Gå til innhold

Unghund som knurrer og bjeffer på meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tispe på 20 mnd som har en uvane av å stå midt på gulvet, se på meg og knurrer, bjeffe og logre. Hun kan så ta seg en "runde" i stua hvor hun får raptus, hopper på veggen mens hun knurrer. Så stopper hun opp, ser på meg og knurrer igjen. Og sånn holder hun på. Det er overhodet ikke aggresjon, jeg tolker det som at hun vil ha oppmerksomhet, eller "tester meg" (jeg er ikke helt med på dominans/lederskap, men har en rase som ansees som å være ganske stri og "dominant") 

Hun holdt på slik når hun var valp også, men da heiv jeg hu inn i valpegrinden, og da var det stort sett fordi hun var overtrøtt, så da sovnet hun. Nå er hun 60kg, så jeg får ikke hivd hu noe sted hvis hun er uenig, pluss at hun ikke er trøtt når hun starter. 

Det har ingenting å si hvor mye/lite aktivitet eller hjernetrim hun får. Vi kan nettopp ha vært ute på tur pluss litt lydighet, også begynner hu. 

Noen tips til hvordan jeg skal håndtere dette? Begynner å bli slitsomt, hun er grov i målet og når hun løper på veggen så blir ikke akuratt den veldig pen.. 

Anonymkode: 27443...0b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Be henne om å gå å legge seg? 

Anonymkode: 9d5ec...3d5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Be henne om å gå å legge seg? 

Tusen takk, det hadde jeg ikke tenkt på! :ironi:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min hund "snakker". Det vil si knurrer i visse situasjoner, som ved kos. Tror det er helt normalt for mange hunder. Når min hund føly rundt inne( mange år siden nå) så lekte jeg tilbake, dyttet, knurret og oppførte meg akkurt som den. Tror rett og slett det er en form for lek hunder i mellom.

Anonymkode: 2c5d8...a82

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min hund "snakker". Det vil si knurrer i visse situasjoner, som ved kos. Tror det er helt normalt for mange hunder. Når min hund føly rundt inne( mange år siden nå) så lekte jeg tilbake, dyttet, knurret og oppførte meg akkurt som den. Tror rett og slett det er en form for lek hunder i mellom.

Det skjer når jeg sitter i sofaen og ser på tv. Aldri hvis jeg går rundt eller sitter på kjøkkenet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, det hadde jeg ikke tenkt på! :ironi:

Vel de fleste hunder er trent opp til det. Repetering repetering til hu skjønner at det er kjedelig å oppføre seg sånn

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjer når jeg sitter i sofaen og ser på tv. Aldri hvis jeg går rundt eller sitter på kjøkkenet. 

Hun vil leke med deg. Altså slik hunder leker med hverandre. For hunden er jo du nærmeste lekekompis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun kjeder seg og vil ha deg med på å gjøre noe. Ignorer det. Hun har lært det som en uvane fordi du har reagert på det, dermed har det skjedd noe. 

Anonymkode: df166...a3c

• Liker 2
Skrevet

Ber opp til lek, eller løpetid. På tide med avledning, vannpistol eller klikkegreie, velg selv

Skrevet

Slik du beskriver det, at hun gjør det kun når du er i ro, f.eks ser på TV, og at hun gjør det mens hun ser på deg, så virker det som masing om oppmerksomhet. Og, som andre sier, hun fortsetter fordi hun har lykkes med det tidligere. 

For å få bort atferden så må den ignoreres. Og det er lettere sagt enn gjort. Fordi sjansen er stor for at atferden vil eskalere om du gjør det. Det er også viktig å huske på at ALL form for kommunikasjon - blikkontakt, dytte hunden bort, "Nei!" eller "Gå og legg deg!" - vil forsterke atferden. Ignorering betyr dermed å late som om hunden er luft og ikke se på den eller snakke til den på noen som helst måte.

For å spare møbler og vegger, så ville jeg gjort følgende: Pass på at hunden virkelig har fått det hun har behov for både av fysisk og mental stimulering. Når du da vil sette deg ned, ha plassen/teppet/sengen til hunden i nærheten av der du sitter og hold henne i bånd. Dvs, at du bare har båndet på henne og holder i det sånn at hun ikke når møbler og vegger, samt at du evt får stoppe henne uten at du henvender deg til henne. Så ber du henne om å legge seg og gir henne et tyggebein/fryst kong. Deretter skrur du på TVen, holder i båndet og ignorerer. 

Her må du ha is i magen og være mer tålmodig enn hunden. Gir du opp etter tre minutter masing, så lærer hunden å mase fem minutter neste gang. Gir du opp etter fem minutter, så holder den på åtte minutter neste gang osv. Det er ingenting som gjør hunden så utholdende som å få oppmerksomhet (selv om det bare er et blikk eller et "Nei!") når den har mast en stund. 

Har du situasjoner hvor du ikke kan ignorere (besøk, syk/sliten, små barn som sover el.lign), så ville jeg gitt oppmerksomhet med en eneste gang hun begynner. Umiddelbart. 

Klarer du å være konsekvent på dette så lærer hunden at enten fungerer masing med en gang eller så fungerer det ikke i det hele tatt. Og når du først klarer å ignorere totalt, selv når det eskalerer, så vil atferden til slutt forsvinne når hun erfarer at hun ikke oppnår noe med det.

Det er da også viktig å gi henne oppmerksomhet og aktivisering når hun ikke maser. Det er like viktig å lære henne hva som fungerer som å lære henne hva som ikke fungerer.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...