Gå til innhold

Samboerpar investere i leilighet for utleie, men uten å ta markedsleie pga særkullsbarn skal leie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg og samboer kjøper en leilighet sammen mtp utleie, men hvor vi får langt mindre inntekt enn markedsleie pga at samboers voksne sønn skal leie der i noen år (han er student),- Hvordan kan vi ordne dette oss mellom så jeg ikke taper unødig mye? Jeg har jo egne yngre barn å tenke på og ser ingen grunn til å sponse hans sønn urimelig mye, han er jo voksen og kan få seg en jobb ved siden avc studiene. Samboer har mye mer egenkapital enn meg og dobbel så høy inntekt, vi er begge gjeldfrie

Anonymkode: 7b1cb...f3d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Advokatmat

Anonymkode: 34b99...137

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette opplagt? Du forlanger halvparten av markedspris, han får dekke evt tap som gir fordel til hans sønn. Evt han kjøper alene. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kommer dere til å la dine barn få leie boligen til de samme betingelsene når/om det blir aktuelt?

Anonymkode: f00aa...3ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer dere til å la dine barn få leie boligen til de samme betingelsene når/om det blir aktuelt?

Jeg tenkte på det samme, men trådstarter har ingen garanti for  at de fremdeles er samboere den dagen hennes barn er blitt så gamle at de kan ha nytte av denne leilligheten. Derfor synes jeg at rådet fra spegel er det beste.

7 minutter siden, spegel skrev:

Er ikke dette opplagt? Du forlanger halvparten av markedspris, han får dekke evt tap som gir fordel til hans sønn. Evt han kjøper alene. 

Enig.

Anonymkode: b12ea...d4e

• Liker 3
Skrevet

Hvis han har mer egenkapital i den betydning at han eier en større del av leiligheten ville jeg tatt følgende regnestykke (med eksempeltall):

- Realitisk markedsleie: 10 000

- Din andel: 40 % av leiligheten = 4 000

- Sønnen betaler 6 000

= 4 000 til deg og 2 000 til samboeren.

Hvis dere har felles økonomi på andre områder må dette selvsagt justeres.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange år til , de er bare 7 år (tvillinger), så vanskelig å si nå. Samboers sønn er 22 år. Et annet problem jeg ser for meg er at han kanskje ikke er noen god betaler, han er glad i fest og moro og holder ikke lenge på bi-jobber 

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, melly666 skrev:

Hvis han har mer egenkapital i den betydning at han eier en større del av leiligheten ville jeg tatt følgende regnestykke (med eksempeltall):

- Realitisk markedsleie: 10 000

- Din andel: 40 % av leiligheten = 4 000

- Sønnen betaler 6 000

= 4 000 til deg og 2 000 til samboeren.

Hvis dere har felles økonomi på andre områder må dette selvsagt justeres.

Hva mener du med felles økonomi på andre områder?

vi betaler 50-50 av alt, selv om vi tjener ulikt. Vi eier ulikt i bolig , han mest . Han har spart så han har egenkapital på ca 1 mill, jeg har ca 100 000 på sparekonto , nettopp ferdig med å betale ned boliglånet mitt

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange år til , de er bare 7 år (tvillinger), så vanskelig å si nå. Samboers sønn er 22 år. Et annet problem jeg ser for meg er at han kanskje ikke er noen god betaler, han er glad i fest og moro og holder ikke lenge på bi-jobber 

TS

Da er dette leilighets-kjøps-prosjektet ganske risikabelt, hvis din samboers sønn er troende til å ikke betale det han skal i leie.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er grunnen til at jeg ikke leide ut til min egen sønn. Biologisk sønn. 

Kanskje bedre at far sponser ham litt i leie et annet sted? Så går det ikke slik utover familierelasjoner dersom han ikke betaler. Tror også det er lettere for barn å ikke betale når det er til familie. Blir mas på utsettelse og lavere leie. 

Jeg leide altså ikke ut til egen sønn av denne grunn. Så er det større terskel for at han ikke betaler det han må betale, og større terskel for å be om penger. 

Det han ikke vet er at jeg står klar med en del EK til ham, men ikke før han viser seg voksen og økonomisk ansvarlig. Der er vi ikke ennå! 

Anonymkode: 8031b...f56

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er samboer som er pådriver for at sønnen skal leie gunstig av dere, ville jeg forlangt at han tok risikoen og mellomlegget. Dersom dere eier halvparten hver og markedsleie er f.eks 10000, skal du ha 5000 uansett hva sønnen måtte betale, om han så ikke betaler i det hele tatt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg og samboer kjøper en leilighet sammen mtp utleie, men hvor vi får langt mindre inntekt enn markedsleie pga at samboers voksne sønn skal leie der i noen år (han er student),- Hvordan kan vi ordne dette oss mellom så jeg ikke taper unødig mye? Jeg har jo egne yngre barn å tenke på og ser ingen grunn til å sponse hans sønn urimelig mye, han er jo voksen og kan få seg en jobb ved siden avc studiene. Samboer har mye mer egenkapital enn meg og dobbel så høy inntekt, vi er begge gjeldfrie

Dere bør ta denne saken med advokat. Her må ting skjevdeles og det må dere være enige om. 

Anonymkode: fca36...09e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Advokatmat

Anonymkode: 34b99...137

Så du skal betale en advokat 3000 kroner timen fordi du ikke kan å regne selv?

Typisk kvinneguiden å anbefale advokat til de mest trivielle spørsmål.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville ha droppet det. Tenk på hva du ville ha anbefalt noen andre som kom med de opplysningene du nevnte. 

Anonymkode: cafd5...b44

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jo han kjøpe leiligheten alene.

Anonymkode: 76050...8e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med felles økonomi på andre områder?

vi betaler 50-50 av alt, selv om vi tjener ulikt. Vi eier ulikt i bolig , han mest . Han har spart så han har egenkapital på ca 1 mill, jeg har ca 100 000 på sparekonto , nettopp ferdig med å betale ned boliglånet mitt

TS

Skal dere ta opp lån for å kjøpe en leillighet som skal  leies ut til en potensielt dårlig betaler? Du må i alle fall  sikre deg gjennom en skriftlig kontrakt med din samboer på at du får din del av  leien fra din samboer dersom hans sønn ikke betaler.

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde det vært bedre for deg å tatt opp lån alene ->  kjøpt en liten leillighet -> leid den ut til markedsverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...