Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP og har tenkt å søke bostøtte, men vil NAV, trekke det beløpet jeg får i bostøtte fra AAP pengene ?

Anonymkode: 30dbd...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg går på AAP og har tenkt å søke bostøtte, men vil NAV, trekke det beløpet jeg får i bostøtte fra AAP pengene ?

Bostøtte er noe man får i tillegg til det man får, fordi man har for høye boutgifter i forhold til inntekten. 

Anonymkode: c01f3...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Nei det vil de ikke. Bostøtte beregnes etter inntekten du har og leieutgiften du har.
regelen er at etter betalt husleie skal man ha 5200,- til overs å leve for som skal gå til mat og andre regninger som mobil, internett osv. Har man mer enn dette får man ikke bostøtte. Har du for eksempel bare 4000 til overs etter betalt husleie , så vil du få 1200 kr i bostøtte slik at det du har til overs å rutte med er 5200,-

Du må sende med kopi av boligkontrakt og vedtaket på AAP, samt kopi av ligningsattest med inntekt og formue i søknaden din.
Lykke til :)

Anonymkode: 01dc8...060

AnonymBruker
Skrevet

De kan også nekte deg bostøtte om du har for høy årsinntekt, men om du har stått på AAP hele året og fjoråret vil du få det innvilget.

De kan også be deg flytte til en rimeligere leilighet om du for eksempel bor på en 70kvm 3 roms til 12.000 kr og ikke har barn og likegjerne kan bo på en 30 kvm ettroms til 8000.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det vil de ikke. Bostøtte beregnes etter inntekten du har og leieutgiften du har.
regelen er at etter betalt husleie skal man ha 5200,- til overs å leve for som skal gå til mat og andre regninger som mobil, internett osv. Har man mer enn dette får man ikke bostøtte. Har du for eksempel bare 4000 til overs etter betalt husleie , så vil du få 1200 kr i bostøtte slik at det du har til overs å rutte med er 5200,-

Du må sende med kopi av boligkontrakt og vedtaket på AAP, samt kopi av ligningsattest med inntekt og formue i søknaden din.
Lykke til :)

Takk, men jeg har 2 barn får jeg mer da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan også nekte deg bostøtte om du har for høy årsinntekt, men om du har stått på AAP hele året og fjoråret vil du få det innvilget.

De kan også be deg flytte til en rimeligere leilighet om du for eksempel bor på en 70kvm 3 roms til 12.000 kr og ikke har barn og likegjerne kan bo på en 30 kvm ettroms til 8000.

Jeg har 2 barn, så og bor allerede for trangt. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 barn, så og bor allerede for trangt. 

Ingen som kommer til å be deg til å flytte til en rimeligere plass. Du søker enten får du den godkjent eller ikke. :) Har du lav inntekt så får du den innvilget. Feks. hvis du har AAP så får du 3500 her hvor jeg bor, dette endres seg jo litt alt etter hvor du bor.

Du kan jo sjekke selv hva du får. 

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Anonymkode: 38a35...9e7

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig gjør de ikke det. Du kan ta det helt med ro. :) 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bostøtte er noe man får i tillegg til det man får, fordi man har for høye boutgifter i forhold til inntekten. 

Anonymkode: c01f3...c5a

Korrekt! :) 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nei. Nei.

Det går på månedsinntekten, og har gått bort fra å bruke årsinntekten. Husbanken får informasjonen fra Skatteetaten og bruker den informasjonen til å avgjøre om du har rett på bostøtte eller ikke. Betalingene kommer på etterskudd så avgjørelsen for bostøtte i mai vil du få i juni. Overstiger du den månedlige inntekten for din kommune, så vil du få avslag. 

Ingen på boligkontoret kommer til å be noen om å flytte, men havner du derimot på sosialstønad så kan det hende at noen tenker at: Hmm, her må vi redusere utgiftene. 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er avhengig av månedsinntekt, hvor du bor og hva boutgiftene dine er. Vi har en husholdning på to personer, og får så mye som det går an å få i bostøtte her i kommunen. 

Du har en høyere inntektsgrense fordi at deres husholdning består av tre personer, men disse kan du sjekke ut på Husbanken sine hjemmesider. 

AnonymBruker
Skrevet

Men alla på aap får vel ikke like utbetalinger?

Altså bostøtte får du basert på forrige måneds inntekt. Og du skal ha temmelig lav utbetaling for å få bostøtte. Selv ikke de på minste sats ufør får bostøtte.

Tror grensen ligger tett oppunder 200 000 i året brutto. Er usikker på om mindreårige barn teller inn her. Antar det vil ha noe å si for om du får bostøtte med litt høyere årsbrutto, men ikke høyere utbetaling om du forstår.

Anonymkode: fcc39...622

AnonymBruker
Skrevet

Men alla på aap får vel ikke like utbetalinger?

Altså bostøtte får du basert på forrige måneds inntekt. Og du skal ha temmelig lav utbetaling for å få bostøtte. Selv ikke de på minste sats ufør får bostøtte.

Tror grensen ligger tett oppunder 200 000 i året brutto. Er usikker på om mindreårige barn teller inn her. Antar det vil ha noe å si for om du får bostøtte med litt høyere årsbrutto, men ikke høyere utbetaling om du forstår.

Alle som har minstesats får jo det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har minstesats får jo det samme. 

? Ja, men nå sier ts at hun går på aap. Det står ingen ting om hun har minste utbetaling AAP. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får bostøtte dersom du har inntekt under det som står i tabellen. 2 barn + deg? Det er 3 personer i husstanden. Vær obs på at de to måndene hvor du har tre aap-utbetalinger, da blir inntekten for høy og da får du ikke bostøtte.

https://www.husbanken.no/bostotte/inntektsgrenser/

5aec8b66677c6_Skjermbilde2018-05-04kl_18_32_46.png.479980b35b13e952842e4410897afd11.png

Anonymkode: cefd3...d6e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får bostøtte dersom du har inntekt under det som står i tabellen. 2 barn + deg? Det er 3 personer i husstanden. Vær obs på at de to måndene hvor du har tre aap-utbetalinger, da blir inntekten for høy og da får du ikke bostøtte.

https://www.husbanken.no/bostotte/inntektsgrenser/

5aec8b66677c6_Skjermbilde2018-05-04kl_18_32_46.png.479980b35b13e952842e4410897afd11.png

Anonymkode: cefd3...d6e

Ser ingen tabell for ung ufør her

Skrevet

Ser ingen tabell for ung ufør her

Hvorfor skulle den bli lagt ved? TS får AAP, ikke ung ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...