AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Kom over denne, hva tenker dere? https://medium.com/@drjasonfung/counting-calories-is-a-ridiculous-way-to-try-to-lose-weight-beae03cd1c46 LES artikkelen før dere kommenterer Anonymkode: d08d0...2ad
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Det var alt for mye å lese 🙈 Anonymkode: 3cb49...dff
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Dette stemmer ikke: So, we can safely ignore the effect of exercise except for those who do in excess of 1 hour per day. Om du trener styrke og legger på deg muskler, vil basalforbrenningen din bli noe høyere da kroppen trenger mer kalorier for å opprettholde musklene. En bodybuilder spiser mye mer enn 2000 kalorier, men han blir ikke tjukk fordi musklene bruker næringen. Man trenger ikke trene timesvis for å få litt muskler heller, 10-30min per dag er nok (du kan trene ulike grupper hver dag) Protein og karbs hjelper bygge muskler, så man trenger ikke gå lavkarbo for å miste vekt. Anonymkode: 1c012...5f7 1
Tvist Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Håper ikke det stemmer, jeg prøver å gå ned nå med kaloritelling. Har fungert til nå, men har bare gjort det noen få uker til nå. Men synes han underdriver effekten av trening, man forbrenner vel mer enn 1-200 kalorier om man går/jogger en time.
Lady Stardust Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Haha, ja denne var fin. Likte spesielt måten forfatteren avsluttet på, ved å i bunn å grunn si "alle som ikke er enige med meg er duster og de gidder jeg ikke høre på". Jeg har sett flere studier rundt dette med insulinnivåer og hvordan det påvirker vekttap, og selv om jeg ikke har sett noe som virkelig overbeviser meg den ene eller den andre veien virker det logisk at det kan ha en innvirkning på om man går ned i vekt eller ikke. Jeg tror dog ikke at det har en SÅ stor påvirkning at man absolutt ikke går ned i vekt om man spiser 1200 kalorier i junk food hver dag fordi kroppen går inn i den mytiske "sultemodusen" (trademark slankeindustrien). Kaloritelling virker. Jeg har selv gått ned 20kg (så langt) ved å være i kaloriunderskudd. De kaloriene jeg har spist har vært gode kalorier, dvs i alle fall 90% av de kommer fra sunn, skikkelig mat. Hadde jeg spist bare usunn mat, slik at insulinnivåene mine hadde vært helt på tur til en hver tid, så kan det hende jeg ikke hadde gått ned like mye. Sannsynligvis hadde jeg ikke holdt ut fordi jeg hadde vært uhorvelig sulten på 1200kcal i cheeseburgere og sjokolade. Det er vanskelig å finne gode artikler rundt vekttap nettopp fordi de aller, aller fleste (spesielt profesjonelle, både helsepersonell, trenere, representanter fra ymse selskaper som tjener penger på at folk er på diett resten av livet) har en agenda. Man kan finne beviser for alt om man prøver hardt nok, og vinkler forskningen på en måte som understreker de poengene man ønsker å styrke. Synd at det til syvende og sist går utover folk som er overvektige og sliter med helsa fordi industrien bryr seg mer om å tjene penger. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 Nei, hva vet Jason Fung egentlig? Han har lang erfaring i behandling av overvektige og diabetikere. Han sier ikke at det er umulig å gå ned i vekt ved kaloritelling. Men dette fungerer ikke i lengden. Det trenges forandring i kostholdet. Har klart å gå ned i vekt med periodisk faste og lavkarbo, men skjønner at dette ikke er populært hos mange. Jeg har forandret kostholdet mitt og er veldig fornøyd med resultatet. Ingen medisiner, flere kiloer lettere og har ikke hatt smerter på kroppen på en god stund. Anonymkode: 3735e...aff 1
Xcase33 Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 On 3.5.2018 at 1:42 PM, AnonymBruker said: Kom over denne, hva tenker dere? https://medium.com/@drjasonfung/counting-calories-is-a-ridiculous-way-to-try-to-lose-weight-beae03cd1c46 LES artikkelen før dere kommenterer Anonymkode: d08d0...2ad Alle som kan grunnleggende ernæringslære vet og burde vite med mindre de strøk på eksamen vet at å gå ned i fett% ikke handler om total antall kalorier. Dette har jeg utdypet mange ganger i en annen tråd her. Mye hat har jeg fått men ingen kan argumentere imot det jeg har sagt. Skal du kontrollere fettlagringen\forbrenningen så må du styre inntaket av kalorier fra karbohydratene. Samtidig som man spise karbohydrater av typen dia\polysakkarider for å få en jevnest mulig blodsukker profil. Det er insulin som er fettlagringshormonet og mengden som frigjøres i kroppen kontrolleres av mengde og type karbohydrater. Sammen med din nåværende insulinfølsomhet. Sistnevnte er ulik for alle og dynamisk, alt etter aktivitetsnivå og om det er sommer eller vinter f.eks. 2
SPOCA Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Dummeste jeg har lest på lenge. Det fungerer ikke? Haha, den var god. Nei, jeg vel snart gått ned 80 kg gjennom positiv tenkning da eller? Men fra spøk til revolver: jeg har snart gått ned 80 kg, nettopp ved kaloritelling. Jeg er et levende bevis på at det faktisk fungerer. 3
Xcase33 Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 20 hours ago, SPOCA said: Dummeste jeg har lest på lenge. Det fungerer ikke? Haha, den var god. Nei, jeg vel snart gått ned 80 kg gjennom positiv tenkning da eller? Men fra spøk til revolver: jeg har snart gått ned 80 kg, nettopp ved kaloritelling. Jeg er et levende bevis på at det faktisk fungerer. 80kg ...er det representativt med netto kilogram fett ? det må du nesten skille på. Senk natrium\salt innholdet i kostholdet samt bytte ut monosakkaridene med polysakkarider og du kan gå ned i kilogramfettmasse, selv om andelen kalorier er den samme som før. 2 personer kan spise akkurat det samme og legge på seg i kilogramfett ulikt ...kun pga de har ulik insulin følsomhet. Samtidig som en person som skipper frokosten og stresser seg igjennom hverdagen til lunsj tider vil legge på seg mer fett% enn den som spiser frokost. Er du veldig overvektig så går du ned i kilomasse hvis du spiser mindre ja. Ikke fordi du spiser mindre kalorier av protein, fett nødvendigvis..men pga du som en konsekvens av å spise mindre får i deg mindre karbohydrater. Selv om dette er monosakkarider så vil du da gå ned i vekt pga mengden av dem blir redusert.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 3 minutter siden, Xcase33 skrev: 2 personer kan spise akkurat det samme og legge på seg i kilogramfett ulikt ...kun pga de har ulik insulin følsomhet. Samtidig som en person som skipper frokosten og stresser seg igjennom hverdagen til lunsj tider vil legge på seg mer fett% enn den som spiser frokost. Jeg forstår det fortsatt ikke. La oss si at Mette og Kari spiser en mengde brød som tilsvarer 100 kcal hver. Mette har en et dårlig kosthold og har som følge av dette utviklet insulinresistens. Så hun skiller ut en større mengde insulin enn Kari. Vet mekanismen bak dette. Men om Kari legger på seg mindre enn Mette av 100 kcal, hvor blir de ekstra kaloriene av? Anonymkode: 5bc8c...909
SPOCA Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 5 timer siden, Xcase33 skrev: 80kg ...er det representativt med netto kilogram fett ? det må du nesten skille på. Senk natrium\salt innholdet i kostholdet samt bytte ut monosakkaridene med polysakkarider og du kan gå ned i kilogramfettmasse, selv om andelen kalorier er den samme som før. 2 personer kan spise akkurat det samme og legge på seg i kilogramfett ulikt ...kun pga de har ulik insulin følsomhet. Samtidig som en person som skipper frokosten og stresser seg igjennom hverdagen til lunsj tider vil legge på seg mer fett% enn den som spiser frokost. Er du veldig overvektig så går du ned i kilomasse hvis du spiser mindre ja. Ikke fordi du spiser mindre kalorier av protein, fett nødvendigvis..men pga du som en konsekvens av å spise mindre får i deg mindre karbohydrater. Selv om dette er monosakkarider så vil du da gå ned i vekt pga mengden av dem blir redusert. Kjære deg. Jeg levde som lavkarber i mange år. Jeg har ikke et behov for dine leksjoner som om jeg skulle vært et lite barn. Jeg har ikke bedt om dine råd, og ønsker dem ikke. Men; jeg er ingen lavkarber lenger, men jeg spiser heller ikke ubegrensede mengder med karbohydrater. Jeg velger i det store og det hele f.eks smør og sunne fettkilder framfor margarin, proteiner m.m, og mye annet som var riktig for meg gjennom å være lavkarber. Derimot har jeg valgt å kombinere dette gjennom kaloritelling, og det har fungert utmerket, åpenbart. Jeg veier i dag 90, jeg begynte på 166 kg. Det er klart at jeg har mistet både det ene og det andre, men det har vært en relativt gradvis prosess over 4 år, som har gjort at jeg har mistet minimalt med muskelmasse, og fettprosenten er redusert kraftig. Jeg har fremdeles noen kilo igjen, og det tar den tiden det tar. Og derimot si at det å ikke telle kalorier ikke fungerer er bare tullete, enkelt og greit. Endret 12. mai 2018 av SPOCA 4
Missfitness Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 På 5/3/2018 den 13.42, AnonymBruker skrev: Kom over denne, hva tenker dere? https://medium.com/@drjasonfung/counting-calories-is-a-ridiculous-way-to-try-to-lose-weight-beae03cd1c46 LES artikkelen før dere kommenterer Anonymkode: d08d0...2ad Interessant, noe sikkert satt litt på spissen, men alt i alt stemmer dette veldig bra med min erfaring!
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 Det eneste jeg vet er at kaloritelling fungerer for meg. Jeg gikk ned nesten 30 kg for 6 år siden ved å telle kalorier, og jeg har holdt vekten stabil ved å vite omtrent hvor mange kalorier jeg inntar og forbrenner (teller ikke lenger, men dette vet jeg intuitivt). Så får andre krangle og debattere videre om hva som virker og ikke virker når det gjelder varig vektnedgang. Kaloritelling funker for meg. Anonymkode: 605b4...c77 2
Missfitness Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Joda, men noe av hovedpoenget her, er jo hva du bør spise for ikke å spise for mye.
Xcase33 Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 On 12.5.2018 at 10:37 PM, SPOCA said: Kjære deg. Jeg levde som lavkarber i mange år. Jeg har ikke et behov for dine leksjoner som om jeg skulle vært et lite barn. Jeg har ikke bedt om dine råd, og ønsker dem ikke. Men; jeg er ingen lavkarber lenger, men jeg spiser heller ikke ubegrensede mengder med karbohydrater. Jeg velger i det store og det hele f.eks smør og sunne fettkilder framfor margarin, proteiner m.m, og mye annet som var riktig for meg gjennom å være lavkarber. Derimot har jeg valgt å kombinere dette gjennom kaloritelling, og det har fungert utmerket, åpenbart. Jeg veier i dag 90, jeg begynte på 166 kg. Det er klart at jeg har mistet både det ene og det andre, men det har vært en relativt gradvis prosess over 4 år, som har gjort at jeg har mistet minimalt med muskelmasse, og fettprosenten er redusert kraftig. Jeg har fremdeles noen kilo igjen, og det tar den tiden det tar. Og derimot si at det å ikke telle kalorier ikke fungerer er bare tullete, enkelt og greit. Kjære deg Jeg underbygget nå ganske inngående hvorfor det ikke fungerer...så er du enig så må du nesten kunne underbygge det med noe faglig selv?. Ellers er det faktisk du som er ungen her Du fatter og har aldri fattet hva jeg prater om her ..men du har bestemt at alt jeg sier er feil pga du ikke liker meg. Som unger flest Det er overhode ingenting som tyder på at du har skjønt noe av det jeg sier her og har sagt...jeg sier faktisk hvorfor total kaloritelling blir feil. Men du fatter det ikke ..så for meg så får du heller "kjære deg" og telle kalorier og kjøre ditt løp til du spyr enda mer . Det er ingen som skriver om noen lærebøker til tegneserier slik at du kjøper dem vet du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå