Gjest Eltele Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 (endret) Hvis dere finner en ting ute, la oss si en telefon, et par dyre joggesko, en nøkkel, en lommebok og lignende ville dere levert tilbake tingene da? Eller ville dere tatt de selv? Eller ville dere gitt tingene til trengende folk? Man har jo hittegodskontoret eller politiet og som åpenbart ville tatt i mot tingene. Ikke heng dere opp i hvor disse joggeskoene er og hvordan de kom dit. Det er bare et hypotetisk spørsmål. Skjønner dere poenget mitt nå? Endret 3. mai 2018 av Eltele
Snøperle Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Jeg ville levert det til hittegodskontoret / politiet, og håpet at de som hadde mistet det fikk det igjen 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Jeg hadde aldri tatt det selv. Om jeg i det hele tatt hadde plukket det opp kommer helt an på hva det hadde vært og hvor det hadde vært. Jeg hadde vært så redd for at noen skulle se meg og tro jeg ville beholde det selv dersom jeg plukket det opp, så sannsynligheten er stor for at jeg heller hadde gått rett forbi og latet som jeg ikke så tingen. Anonymkode: 48511...ad0 2
Duckie Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Hvis jeg finner noe som jeg kan finne ut av hvem eier tar jeg selvfølgelig kontakt med eier. Gjort dette flere ganger, blant annet bankkort, mobiler og lommebøker, Sko tviler jeg på at jeg hadde funnet ut av, de hadde jeg bare lagt igjen, kanskje eieren er ute og leter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Kommer veldig an på hva det var. Noe som ikke kan identifiseres, f.eks en løs hundrelapp, hadde jeg ikke brydd meg om å levere. Ei lommebok derimot, kan gjenkjennes. Hadde enten ringt eieren selv, eller levert til politiet. Anonymkode: 1f27a...c58 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 Hvis det finnes noe form for ID på tingen, er det lett å kontakte eieren; som blir kjempeglad. Hvis ingen ID: levere tingen ved nærmeste butikk e.l., slik at eieren forhåpentligvis går dit. Anonymkode: 5d530...81d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Lommebok, mobil, nøkler etc hadde jeg selvfølgelig levert til politiet. Eller informasjonskranken/vekter om det hadde vært på et senter. Sko og klær hadde jeg lagt ligge. Anonymkode: e288f...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 Er jeg for eksempel på kino og ser en gjenglemt genser så ville jeg levert den til noen på kinoen, men ser jeg klær eller sko ute så ville jeg latt det ligge eller kastet det. Lommebøker, nøkler, mobil osv ville jeg levert enten om jeg fikk kontakt med personen eller levert til politiet eller noe. Har null interesse for andres ting. MEN om jeg fant en 200-lapp slengenes ute ville jeg nok tatt den selv. Anonymkode: de23a...19b 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 Ville levert det til politiet, eller kontktet personen selv dersom vedkommende lett lot seg identifisere ut fra gjenstanden. Penger ville jeg stukket i egen lomme. Anonymkode: 3f5d2...b85 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville levert det til politiet, eller kontktet personen selv dersom vedkommende lett lot seg identifisere ut fra gjenstanden. Penger ville jeg stukket i egen lomme. Anonymkode: 3f5d2...b85 Altså, løse penger. Penger inni ei lommebok leveres selvsagt politi/eier. Anonymkode: 3f5d2...b85 2
Larandrea Skrevet 5. mai 2018 #11 Skrevet 5. mai 2018 Ja, jeg hadde levert alt til politiet og håpet at det kom til rette. Hadde ikke hatt samvittighet til å ta det selv. Med unntak av en løs hundrelapp uten noen lommebok, som noen over sa.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 Tar ikke ting dom ikke er mitt, er det verdigjenstander leverer jeg selvfølgelig til hittegodskontoret som enhver anstendig person ville gjort. Anonymkode: 3f71c...102 1
Fru Uperfekt Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 Ja selvfølgelig, prøver å finne eier og om jeg ikke finner er det å levere det inn på hittegods
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 Fant en mobil for ikke så lenge siden, sporet opp eieren og gikk og leverte den på døren hans. Hadde aldri hatt samvittighet til å ta noe jeg hadde funnet.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 På 3.5.2018 den 13.32, Eltele skrev: Hvis dere finner en ting ute, la oss si en telefon, et par dyre joggesko, en nøkkel, en lommebok og lignende ville dere levert tilbake tingene da? Eller ville dere tatt de selv? Eller ville dere gitt tingene til trengende folk? Man har jo hittegodskontoret eller politiet og som åpenbart ville tatt i mot tingene. Ikke heng dere opp i hvor disse joggeskoene er og hvordan de kom dit. Det er bare et hypotetisk spørsmål. Skjønner dere poenget mitt nå? Da leverer jeg tingen, nøkkelen, vesken, telfonen inn til politiets hittegodskontor. Når jeg har funnet penger på gaten har jeg beholdt dem. Jeg har da fått skikkelig oppdragelse med meg hjemmefra. Anonymkode: 4ca6f...3d5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 Jeg leverer det jeg finner av verdisaker enten til politi eller stedet jeg fant på. Jobbet på kino tidligere og har ringt xxxx ganger til folk som har glemt lommebøker og annen verdisaker. Folk blir så glad så det er en selvfølge da! jeg har stresset selv en gang da jeg mistet førerkortet mitt. Visste ikke hvor. Det var slitsomt å ordne midlertidig hos politi, måtte jo ta meg fri fra jobb, og de blir ikke fornøyd over sånt heller. Jeg fikk jo kjeft av dama i skranken. Da ble jeg ekstremt glad da noen fra statens vegvesen ringte og fortalte de hadde fått inn min førerkort med en lapp hvor hvor. Parkeringsplassen på jobben 😅. De sendte den tilbake i posten. Jeg ble takknemlig, og gjengjelder alltid «tjenesten» om jeg kan. Anonymkode: 47fb5...a36 1
Mafoyo Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 En gang for flere år siden fant jeg et par hjemmestrikkede pulsvanter ute i regnet. I en stor park i en stor by. De lå der helt forlatt og ble søkkvåte. Av en eller annen grunn tok jeg dem med meg. Ikke fordi jeg ville ha dem selv og bruke dem, men for å ta vare på dem på et vis. Det ble bare aldri til at jeg la dem tilbake eller plasserte dem på et mer synlig sted slik at eieren kanskje kunne returnere for å finne dem. Jeg har dem fortsatt liggende i en skuff, vel vitende om at de ikke er mine og at noen andre kanskje savner dem. Får dårlig samvittighet hver gang jeg ser dem. Med unntak av denne ene gangen har jeg aldri tatt med meg noe som ikke har vært mitt. Har hatt gleden av å oppspore eiere av både tapte kredittkort, surfebrett og lommebøker. Alltid like koselig når ting kommer tilbake til sin rettmessige eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå