Gå til innhold

Vil ha et fint bryllup men har dårlig råd. Idéer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker oss et nokså tradisjonelt bryllup med hvit kjole og helst kirke, men det kan også være utendørs så lenge det er en ordentlig prest.
Har tenkt på skjærgårdshotell typ der gjester overnatter en natt eller drar hjem samme dag, mens jeg og mannen blir over en dag ekstra etter seremonien for å ta spa og ha det litt romantisk som en slags forkortet bryllupsreise, kan også være i utlandet men det blir vel enda dyrere å dekke flyreiser for familie og nærmeste 10 venner enn å ha et bryllup i Norge? 
Utgifter til kjole tenker jeg ikke så mye på, jeg er veldig for gjenbruk, men selve stedet og måten vi vil ha bryllupet på er det jeg trenger litt hjelp og innspill til om noen har ideer eller vil dele hvordan de gjorde det? :) Å bare gå på tinghuset og gå på bar etterpå er ikke aktuelt.

Anonymkode: 50c7e...338

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sparer dere først

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Da sparer dere først

Enig.. Eller dropper skjærgårdshotell hvor gjester overnatter. Helt unødvendig spør du meg.

Anonymkode: 59116...5cd

• Liker 6
Skrevet

Sparing, sparing, sparing til dere faktisk har råd. Det kan godt være det er billigere å leige et lokale som dere dekker og pynter selv. Mye bra en kan få fikset av utstyr og pynt brukt eller til en billig penge om en kjenner de rette folkene. Er ikke nødvendig å reise av sted for å feire så lenge det er mulige lokaler i områder. Det gir ekstra utgifter for alle, og mener at om dere krever overnatting og reis for mange er dette utgifter dere burde dekke noe av. De gir også et enda dyrere bryllup, som krever lengre sparetid igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ikke ut som et bryllup for noen som har dårlig råd i hvertfall

Anonymkode: 47eaf...661

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver å spare men jeg er ufør og han jobber freelance, så vi har ikke muligheter til å få spart så mye heller.

Hvor mye tenker dere vi må ha for å ha et kirkebryllupp med påfølgende middag (ikke alkohol eller fest) med ca 10 av våre nærmeste venner (ca 20 til sammen) og familie (ca 10 til sammen) eller et utendørsbryllup med innleid prest og middag i en reservert hotellsal?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi prøver å spare men jeg er ufør og han jobber freelance, så vi har ikke muligheter til å få spart så mye heller.

Hvor mye tenker dere vi må ha for å ha et kirkebryllupp med påfølgende middag (ikke alkohol eller fest) med ca 10 av våre nærmeste venner (ca 20 til sammen) og familie (ca 10 til sammen) eller et utendørsbryllup med innleid prest og middag i en reservert hotellsal?

100-150.000

Anonymkode: 3a876...a00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi klarte å få hele bryllupet inkl kjole og dress til like under 50 000. Var ca 37 personer. Vi hadde lokale som vi pyntet selv. Brukte billig hvit bomull metervare med blondegardiner fra IKEA oppå til duk. I stede for blomster brukte vi bregner ol som vi fant ute. Bordkort/ invitasjoner ol lagde jeg selv av tykke ark. Til mat hadde vi koldtbord og det fikk vi mye skryt for. Drikke kjøpte vi i Sverige. Vi brukte en liten kirke, det gjorde seremonien veldig intim og personlig. 

Jo mere du ønsker deg jo mere må du spare. 

Anonymkode: d96d4...3f8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Giftet oss på en liten privat strand. Var hvit brud, og vi leide inn en som grillet mat. Både fisk og kjøtt. Salater og brød tok familie med etter avtale. Fant faktisk brudekjole på et bruktmarked! Vakker kjole fra 1900-tallet som jeg kjøpte lenge før jeg ble fridd til. Jeg falt pladask for den, og ville ha den uansett om jeg giftet meg eller ei. Den kostet 3000 kr :) og satt som et skudd. 

Hele bryllupet med drikkevarer kom på 10 000 kr!! 

Om det er utendørs, så husk stort partytelt i tilfelle regn. 

Anonymkode: d92c0...46d

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker oss et nokså tradisjonelt bryllup med hvit kjole og helst kirke, men det kan også være utendørs så lenge det er en ordentlig prest.
Har tenkt på skjærgårdshotell typ der gjester overnatter en natt eller drar hjem samme dag, mens jeg og mannen blir over en dag ekstra etter seremonien for å ta spa og ha det litt romantisk som en slags forkortet bryllupsreise, kan også være i utlandet men det blir vel enda dyrere å dekke flyreiser for familie og nærmeste 10 venner enn å ha et bryllup i Norge? 
Utgifter til kjole tenker jeg ikke så mye på, jeg er veldig for gjenbruk, men selve stedet og måten vi vil ha bryllupet på er det jeg trenger litt hjelp og innspill til om noen har ideer eller vil dele hvordan de gjorde det? :) Å bare gå på tinghuset og gå på bar etterpå er ikke aktuelt.

Hvis det der er drømmebryllupet bør du ikke være noe fattigræv.

Skrevet
On 5/3/2018 at 1:37 PM, AnonymBruker said:

Hva er viktigst? Lav pris eller "fint bryllup"? Bryllup på hotell med spa etterpå er ikke noe billig bryllup.

Hvis du gifter deg i "din" kirke, så er det som oftest gratis. Ellers koster det gjerne et par tusen. Lei billig lokale, spar på pynt og flotte invitasjoner og fancy greier. Kjør på med koldtbord/tapas og kjøp inn drikke i Sverige. Du skrev at du ikke skulle ha alkohol eller fest, så da blir det vel bare en kasse brus eller to?

Superbillig bryllup:

Print ut invitasjoner selv på vanlig papir: 0
Kjøpe hvit kjole på Zalando: 1.000 https://www.zalando.no/chi-chi-london-annike-ballkjole-ivory-cz621c07e-a11.html
Hår, sminke: Fiks selv: 0
Mannen bruker dress han allerede har: 0
Kirkelig vigsel: 0
Kirkeprogram printer selv: 0
Brudebil og annet dill: Kutt ut: 0 (Kjør deres vanlige bil)
Leie av lokale: 5.000
Pynt lokale: fra 0-uendelig. Kjøp gjerne på Finn
Koldtbord til 30: 350*30=10.500
Brus: 5 for 99 på Meny: 200
Snacks: 200
Kake: Bake selv?: 200
Ryddehjelp: Spør mor og andre gjester?: 0 Evt lei inn noen nabojenter: 2.000
Fotograf: Kutt ut?

Bare middag hos feks Kragerø Resort koster fra 845 per kuvert = 25.350 pluss drikkevarer.

• Liker 3
Skrevet

Synes det er veldig egoistisk å la gjestene måtte reise. Selv om dere hadde spandert overnatting, så blir som regel en god del ekstra kostnader for gjestene likevel. Gjestene er også kanskje nødt til å ta fri fra jobb og må bruke feriedager som de helst ville lagt til andre ferier. 

Jeg tror nok du kan finne det meste av pynt brukt. Både på Finn, facebookgrupper og Fretex. Og kanskje noe gratis også :) Om dere gifter dere om sommeren så kan dere plukke egne buketter. Om dere gifter dere om våren kan dere pynte med fine greiner som er begynt å bli grønne (obs om noen har sterk pollenallergi) og om høsten kan dere pynte med fine og fargerike blader. 

Jeg ville valgt mat etter hva som er i sesong da dette ofte er billigere. Lam er jo rimelig billig rundt påsketider/tidlig vår f.eks og er fin festmat. Om dere skal ha en tradisjonell treretters så ville jeg prøvd å lage noe av maten selv - eller kanskje dere kjenner noen som kan hjelpe til? Suppe er rimelig lett å lage til mange og kan fint lages dagen i forveien. Fingermat til natten/før selve middagen om gjestene må vente er også lett å lage selv. F.eks lefseruller. 

Tror dere vil spare mye på å finne et lokale hvor dere kan ta med dere medbrakt mat og drikke og ikke må bestille fra et spesifikt cateringselskap. 

Om dere virkelig vil gjøre det billig, så ville jeg gått vekk fra tradisjonell treretters og servert enkel fingermat mens gjestene venter på dere (lefseruller, litt snacks) og en gryte til middag. F.eks en god lapskaus (med f.eks pinnekjøtt eller annet bedre kjøtt) eller en god gryte (f.eks vilt). Også heller hatt et fint kakebord etterpå i stedet for dessert. Har selv opplevd at ikke så mange orker kaker etter treretters inkl. dessert. Så hvorfor ikke velge en av delene?

Om dere ikke har tenkt å betale for alkohol selv, så ville jeg skrevet dette i innbydelse/infoside som dere lager og sagt at gjestene er fri til å ta med egen alkohol. Dette er bedre enn at gjestene må betale i bar (dyrt!). 

• Liker 5
Skrevet

Har dere eller noen av deres nærmeste en hage? Hva med en hagefest med god grillmat etter vielsen? Da slipper dere utgifter til lokaler og det kan bli veldig personlig og koselig :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Huh? Dette er ikke et fint bryllup, men er overdådig et, selv for de som har mer en gjennomsnittlig god råd. Hva du kan gjøre? Legge vekk denne fantasien og heller bruke tiden tiden på planlegge noe du faktisk kan få for din økonomi.

Anonymkode: aec71...1a1

• Liker 8
Skrevet
On 5/5/2018 at 8:12 AM, Kattugla said:

Har dere eller noen av deres nærmeste en hage? Hva med en hagefest med god grillmat etter vielsen? Da slipper dere utgifter til lokaler og det kan bli veldig personlig og koselig :) 

Kan være lurt med partytelt i tilfelle dårlig vær, men det koster fort vekk rundt 5.000 å leie til ca 30 pers.  Ellers veldig enig i hagefest! Man kan ha vielsen i egen hage :) 

• Liker 1
Skrevet

Vi sjekket pris på leie av partytelt, kom på 10 000,- og da måtte vi holde tomt selv. Med leie av plass kom det på 15 000,-  

Det ble mao ikke så billig. Vi vurderte å kjøpe billige telt på Biltema men det ble for mye jobb men å sette opp, sikre for vind og rydde ned. Vi ville kose oss også, ikke bare stresse. 

Gjest O.G.
Skrevet
2 timer siden, Pikeliten skrev:

Kan være lurt med partytelt i tilfelle dårlig vær, men det koster fort vekk rundt 5.000 å leie til ca 30 pers.  Ellers veldig enig i hagefest! Man kan ha vielsen i egen hage :) 

Blir bikkjekaldt uansett med telt.

Skrevet

Hmm....

AnonymBruker
Skrevet
On 3.5.2018 at 2:43 PM, AnonymBruker said:

Giftet oss på en liten privat strand. Var hvit brud, og vi leide inn en som grillet mat. Både fisk og kjøtt. Salater og brød tok familie med etter avtale. Fant faktisk brudekjole på et bruktmarked! Vakker kjole fra 1900-tallet som jeg kjøpte lenge før jeg ble fridd til. Jeg falt pladask for den, og ville ha den uansett om jeg giftet meg eller ei. Den kostet 3000 kr :) og satt som et skudd. 

Hele bryllupet med drikkevarer kom på 10 000 kr!! 

Om det er utendørs, så husk stort partytelt i tilfelle regn. 

Anonymkode: d92c0...46d

Hvor i verden klarte dere å få til det? Hvor mange gjester? 7000 kroner for mat, drikke, fotograf, pynt, kake, kaffe osv. Det er ekstremt imponerende!

Anonymkode: b41bd...573

AnonymBruker
Skrevet

Du skisserer to alternativer som er dyre begge to. 

Lei et vanlig lokale, bestill koltbord, eller lag mat selv, med kaker.

Pynt lokalet selv og kjøp kun brudebukett osv.

Det er ikke realistisk å ha et skjærgårdsbryllup  med overnatting for gjester. Dette blir jo svindyrt. Eller bryllup i utlandet ( noe jeg synes er en uting) 

Ha det lokalt, la folk ordne seg selv med overnatting hvis de trenger det og inviter til et vanlig bryllup. Har man ikke penger så har man ikke penger.

I min verden er det galskap uansett å bruke hundretusener på et bryllup.

Mitt var kjempekoselig, og alt var på sparebluss

Anonymkode: ba73e...03e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...