Gå til innhold

Solcelledrevne utelys - vinter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger nye utelys som skal erstatte defekte utelys med kabler.

De som har bodd her i sameiet tidligere, har lagt ledningsnettet til eksisterende utelys under asfalten, så det er ikke bare-bare å bytte de defekte delene/ledningene. 

Så da blir det nok bedre med solcelledrevne. Men hvilke løsninger er best på vinteren? Jeg ser fort for meg at disse slokner etter noen timer??? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, mr.cuac skrev:

De som har bodd her i sameiet tidligere, har lagt ledningsnettet til eksisterende utelys under asfalten, så det er ikke bare-bare å bytte de defekte delene/ledningene. 

Så da blir det nok bedre med solcelledrevne. Men hvilke løsninger er best på vinteren? Jeg ser fort for meg at disse slokner etter noen timer??? 

Har de ikke lagt trekkerør? Er det virkelig noen som legger kabler rett i bakken? 

Anonymkode: efeac...787

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, mr.cuac skrev:

De som harr lagt ledningene har lagt dem ulovlig om de ligger i astfalten uten ledningsrør. 

Er ledningene lagt i ledningsrør er det en enkel sak å bytte ledningene for en fagkyndig person. Her la de inn fiber på den gamle hustelefonens ledningsnett fordi der alt lå ledning i rør. Gjort fort og enkelt. Så snakk med en elektruker om den saken. 

Socellelamper kan du glemme om vinteren. Socellelamper har vi her om sommeren og utover høsten, men etterhvert som vi kommer utpå høsten så blir lystiden minimal fordi de ikke får nok lys fra sol. Da får du heller satse på batterier, men det blir dyrt og lampene vil neppe fungere i mangen minusgrader.

Anonymkode: a19b5...752

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er et rør der som ledningen går ned i, men med tanke på alle de andre løsningene jeg har sett her i sameiet utført av han som gikk bort ifjor vår, har jeg en mistanke om at han tok med seg flere hemmeligheter i graven vedrørende hvordan ting er lagt opp her i huset. 

Alternativet er at vi heller monterer opp lys på veggen som da vil lyse opp inngangspartiet med blomsterbed på motsatt side av veggen, men det vil nok ikke bli like pent som dagens løsning. 

Men vi tar gjerne imot tips til belysning om noen har tips :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, mr.cuac skrev:

Jo, det er et rør der som ledningen går ned i, men med tanke på alle de andre løsningene jeg har sett her i sameiet utført av han som gikk bort ifjor vår, har jeg en mistanke om at han tok med seg flere hemmeligheter i graven vedrørende hvordan ting er lagt opp her i huset. 

Alternativet er at vi heller monterer opp lys på veggen som da vil lyse opp inngangspartiet med blomsterbed på motsatt side av veggen, men det vil nok ikke bli like pent som dagens løsning. 

Men vi tar gjerne imot tips til belysning om noen har tips :)

Du bor gjerne i en "brannbombe" da, og på lånt tid som huseier om du ikke tar skjeen i en annen hånd? Denne typen boliger er brannvesenet og andre offentlige instanser veldig interessert i å få info om. 

Enda verre er det dersom dette virkelig er en brannbombe, du vet eller mistenker at noe eller mye er galt, så står du også uten forsikring om huset brenner ned, har du råd til det? Holdninger som de du gir til kjenne i denne tråden er skremmende. 

• Liker 1
Skrevet

Burde nevnt dette før, så hadde du sluppet å leke besserwisser, men vi har hatt elektriker på besøk flere ganger de siste to årene som da har fikset opp i hele det elektriske anlegget. 

Så den biten der er det ikke noe å utsette på. Det jeg derimot ikke liker er hvordan ting ble løst på den gang i sin tid. 

Det fungerte fint den gang for 10-15 år siden. Men nå som transformator er defekt og kabel har brudd enkelte steder, blir det ikke noen enkel jobb å fikse det når solcelle ikke fungerer optimalt på vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som harr lagt ledningene har lagt dem ulovlig om de ligger i astfalten uten ledningsrør. 

Er ledningene lagt i ledningsrør er det en enkel sak å bytte ledningene for en fagkyndig person. Her la de inn fiber på den gamle hustelefonens ledningsnett fordi der alt lå ledning i rør. Gjort fort og enkelt. Så snakk med en elektruker om den saken. 

Socellelamper kan du glemme om vinteren. Socellelamper har vi her om sommeren og utover høsten, men etterhvert som vi kommer utpå høsten så blir lystiden minimal fordi de ikke får nok lys fra sol. Da får du heller satse på batterier, men det blir dyrt og lampene vil neppe fungere i mangen minusgrader.

Tull!! Er det lagt riktig type kabel kan de fint legges ned i veien uten trekkerør, for eksmpel PFSP som ofte brukes til feks utelys eller til garasjer osv. 

Er det lagt riktig type kabel kan det godt være det er bare å bytte lampene. Er det lagt ned trekkerør kan dere prøve å hekte ny kabel på eksisterende og trekke den gjennom. 

Kontakt en elektriker, h*n vil kunne gi skikkelige tips etter å ha sett på lampene.

Anonymkode: b42db...924

AnonymBruker
Skrevet

Vi har solcelledrevne utelamper på hytta; sånne med et lite solcellepanel på hver lampe, og som lyser så lenge de er oppladd.  Som belysning er de helt ubrukelige, særlig i den årstiden man faktisk har et visst behov for utelamper. Lysinnfallet på solcellene på dagtid er for lite, og den mørke perioden i døgnet er for lang om vinteren, og resultatet blir deretter. Lampene gir bare fra seg en svak svak glød: et lys omtrent like sterkt som den gloa som er på enden av et stearinlys du akkurat har blåst ut. Hvis du ikke vil grave opp asfalten og legge nye trekkrør, vil jeg anbefale deg å gå for alternativet du skisserer med vegghengt elektrisk lampe. 

Anonymkode: e326c...060

AnonymBruker
Skrevet

Solcellebelysningen er ikke akkurat en hit på vinteren, de blir ikke ladet opp tilstrekkelig. Selv ikke her jeg bor, hvor det hverken er snø eller særlig med minusgrader. 

Anonymkode: 5e219...095

AnonymBruker
Skrevet
På 3.5.2018 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Tull!! Er det lagt riktig type kabel kan de fint legges ned i veien uten trekkerør, for eksmpel PFSP som ofte brukes til feks utelys eller til garasjer osv. 

Er det lagt riktig type kabel kan det godt være det er bare å bytte lampene. Er det lagt ned trekkerør kan dere prøve å hekte ny kabel på eksisterende og trekke den gjennom. 

Kontakt en elektriker, h*n vil kunne gi skikkelige tips etter å ha sett på lampene.

Anonymkode: b42db...924

Og om det faktisk er lagt trekkerør vil en elektriker så vidt jeg vet også ha utstyr til å få ledningen gjennom røret, uavhengig av om den ledningen som ligger der nå er hel eller har røket. (Med mindre selve røret har røket også da, da blir det litt vanskeligere.)

Anonymkode: efeac...787

Skrevet

Nå har jeg fåttløst problemet inntil videre. 

Vestsiden av huset hadde to transformatorer som hver av de leverer 100w hver. Summen av lyktene på den siden er akkurat 100w, så jeg koblet vekk den ene og erstattet den defekte på nordsiden. 

Fungerer foreløpig uten problemer. Den gamle fungerer kun i noen minutter før den slår seg av, antakelig pga overoppheting eller lignende. 

Til uka bytter jeg samtlige av G4 pærene (som er på 10w hver) til 2w LED.

Så blir belastningen på de to gjenværende transformatorene en del mindre og de slipper å levere maksimal ytelse hele tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...