Bi Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Hva kan det være?Babyen min på 7 mnd har plutselig begynt å våkne masse om natten. Hun har sovet hele natten gjennom helt siden hun ble født, men nå er det plutselig slutt på det. Etter at hun begynte å få fast føde begynte vi med faste leggetider, før det la vi henne samtidig med oss selv. Og nå våkner hun opptil flere ganger om natten. Jeg har lurt på om det kan være av sult, for hun har litt trøbbel med å få i seg grøt - i hvert fall i særlige mengder. Derfor får hun nå mat tre ganger om dagen - små måltider, ellers kommer det opp igjen. Vi gir henne en halv dl grøt formiddag og kveld og et halvt lite glass med middag. Kan det være at hun får for lite mat på dagen? Jeg har også lurt på om hun rett og slett våkner fordi hun har vondt noe sted - ørene for eksmpel. Noen som har erfaringer? Vet at så små babyer godt kan våkne en del om natten, men denne her har jo hatt så godt sovehjerte....Og hvor mye mat er det vanlig at en syv mnd gammel baby trenger?
Gjest Labbetussi(ikke innlogg) Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Nå er nå alle barn forskjellige men det der hadde ikke holt til mitt barn. Hun har vekt og høyde etter normalen, men spiser veeeeldig mye. I 7 mnd aldereen fikk hun en flaske melk til frokost og så forsøkte vi et par små biter brødskive. Dette var som regel i 8 tiden. Ca 11 var det en vanlig porsjon grøt og en flaske melk. Runt 2-3 tiden var det som regel et helt middagsglass og fruktmos e.l. til dessert. Og vann til middag. Og ca 6 var det en porsjon grøt og melk igjen. Og hun fikk gjerne en flaske melk innemellom i løpet av dagen
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Matmengden varierer enormt fra baby til baby, så det er vanskelig å sammenligne. Min Plonkeliten er nesten 6 mnd og får omtrent det du skriver, og det er nok for henne. Men jeg har hørt at mange babyer begynne å bli mer utrolige om natten mellom 6 og 12 mnd når man begynner med fast føde. Aner ikke hvorfor, og i natt våknet Plonkeliten plutselig i 2-tiden og var VELDIG våken helt til 4, da jeg kapitulerte og ga henne mat for å få fred. Håper ikke det gjentar seg, siden vi har tenkt å gi henne eget rom nå. Men jeg tenkte veldig på det i natt, at barn med store sovehjerter plutselig kan forandre seg veldig.
millemei Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 For meg høres det ut som det kan være at hun får for lite mat. Vanligvis hver 3. time, mindre babyer trenger oftere. Du kan forsøke å gi henne oftere, men ikke nødvendigvis så mye om gangen.. så mye hun orker/har lyst på. Lykke til
Kittykat Skrevet 24. februar 2005 #5 Skrevet 24. februar 2005 Hva kan det være?Babyen min på 7 mnd har plutselig begynt å våkne masse om natten. Hun har sovet hele natten gjennom helt siden hun ble født' date=' men nå er det plutselig slutt på det. Etter at hun begynte å få fast føde begynte vi med faste leggetider, før det la vi henne samtidig med oss selv. Og nå våkner hun opptil flere ganger om natten. Jeg har lurt på om det kan være av sult, for hun har litt trøbbel med å få i seg grøt - i hvert fall i særlige mengder. Derfor får hun nå mat tre ganger om dagen - små måltider, ellers kommer det opp igjen. Vi gir henne en halv dl grøt formiddag og kveld og et halvt lite glass med middag. Kan det være at hun får for lite mat på dagen? Jeg har også lurt på om hun rett og slett våkner fordi hun har vondt noe sted - ørene for eksmpel. Noen som har erfaringer? Vet at så små babyer godt kan våkne en del om natten, men denne her har jo hatt så godt sovehjerte....Og hvor mye mat er det vanlig at en syv mnd gammel baby trenger?[/quote'] Kanskje hun rett og slett er sulten? Når mine barn var 7 mnd så spiste de mer enn din datter gjør. Minstemann som nå er 1 år, spiste et helt middagsglass og vel 2 dl grøt ( av og til mer ). Da var det frokost, lunsj, middag og kvelds. Grøt til frokost, lunsj og kvelds og så enten 1 helt middagsglass eller vår middag. Nå er jo alle barn forskjellig, men kanskje du skulle prøve med litt mer mat? Eller er hun tørst når hun våkner om natten? Minstemann begynte på den tiden å bli litt urolig om natten og det var fordi han var tørst rett og slett. Eller så er hun bare litt urolig.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 Spørs jo litt hvordan humøret er når hun våkner også? Plonkeliten som våknet i natt og var våken i to timer, hørtes ikke sulten ut. Man kjenner jo lydene etter hvert. Hun lå bare og sparket av seg dynen og krafset og styrte, men ingen sint, sulten grining. Så jeg vet ikke hvordan det arter seg for deg, Bi? Men det kan jo ikke skade å prøve med mer mat og se hva som skjer?
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 takk for svar. Kan hende flere måltider med fast føde er tingen. Samtidig er jeg redd det får melkemengden til å minke....vil jo fortsette ammingen. Har lurt om hun kan være tørst også, siden hun ikke får annen væske enn morsmelk, men så lenge bleiene er våte hver gang så har jeg slått det fra meg. Ja,ja dette er vel også en periode man skal gjennom. Men slitsomt er det.
Bi Skrevet 24. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 24. februar 2005 obs glemte å logge meg inn.. nybegynner...
Gjest Turi Skrevet 25. februar 2005 #9 Skrevet 25. februar 2005 Jeg nattammet i nesten ett år jeg. Det medførte selvsagt at hun våknet om natten, men det varte ikke mer enn 15 minutter og så lenge jeg hadde permisjon syns jeg det var greit. Ellers får din babys mye mindre mat enn Vesla trengte da hun var 7 mnd. Men som det sies her - barn er forskjellige.
Furstina Skrevet 25. februar 2005 #10 Skrevet 25. februar 2005 Vi hade också problem vid ca 7-8 månaders ålder... då var han både mer hungrig och började drömma. Det är vid ca 8 månaders ålder som drömmar börjar komma in i barnets liv - och då kan de vakna av dem. Dagens händelser bearbetas i drömmen och det är ovant och kanske skrämmande. Från 8-11 månader vaknade han ibland var annan timme. Det är först nu efter 12 månader som han har börjat sova längre igen. 7 timmar, vaknar för blöjbyte och välling och sen sova i två-tre igen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #11 Skrevet 25. februar 2005 Vår lille forandret seg også veldig rundt 6-7 mnd alder. Hun hadde sovet hele natten fra hun var ca 6 uker, men så var det brått slutt. Det bedret seg når vi økte grøtmengden på kvelden og gikk over til en grovere grøt med mer mat i enn hvetegrøt.
Bi Skrevet 25. februar 2005 Forfatter #12 Skrevet 25. februar 2005 Takk for råd og tips! (I natt sov hun hele natten igjen!!)
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 25. februar 2005 #13 Skrevet 25. februar 2005 Dette med matmengden er veldig vanskelig å sammenligne med andre barn, for det kommer jo veldig an på hvor mye melk du har. På helsestasjonen understreker de hele tiden at fast føde bare er et supplement til ammingen på dette tidspunktet, så man skal ikke gi så mye mat at det går ut over ammingen. Jeg har begynt å gi fast føde fordi jeg merker tydelig at det blitt for lite i puppen, men to små måltider med grønnsakmos er godt nok for Plonkeliten til å være mett og fornøyd og sove godt om natten. Hver enkelt må prøve seg fram til den blandingen av mat og amming som passer best!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå