Gå til innhold

Kokk med avkuttet fingertupp, sykemeldt. Sjefen vil ha meg på jobb!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg kuttet av meg fingertuppen på jobb i forrige uke og ble sykemeldt ut fredag, og fikk ny denne mandagen fordi det enda er såpass åpent og gjør vondt. Jeg jobber som kokk på kjøkken og alle arbeidsoppgavene er fysisk, der man bruker hendene. Helst 2 hele hender, pga at man kutter masse mat i løpet av dagen, lager matretter og må sende de ut kjapt, vasking, etc. Vasking av skittne ting har legen bedt meg unngå, så det burde jeg ikke gjøre før såret er grodd mer. Hun anbefalte meg også å være sykemeldt ut denne uka, siden det er vanskelig når man jobber på kjøkken.

Men sjefen har mast hele uka om å ha meg tilbake. Jeg har prøvd å forklare, men jeg får melding hver dag om jeg ikke vil komme imorgen... Jeg har to dager sykemelding igjen og nå ser det ut som det går fremover så jeg tviler sterkt på at jeg forlenger den. Jeg vil jo uansett tilbake (utålmodig av å være hjemme), men jeg vil jo også helbrede kroppen min så jeg er hel og fungerende på jobb.

Jeg var dum nok å ga imot presset i går, da sjefen mente jeg fint kunne jobbe i dag. Medarbeiderne mine synes jeg burde sagt nei sånn at jeg ikke "overarbeider" fingeren og ender opp med å få mer vondt, etc. Er jo forsåvidt enig og nå angrer jeg litt. Jeg regner jo med at jeg klarer å jobbe, vil bare bli veldig treg og må skippe enkelte arbeidsoppgaver. Skjønner ikke helt hvorfor sjefen vil ha meg tilbake når jeg ikke kommer til å jobbe bra... Er det pga pengene hun "kaster bort" pga sykemelding kanskje? 

Har aldri vært sykemeldt, og det var legen sin anbefaling og jeg vil jo stole på det de sier. Og jeg skjønner jo hvorfor også. Åpent sår + kjøkken er jo ikke helt optimalt. Hva tenker dere? Kan jeg ombestemme meg eller burde jeg prøve en dag på jobb? :) Jeg er villig til å prøve, absolutt. Bare tenker det kan være greit å høre på legene, og la såret være i fred til mandag. +at jeg ikke liker å være en byrde for folk, noe jeg vil være på jobb, siden jeg bare bruker en hånd.

Anonymkode: c0b3c...9da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli hjemme. 

Anonymkode: 763d4...e09

• Liker 3
Skrevet

Sjefen har ikke lov til å presse deg til å komme på jobb når du er 100% sykemeldt. Nå vet han også årsaken og vet at fraværet ditt er helt legit! Selvsagt skal du ikke gå på jobb med åpent sår eller en såpass vond finger når amfi arbeider med hendene. Si til sjefen din at du kan komme tilbake men at du ikke kan lage mat men at du kanskje kan bidra med andre oppgaver.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Bli hjemme ja. Du kan jo risikere å bli verre og faktisk måtte sykmeldes lenger..

Anonymkode: e5acd...c58

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bli hjemme, sjefen kan ikke forlange at du kommer på jobb, når du er sykemeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen har ingenting med å mase forbi sykemelding. Er du sykemeldt så skal du ikke jobbe eller bli spurt om jobb før legen friskmelder deg. 

Anonymkode: fbefd...a6c

• Liker 3
Skrevet

Møt opp på jobb- men be om tilrettelagte oppgaver; dvs; oppgaver som kan gjøres uten to hender. Evt papirarbeid/planlegging/rydding etc.

• Liker 2
Skrevet

Dersom din bedrift er en IA bedrift er sjefen pålagt å tilrettelegge for deg, jeg kjenner ikke til noe kjøkken som er IA men hva vet jeg.. Personlig ville jeg helst sett at du var hjemme, jeg ville ikke spist et sted der jeg visste det ble tilberedt mat av noen med et åpent sår på fingrene liksom..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Carrot said:

Dersom din bedrift er en IA bedrift er sjefen pålagt å tilrettelegge for deg, jeg kjenner ikke til noe kjøkken som er IA men hva vet jeg.. Personlig ville jeg helst sett at du var hjemme, jeg ville ikke spist et sted der jeg visste det ble tilberedt mat av noen med et åpent sår på fingrene liksom..

Jepp, er det jeg og tenker! Som kunde ville jeg ikke likt at kokken hadde åpne sår eller var syk på et vis. Men det er meg :) 

Er dårlig med tilrettelegging hos oss, og sjefen er dessverre lite villig til sånt... Hun virker ganske naiv, og sier man en ting kommer hun med rare løsninger som ikke gir mening. Hun sier alltid, til alt at "det ordner seg", eller "men gjør bare sånn og sånn så går det bra". F.eks. da jeg snakket om det åpne såret og legens anbefaling sa hun "bruk bare dobbel hanske da!".... Virker som hun tror alt er så enkelt. Den hansken blir jo ikke å hjelpe meg å bli mer funksjonell akkurat.

Jeg har ikke en stilling som gjør at jeg kan holde på med papirarbeid eller datamaskinene deres, og jeg har heller ikke erfaring innen det. Det er renhold, produksjon av mat og bestillinger å velge mellom. Og ingen av dem gjør jeg særlig bra nå. Kan vaske med en hånd, men til en viss grense så klart. Så jeg kan jo gjøre det idag...

TS

Skrevet (endret)

Jobber du på storkjøkken TS eller kafetype kjøkken? Det er stor forskjell på oppgaver i et storkjøkken ala institusjon kontra en lite kafe i en småby for eksempel i arbeidsoppgaver og variasjon. Men jeg tenker - sykemeldingen er absolutt, så får sjefen heller bare mase og du svare som en papegøye, nei beklager, men legen sykemledte meg fordi jeg ikke KAN jobbe....ikke fordi jeg ikke VIL jobbe..

Endret av Carrot
AnonymBruker
Skrevet

Bare hold på ditt. Du er sykemeldt av lege. Du skal ikke måtte svare for deg hvorfor du blir hjemme, eller bli gjenstand for mas fra arbeidsgiver mens du er borte. Hun har uansett ingenting å slå i bordet med, hun er som arbeidsgiver pliktig å akseptere de ansattes sykemeldinger.

Kuttet i fingeren handler for øvrig ikke bare om kundene, det handler om deg og din helse. Du skal ikke sjansespille med helsa for å tilfredsstille en arbeidsplass. Et åpent sår av den typen kan bli betent og lage trøbbel for deg. Du er antagelig sykemeldt med god grunn, ta det til deg, og gi henne høflig beskjed om å forholde seg til sykemelding fra legen.

Du må lære deg å si ifra og stå opp for deg selv, det er viktige egenskaper i arbeidslivet. Ingen kommer til å takke deg for å ha vært bare grei og snill hele tida. 

Anonymkode: ebdee...a97

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg kuttet av meg fingertuppen på jobb i forrige uke og ble sykemeldt ut fredag, og fikk ny denne mandagen fordi det enda er såpass åpent og gjør vondt. Jeg jobber som kokk på kjøkken og alle arbeidsoppgavene er fysisk, der man bruker hendene. Helst 2 hele hender, pga at man kutter masse mat i løpet av dagen, lager matretter og må sende de ut kjapt, vasking, etc. Vasking av skittne ting har legen bedt meg unngå, så det burde jeg ikke gjøre før såret er grodd mer. Hun anbefalte meg også å være sykemeldt ut denne uka, siden det er vanskelig når man jobber på kjøkken.

Men sjefen har mast hele uka om å ha meg tilbake. Jeg har prøvd å forklare, men jeg får melding hver dag om jeg ikke vil komme imorgen... Jeg har to dager sykemelding igjen og nå ser det ut som det går fremover så jeg tviler sterkt på at jeg forlenger den. Jeg vil jo uansett tilbake (utålmodig av å være hjemme), men jeg vil jo også helbrede kroppen min så jeg er hel og fungerende på jobb.

Jeg var dum nok å ga imot presset i går, da sjefen mente jeg fint kunne jobbe i dag. Medarbeiderne mine synes jeg burde sagt nei sånn at jeg ikke "overarbeider" fingeren og ender opp med å få mer vondt, etc. Er jo forsåvidt enig og nå angrer jeg litt. Jeg regner jo med at jeg klarer å jobbe, vil bare bli veldig treg og må skippe enkelte arbeidsoppgaver. Skjønner ikke helt hvorfor sjefen vil ha meg tilbake når jeg ikke kommer til å jobbe bra... Er det pga pengene hun "kaster bort" pga sykemelding kanskje? 

Har aldri vært sykemeldt, og det var legen sin anbefaling og jeg vil jo stole på det de sier. Og jeg skjønner jo hvorfor også. Åpent sår + kjøkken er jo ikke helt optimalt. Hva tenker dere? Kan jeg ombestemme meg eller burde jeg prøve en dag på jobb? :) Jeg er villig til å prøve, absolutt. Bare tenker det kan være greit å høre på legene, og la såret være i fred til mandag. +at jeg ikke liker å være en byrde for folk, noe jeg vil være på jobb, siden jeg bare bruker en hånd.

Hold deg hjemme.

Har du forresten fått registrert det som yrkesskade?

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg hjemme ts:) Sjefen din har ikke lov til å drive å presse deg til å komme på jobb når du er sykemeldt. Og både for din egen helses skyld, og mathygiene, bør du la dette gro skikkelig før du går ut i jobb igjen. Sorry men jeg vil ikke at noen med avkappet fingertupp skal tilberede maten min:D

Jeg er sykemeldt selv(jobber i helse), pga. en pitteliten ting som ikke fungerer for øyeblikket, men det gjør at jeg ikke kan gå. Ellers er det fint lite feil med meg. Behandlingen er å holde seg i ro mest mulig men jeg føler meg mega-teit her jeg sitter og ikke kan jobbe pga noe så lite:P Men jeg er jo helt ubrukelig om jeg ikke kan gå. Hadde stilt seg annerledes om jeg hadde en kontor jobb.

Husk å sjekke om det er meldt om yrkesskade, vet ikke hvordan dette gjøres i din bransje, men arbeidsgiver er pliktig til å gjøre det.

Anonymkode: 07b74...f19

AnonymBruker
Skrevet

Her det bare å stå i mot presset. Vet det er lettere sagt enn gjort, men med en relativt stor skade som du har fått, så bør du ikke risikere å bli verre. Om du forverrer tilstanden med fingeren, så er det ingen som kommer til å takke deg senere om du jobber deg til kronisk fingerskade som kan gå permanent utover din yrkesutførelse senere i arbeidslivet, og særlig ikke jobben du jobber i nå. Når man er sykemeldt for sånne ting, så må man følge legens anbefalinger, og det må du bare si til arbeisgiveren din.  

Anonymkode: 878a0...812

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...