AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Hei Jeg er gravid og var hos legen på første svangerskaps kontroll 18 april. Han tok en del blod prøver og urin prøve. Igår var jeg innom legesenteret og fikk kopi av blodprøve svar. For å få hjelp med å tolke disse må jeg vente til neste time som er 30.mai. derfor lurer jeg på om noen her på kvinneguiden kan hjelpe meg med finne ut om det er noe jeg mangler? Jeg ser det er stjerner på noen av punktene som betyr at det er mangel på noe..men jeg er litt usikker. Jeg kjøper graviditets pakke på apoteket av vitaminer som jeg tar hver eneste dag. Uten om det tar jeg ingen ting. Anonymkode: a66c2...a88
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Lav ferritin som betyr lavt jernlager, kan gi slapphet, svimmelhet. Natrium er akkurat på normalen, jern binding over normalen. Positiv på røde hunder antigen. Ikke noe du trenger å ta særlig tak i før neste lege time, kanskje prøve få i deg ekstra jern igjennom mat. Anonymkode: c8b5a...794
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Burde få i deg mer jern,ellers ser alt normalt ut ja Ser at urinprøven din er sendt til dyrkning fordi den fikk utslag, men den har du kanskje ikke fått svar på? Som regel er det bare forurensning fra utfold som gir utslag, ellers får du beskjed. Misunnelig på deg som ble testet for så mye, jeg hadde mye færre tester som ble kjørt Anonymkode: c4f27...e04
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lav ferritin som betyr lavt jernlager, kan gi slapphet, svimmelhet. Natrium er akkurat på normalen, jern binding over normalen. Positiv på røde hunder antigen. Ikke noe du trenger å ta særlig tak i før neste lege time, kanskje prøve få i deg ekstra jern igjennom mat. Anonymkode: c8b5a...794 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Burde få i deg mer jern,ellers ser alt normalt ut ja Ser at urinprøven din er sendt til dyrkning fordi den fikk utslag, men den har du kanskje ikke fått svar på? Som regel er det bare forurensning fra utfold som gir utslag, ellers får du beskjed. Misunnelig på deg som ble testet for så mye, jeg hadde mye færre tester som ble kjørt Anonymkode: c4f27...e04 Takk til dere som har svart. Jeg leste om ubella virus på nettet nå (røde hunder) og ble veldig stresset av å lese at fosteret kan bli skadet 😭 Når det gjelder jern å har jeg jern tabletter liggende som ikke er veldig høy dose. Skal jeg bare begynne med den itillegg til graviditets pakken? Og hva er natrium? Hvilken oppgave har den? Ts Anonymkode: a66c2...a88
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Rubella er positivt fordi du er vaksinert mot det. Natrium er salt. Spiller en rolle i væskebalansen. Anonymkode: 2a3c0...49f 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 Rubella er positiv fordi du er tidligere vaksinert (el hatt det tidligere). Derfor har du antistoffer mot det, ikke farlig. Lavt jern er ganske vanlig under graviditet. Anonymkode: 046a7...dce 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Rubella er positivt fordi du er vaksinert mot det. Natrium er salt. Spiller en rolle i væskebalansen. Anonymkode: 2a3c0...49f Takk til alle som har svart. Natrium er akkurat på normalen. Har det noe å si om hvor mye salt jeg får i meg? Anonymkode: a66c2...a88
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til alle som har svart. Natrium er akkurat på normalen. Har det noe å si om hvor mye salt jeg får i meg? Anonymkode: a66c2...a88 Gjett! Anonymkode: b3bd4...fb9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er gravid og var hos legen på første svangerskaps kontroll 18 april. Han tok en del blod prøver og urin prøve. Igår var jeg innom legesenteret og fikk kopi av blodprøve svar. For å få hjelp med å tolke disse må jeg vente til neste time som er 30.mai. derfor lurer jeg på om noen her på kvinneguiden kan hjelpe meg med finne ut om det er noe jeg mangler? Jeg ser det er stjerner på noen av punktene som betyr at det er mangel på noe..men jeg er litt usikker. Jeg kjøper graviditets pakke på apoteket av vitaminer som jeg tar hver eneste dag. Uten om det tar jeg ingen ting. Anonymkode: a66c2...a88 Tolking av blodprøvesvar er en jobb for helsepersonell. Helsepersonell har ikke lov til å oppgi at de er helsepersonell i svar i tråder på forumet. Uansett, du vet ikke hvem som svsrer, så du får ringe fastlegen din i morgen og be om råd om hvordan du skal forholde deg til de prøvene det er unormale verdier på og som er merket med *. Når du har for lave jernverdier og ferritin under referanseverdiene så skal du ikke vente til 30. 05. For å få svar på hva du sksl gjøre. At ikke legen din har tilskrevet deg med svar på prøvene er heller kritikkverdig enn betryggende. Folaten din ligger også og vipper på kanten til å være for lav. Spiser du sunt og variert? Anonymkode: f3845...488 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tolking av blodprøvesvar er en jobb for helsepersonell. Helsepersonell har ikke lov til å oppgi at de er helsepersonell i svar i tråder på forumet. Uansett, du vet ikke hvem som svsrer, så du får ringe fastlegen din i morgen og be om råd om hvordan du skal forholde deg til de prøvene det er unormale verdier på og som er merket med *. Når du har for lave jernverdier og ferritin under referanseverdiene så skal du ikke vente til 30. 05. For å få svar på hva du sksl gjøre. At ikke legen din har tilskrevet deg med svar på prøvene er heller kritikkverdig enn betryggende. Folaten din ligger også og vipper på kanten til å være for lav. Spiser du sunt og variert? Anonymkode: f3845...488 Kan du i det hele tatt tolke blodprøver? Jernnivået er helt fint, ferritin litt lav men ikke noe man fester seg ved. Folatnivået er helt fint, langt over nedre referanseområde. Det er vel heller mer kritikkverdig at sånne som deg uten peiling svarer i en sånn tråd, enn at legen til TS ikke har skrevet et brev med prøvesvarene - for det er virkelig ikke noe å skrive om. Anonymkode: 914a7...82a 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tolking av blodprøvesvar er en jobb for helsepersonell. Helsepersonell har ikke lov til å oppgi at de er helsepersonell i svar i tråder på forumet. Uansett, du vet ikke hvem som svsrer, så du får ringe fastlegen din i morgen og be om råd om hvordan du skal forholde deg til de prøvene det er unormale verdier på og som er merket med *. Når du har for lave jernverdier og ferritin under referanseverdiene så skal du ikke vente til 30. 05. For å få svar på hva du sksl gjøre. At ikke legen din har tilskrevet deg med svar på prøvene er heller kritikkverdig enn betryggende. Folaten din ligger også og vipper på kanten til å være for lav. Spiser du sunt og variert? Anonymkode: f3845...488 Er folaten lav? Det står at den ligger på 44. Jeg vet ikke hvorfor legen ikke ga meg en forklaring på de som er merket med * Skal ringe i morgen Ts Anonymkode: a66c2...a88
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du i det hele tatt tolke blodprøver? Jernnivået er helt fint, ferritin litt lav men ikke noe man fester seg ved. Folatnivået er helt fint, langt over nedre referanseområde. Det er vel heller mer kritikkverdig at sånne som deg uten peiling svarer i en sånn tråd, enn at legen til TS ikke har skrevet et brev med prøvesvarene - for det er virkelig ikke noe å skrive om. Anonymkode: 914a7...82a Tusen takk ☺ Ts Anonymkode: a66c2...a88
isbjørnungen Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du i det hele tatt tolke blodprøver? Jernnivået er helt fint, ferritin litt lav men ikke noe man fester seg ved. Folatnivået er helt fint, langt over nedre referanseområde. Det er vel heller mer kritikkverdig at sånne som deg uten peiling svarer i en sånn tråd, enn at legen til TS ikke har skrevet et brev med prøvesvarene - for det er virkelig ikke noe å skrive om. Anonymkode: 914a7...82a Jeg er ikke den du siterer, men må si meg uenig ang. din tolkning av jernstatus. Ferritin på 10 med forhøyet jernbindingskapasitet og MCV i nedre referanseområde hos en gravid kvinne ville jeg behandlet til tross for fin s-jern og fin Hb. Det er jo ikke alvorlig og på ingen måte bråhast å komme i gang med behandlingen, men graviditeten (og ikke minst amming etter fødselen) tærer godt på jernlagrene, så de kommer neppe til å stige av seg selv, og morsmelk kommer til å være babyens eneste jernkilde de første månedene. Ellers enig når det gjelder folatnivå, verdien er jo helt fin. (TS, du bør uansett bruke folattilskudd første 12 ukene). TS - det greieste er vel å ta en telefon til legekontoret (eller skrive på Helsenorge.no hvis fastlegen din er tilknyttet der) for å be om tilbakemelding fra fastlegen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå