattes liv og helse, slik det skjer i andre steder av verden. Vi ønsker heller ikke at folk skal bygge gigantiske villaer som fjerner utsikt eller sol for hele nabolaget.

Anonymkode: 7c4b1...169

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

...og der kom det med et innlegg sitert fra en helt annen tråd også, gitt...

(samme AB som over)

Anonymkode: 7c4b1...169

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du syns det er ille nå, vent 50 år. Det vil bli mye strengere på alle områder. 

Anonymkode: 588ac...6bf

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om de fleste er så fornøyd med alt heller, vet om mange som stemmer frp i protest mot statens myndighet.

Det er ikke mange som stemmer Frp.  Det er et lite mindretall.  Bare 2 av 10. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg tar feil, men til nå har du ingen problemer med dette fordi det ikke angår deg selv?

Systemet vi har valgt oss i Norge tar vare på de aller fleste.  Den store majoriteten er veldig fornøyd.  

Det finnes ikke et eneste system som pleaser absolutt alle, så nei - jeg har ingen problemer med at noen få ikke liker det. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...