Gå til innhold

hvilke planter liker mørke og litt kulde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil plante noe i gangen min som er ganske kald og mørk. 10-15 grader. Er det noen som har forslag til ting jeg kan plante, helst spiselig?

Anonymkode: 24530...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Et søk på nettet ga dette svaret (Er ikke sikker på hvilke temperaturer disse plantene krever, og noen av dem er trær, men enkelte virker små nok til å kunne dyrke innendørs. Men det er jo en begynnelse):

http://www.cropsreview.com/plant-classification.html

Sciophytes or sciophytic plants, also called shade-loving plants, are those plants with special ecological adaptation to reduced light intensity or partial sun. Most of these plants are found naturally growing on the forest floor and under the canopies of trees with thick foliage. Examples are most orchids, ferns and fern allies like whisk fern (Psilotum nudum), horsetail (Equisetum spp.), clubmosses (Lycopodium spp.) and Silaginella spp.

Commercially grown crops associated with this plant classification include the black pepper (Piper nigrum), cacao (Theobroma cacao), coffee (Coffea spp.), lanzones (Lansium domesticum), mangosteen (Garcinia mangostana), soursop (Annona muricata), hot pepper (Capsicum annuum) and ginger (Zingiber officinale). These crops can tolerate or require shade and are therefore suitable for intercropping under coconut or other perennial crops having wide canopies.

Anonymkode: ff563...c75

AnonymBruker
Skrevet

Spiselige planter tåler ikke at det er så kjølig. Det vil ikke gi frukter.

Anonymkode: 4c54c...74a

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil plante noe i gangen min som er ganske kald og mørk. 10-15 grader. Er det noen som har forslag til ting jeg kan plante, helst spiselig?

Anonymkode: 24530...0d2

Planter trenger lys, dagslys, for å trives. Silkeplanter tåler derimot alt.

Anonymkode: ebb99...713

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...