Gå til innhold

Hva hjelper mot sår og skorper som sprekker opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre en historie med selvskading. Ikke veldig mye, men nok til at det har vært et problem for meg. Har heldigvis ikke mye arr, men et litt dypt ett da det klikket for meg for da 3 år siden. Trodde jeg hadde sluttet med det.  Men det har gått over til at jeg har begynt å skrape/klø huden til jeg begynner å blø. Det gikk litt for langt her om dagen, og jeg begynte å blø og det har dannet seg en skorpe som gjør at jeg ikke får strukket ut armen uten at det sprekker opp. Jeg føler meg så dum. Jeg tør selvsagt ikke gå til apoteket eller til lege eller noen jeg kjenner om noe salve eller andre midler som kan hjelpe. Dette har skjedd kun én gang nå de siste årene. Så vil ikke at noen skal vite, fordi jeg er gift og har barn. Jeg var kanskje litt vel emosjonell her den ene kvelden. Uansvarlig. 

Hva hjelper mot sånt?:( hva får såret til å gro litt fortere? 

Anonymkode: 8d598...bbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre en historie med selvskading. Ikke veldig mye, men nok til at det har vært et problem for meg. Har heldigvis ikke mye arr, men et litt dypt ett da det klikket for meg for da 3 år siden. Trodde jeg hadde sluttet med det.  Men det har gått over til at jeg har begynt å skrape/klø huden til jeg begynner å blø. Det gikk litt for langt her om dagen, og jeg begynte å blø og det har dannet seg en skorpe som gjør at jeg ikke får strukket ut armen uten at det sprekker opp. Jeg føler meg så dum. Jeg tør selvsagt ikke gå til apoteket eller til lege eller noen jeg kjenner om noe salve eller andre midler som kan hjelpe. Dette har skjedd kun én gang nå de siste årene. Så vil ikke at noen skal vite, fordi jeg er gift og har barn. Jeg var kanskje litt vel emosjonell her den ene kvelden. Uansvarlig. 

Hva hjelper mot sånt?:( hva får såret til å gro litt fortere? 

Du kan ringe et apotek  og spørre om råd om hvilke produkter som kan hjelpe. Du er jo anonym når du ringer.

Jeg vil  tro at en fet krem  vil være til god hjelp for å unngå at det sprekker opp. Men fet krem kan ikke brukes på åpent sår, men går greit å ha på skorpa og huden rundt. Kanskje du kunne satt på strips for å hjelpe sårkantene til å holde seg sammen slik at såret ikke sprekker opp?

Anonymkode: 6a99e...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Å ta  spise litt ekstra c-vitaminer hjelper for å få sår til å gro fortere. OBS pass  på å ikke overskrid helsefarlig døgndose på c-vitaminer.

AnonymBruker
Skrevet

"

Årsaker til rifter og sår på hendene

Frisører, småbarnsforeldre, helsepersonell og andre som vasker hendene ofte kan oppleve at huden blir tørr – selv om den tilføres mye vann i løpet av dagen. Dette skyldes at det beskyttende barrierelaget på hendene vaskes bort. Dermed fordamper mer vann fra huden enn normalt, og de kan oppleves tørre og ru.

Om vinteren opplever også mange tørr og sprukken hud på hendene. Dette skyldes at fuktigheten som er bundet i huden på hendene fordamper til den tørre, kalde vinterluften utendørs, eller til den tørre, oppvarmede luften innendørs. Slitasje på huden kan også føre til gnagsår, og gjentatt slitasje over tid vil fortykke huden og den sprekker lettere opp.

Hva kan du gjøre selv?

• Riktig sårstell er viktig for å unngå infeksjoner:
    • Vask og tørk hendene godt.
    • Rens såret for skitt. Bruk rennende vann fra springen.
    • Tørk sårområdet med en rent håndkle eller tilsvarende.
    • Sett på et absorberende plaster. Det fins fingerplastre som er utformet spesielt for fingre og fingertupper. Disse sitter bedre på enn vanlige plastre, og er dermed fine å bruke på sår som sitter vanskelig til. Det fins også selvheftende plastre som tåler vann.
  • Håndkremer er gunstige for å holde huden myk og smidig slik at nye sprekker forebygges og den naturlige barrieren opprettholdes.           
  • Ved større sprekker, væskende sprekker eller sår kan du bruke en krem som er spesielt laget for å takle slike situasjoner. Disse spesialkremene inneholder gjerne sink som bidrar til sårheling og uttørring av såret. Hvis huden er litt betent kan det være lurt å bruke en krem med antibakteriell effekt. Ved tegn til forverring av betennelser er det imidlertid viktig å kontakte lege for videre behandling. Eksempler på spesialkremer som egner seg er Avene Cicalfate håndkrem, La Roche-Posay Cicaplast håndkrem og A-Derma Dermalibour.
  • Bruk hansker når du arbeider med vann. Ved lateksallergi – bruk oppvaskhansker laget av vinyl."https://www.apotek1.no/haandpleie/rifter-og-saar-paa-hendene

AnonymBruker
Skrevet

Her er en sårhelende krem https://www.apotek1.no/produkter/avene-cicalfate-cream-40ml-898782p

"SOS-krem med sukralfat som beskytter sårbunnen og fremmer sårtilhelingen ved overflatiske sår. Ingrediensene hemmer bakterieutvikling og virker beroligende, mykgjørende og beskyttende på huden. Anbefales til rød, sår, irritert og sprukken hud. Spesielt velegnet på sår og sprekker på hendene, ved nesen, i munnviker, rundt munnen, på utslett etter for eksempel nikkelallergi, såre barnestumper og smokkeutslett. Uten parfyme og konserveringsmidler."

AnonymBruker
Skrevet

Lipgloss og fet hudkrem kan brukes så lenge du ikke er allergisk. 

Anonymkode: 39f12...d93

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips :D da blir det apotektur ♡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aloe vera! Ren, selvsagt. Har hjulpet meg masse når det kommer til slike ting. Sårene gror ti ganger så fort og i tillegg så får man ikke arr. Lykke til :Nikke:

Anonymkode: 2a52b...c5b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...