Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ha lik personlighet gjør at man forstår hverandre og kommuniserer bedre, noe som bidrar til mindre konflikter og misforståelser i dagliglivet. Mennesker har nemlig en tendens til å tro at andre tenker og handler som en selv ville gjort. Og jo mer lik man er partneren, jo lettere vil man kunne tolke og forstå dennes handlinger og motiver, mener forskerne.

Tatt fra linken http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/24/424353.html

Videoannonse
Annonse
Gjest innelåst
Skrevet

Leste akkurat den artikkelen jeg også. Det jeg fant veldig underlig var følgende:

"Det eneste trekket som ikke gjorde noen forskjell var utadvendthet. To utadvendte var ikke mer tilfreds enn en utadvendt og en innadvendt."

Min eks var innadvendt, jeg er utadvendt + en del annet som ikke klaffet, men det var dette som drepte forholdet (og mer): Han delte minimalt av følelser, tanker, sorger og gleder. Det verste var at han var usosial (og det går vel på det samme; å være innadvendt?): Ville ikke være sammen med andre mennesker mer enn høyst nødvendig, mens jeg stortrives med folk rundt meg: Elsker å dra på ferie sammen med venner, gå på besøk, få besøk, finne på ting sammen med andre. Da blir det jo kjempekrasj når den andre bare vil være du-og-jeg-og-vi-to hele tiden.

Jeg følte meg mer og mer innelåst og innestengt ettersom tida gikk og kan ikke forstå at dette gjelder bare meg? Må da være ganske vesentlig?

Skrevet

Ja, DET er vesentlig. Jeg hadde klikka om typen min bare ville sitte inne hver eneste dag, og ikke var sosial.

Det som gjør vårt forhold bra er at vi er omtrent like sosiale, og derfor lite krangling :)

Jeg stussa litt på det som stod om utadvent og innadvent ja, for det er vel en del av persoligheten det?

Gjest psykologen
Skrevet

Utavdventhet slik som forskerene måler det betår av 5 faktorer:varme,sosiabilitet,selvmarkering,aktivitet,spenningssøking og positive følelser. Resultatet seier bare at det ikke er en avgjørende faktor at begge skårer ekstremt høgt på utadventhet for at et forhold skal fungere. Altså er det andre faktorer/personlighetstrekk som spiller større rolle.

Skrevet

Ja at det andre spiller STØRRE rolle tror jeg på. Men ikke at utadvent/innadvent er helt likegyldig... for det blir nok mye krangler om den ene sitter hjemme og den andre er på byen ofte...

Gjest psykologen
Skrevet

Å gå på byen eller ikke er bare en liten del av det å være utadvendt og innadvendt. Dersom begge er veldig utadvendt og for eksempel har et stort behov for spenningssøking og selvmarkering kan dette fort føre til like mange konflikter. Andre personlighetstrekk kan avgjøre om denne faktoren er essensiell eller ikke.

Feks:fiendlighet,sårbarhet,føyelighet og ikkje minst tillit.

Uansett er dette bare et av mange forskningsprosjekt som blir publisert hvert år. Forskjellige studier viser litt forskjellige resultat her.

Gjensidig respekt for hverandres forskjeller er nok uansett et viktig stikkord for at et forhold skal vare.

Gjest porselen
Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg....... det er jo veldig greit at begge har samme verdisyn, både når det gjelder oppdragelse av barn og etikk generelt. Det letter litt i det daglige.

Når det gjelder hobbyer og musikk og litteratur, samt politikk så er det greit med litt forskjellig smak og meninger, så kan vi inspirere hverandre litt.

Den utadvendte kan jo dra med seg den innadvendte litt, gjøre den innadvendte mere "vågal". Og den innadvendte kanskje roer den utadvendte hvis den utadvendte er en urolig sjel.

Jeg trenger noen som er lik meg på enkelte områder, som kjenner igjen min måte å reagere på, men jeg trenger også noen som er annerledes enn meg for å dra meg med ut på eventyr - ville eller mindre ville....... eller roe meg der jeg tar helt av..........

Skrevet

Ja det er spennende at vi er litt forskjellige også, men gutter er jo stort sett annerledes enn jenter også da.

Jeg syns det er spennende at han er litt ulik meg, selv om vi er ganske like stort sett, for ellers hadde det nok blitt et kjedelig forhold..

Gjest Anonymous
Skrevet

Like barn leker i hvertfall på samme sted......

Skrevet
Like barn leker i hvertfall på samme sted......

:ler::ler:

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Det å väre utadvent er ikke det samme som å vise fölelser for partneren. Det kan man gjerne gjöre selv om man er beskjeden. Og man behöver heller ikke väre verdens mest kosete eller kjärlighetsfulle om man er utadvent..

Vi er sånn. Jeg åpen, og han mer lukket. Men vi er like innvendig, og viser like mye fölelser for hverandre.

Skrevet

Ja.Om den andre viser mye mer følelser, kan man jo føle seg utsultet på å få oppmerksomhet tilbake.. Da hadde jeg gått lei. Viktig å kunne kommunisere & sette pris på hverandre. Og holde spenningen oppe i forholdet er viktig for å ikke kjede seg etter mange år sammen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...