hocane Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Jeg har aldri forstått dette konseptet. Vi er nå i en situasjon hvor personer helt blottet for politisk forståelse har lov å stemme og potensielt sende landet vårt i helt gal retning. Jeg mener det burde være et visst krav eller en form for test om en persons politiske kunnskaper for å kunne stemme. Se på hva som har skjedd i Sverige for eksempel, landet er i totalt kaos, de opplever et voldtektsepidemi de aldri har sett maken til pga masse immigrasjon stemt frem av naive personer. Tanker? 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Jeg er enig. Burde enten gis stemmerett til de som "har noen grunn til å stemme". Vanskelig å forklare, men det burde være stemmerett for de som enten eier firma, eiendom, eller på annen måte blir skadelidende av ekstremt naiv politikk. Det er ikke til å stikke under en stol at etnisk norske menn er de som bidrar aller mest til samfunnet økonomisk sett. Ev burde det blitt slik at stemmerett ble gitt til gifte eller de som har levd i ekteskapslignende samboerforhold over flere år, men kun en stemme pr familie. Eller så burde det, som du sier, gjennomføres en slags samfunnsfagstest for å få lov til å stemme. I tillegg burde statsborgerskap, og dermed muligheten til å stemme, være noe man kun kan bli født til og arve av foreldre. Man skal ikke kunne få et annet statsborgerskap enn det man er tildelt ved fødsel. (Med mindre man ikke automatisk fikk begge foreldres statsborgerskap ved fødsel og dermed kan søke om å få det andre ved en senere anledning. Man burde helt klart ha rett på å ha begge foreldres statsborgerskap) Anonymkode: fb1c8...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Et teknokrati hadde vel heller strengt talt ikke vært å forakte. Anonymkode: 3771c...66a 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Ev burde det blitt slik at stemmerett ble gitt til gifte eller de som har levd i ekteskapslignende samboerforhold over flere år, men kun en stemme pr familie. Anonymkode: fb1c8...9b7 #Handmaid's tail. Anonymkode: 31b3b...204 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: #Handmaid's tail. Anonymkode: 31b3b...204 Tail, faktisk. Hale der altså. Anonymkode: 1b323...949 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tail, faktisk. Hale der altså. Anonymkode: 1b323...949 Takk, skulle ha skrevet tale. Anonymkode: 31b3b...204
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Det hadde vært helt topp om det var et krav om en slags kunnskapstest for å kunne stemme, ev. en intelligenstest. Da ville FrP vært mye mindre og trolig ikke sittet i regjering. Man er forøvrig ikke naiv bare fordi man er uenig i høyresidens politikk. Anonymkode: 4926e...c6f 9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært helt topp om det var et krav om en slags kunnskapstest for å kunne stemme, ev. en intelligenstest. Da ville FrP vært mye mindre og trolig ikke sittet i regjering. Man er forøvrig ikke naiv bare fordi man er uenig i høyresidens politikk. Anonymkode: 4926e...c6f Hadde du hatt noe særlig kunnskap å vise til personlig, hadde du nok sett litt annerledes på høyre/venstre og den norske politikken for øvrig. Anonymkode: 3771c...66a 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du hatt noe særlig kunnskap å vise til personlig, hadde du nok sett litt annerledes på høyre/venstre og den norske politikken for øvrig. Anonymkode: 3771c...66a Hehe, tenkte meg at noen kom til å komme med noe sånt, angrep er beste forsvar. Jevnt over har FrPs velgere lav utdanning, det vet vi. Og vi vet at det er en sammenheng mellom lav utdanning og innvandringsfiendtlige holdninger. FrP tiltrekker seg dessverre mange grumsete og kanskje litt enkle velgere. Misforstå meg rett, ikke BARE grums, men altfor mye, og de spiller bevisst på det. «- FrP prøver å nå de de kaller folk flest. De aner at målgruppa deres er noen andre enn de med mest intellektuell forfengelighet.» https://forskning.no/valg-politikk-sosiologi/2009/09/frp-ikke-professoren https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/gGBB/Syv-grafer-som-viser-hvor-forskjellige-Hoyre-og-Frp-velgerne-faktisk-er Så, med mindre kravet for å kunne stemme er at man må ha gått «livets skole» og kun det så ville nok FrPs rolle i norsk politikk ha krympet betraktelig om en slik test ble innført. Vennligst merk at jeg snakker om ytterste høyre her, ikke høyresiden generelt. Anonymkode: 4926e...c6f 4
Illuminatum Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 10 timer siden, hocane skrev: Jeg har aldri forstått dette konseptet. Vi er nå i en situasjon hvor personer helt blottet for politisk forståelse har lov å stemme og potensielt sende landet vårt i helt gal retning. Jeg mener det burde være et visst krav eller en form for test om en persons politiske kunnskaper for å kunne stemme. Se på hva som har skjedd i Sverige for eksempel, landet er i totalt kaos, de opplever et voldtektsepidemi de aldri har sett maken til pga masse immigrasjon stemt frem av naive personer. Tanker? Så du mener at du er bedre til å bestemme over hverdagen til Lars på Kiwi enn han selv er? 4
hocane Skrevet 3. mai 2018 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2018 4 minutter siden, Illuminatum skrev: Så du mener at du er bedre til å bestemme over hverdagen til Lars på Kiwi enn han selv er? Lars å¨Kiwi har like store muligheter å lese seg opp på politikk som alle andre. Alt jeg sier er at det bør stilles strengere krav for å ha stemmerett. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 Synes bare jeg kunne fått bestemme alt her i landet jeg, da hadde det blitt bra da... Anonymkode: 8f745...207
Illuminatum Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 17 minutter siden, hocane skrev: Lars å¨Kiwi har like store muligheter å lese seg opp på politikk som alle andre. Alt jeg sier er at det bør stilles strengere krav for å ha stemmerett. Og hvem setter kravene til hva som er viktig å kunne? De 2% som er med i Indre parti i en bok som beskriver litt om et totalitært samfunn? Er samfunnet til for borgerne eller er borgerne til for samfunnet? 5
Illuminatum Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig. Burde enten gis stemmerett til de som "har noen grunn til å stemme". Vanskelig å forklare, men det burde være stemmerett for de som enten eier firma, eiendom, eller på annen måte blir skadelidende av ekstremt naiv politikk. Det er ikke til å stikke under en stol at etnisk norske menn er de som bidrar aller mest til samfunnet økonomisk sett. Ev burde det blitt slik at stemmerett ble gitt til gifte eller de som har levd i ekteskapslignende samboerforhold over flere år, men kun en stemme pr familie. Eller så burde det, som du sier, gjennomføres en slags samfunnsfagstest for å få lov til å stemme. I tillegg burde statsborgerskap, og dermed muligheten til å stemme, være noe man kun kan bli født til og arve av foreldre. Man skal ikke kunne få et annet statsborgerskap enn det man er tildelt ved fødsel. (Med mindre man ikke automatisk fikk begge foreldres statsborgerskap ved fødsel og dermed kan søke om å få det andre ved en senere anledning. Man burde helt klart ha rett på å ha begge foreldres statsborgerskap) Anonymkode: fb1c8...9b7 Så de som har en jobb er litt for avhengig av andre til at de kan være med å bestemme hva som er viktig for dem? Kanskje det var bedre for 100 år siden når du måtte eie grunn for å stemme? 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig. Burde enten gis stemmerett til de som "har noen grunn til å stemme". Vanskelig å forklare, men det burde være stemmerett for de som enten eier firma, eiendom, eller på annen måte blir skadelidende av ekstremt naiv politikk. Det er ikke til å stikke under en stol at etnisk norske menn er de som bidrar aller mest til samfunnet økonomisk sett. Ev burde det blitt slik at stemmerett ble gitt til gifte eller de som har levd i ekteskapslignende samboerforhold over flere år, men kun en stemme pr familie. Eller så burde det, som du sier, gjennomføres en slags samfunnsfagstest for å få lov til å stemme. I tillegg burde statsborgerskap, og dermed muligheten til å stemme, være noe man kun kan bli født til og arve av foreldre. Man skal ikke kunne få et annet statsborgerskap enn det man er tildelt ved fødsel. (Med mindre man ikke automatisk fikk begge foreldres statsborgerskap ved fødsel og dermed kan søke om å få det andre ved en senere anledning. Man burde helt klart ha rett på å ha begge foreldres statsborgerskap) Anonymkode: fb1c8...9b7 Bare menn som har eiendom da mener du? Kjempelurt, det har vi jo aldri prøvd før... Anonymkode: 27782...fc4 6
FrodeF Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært helt topp om det var et krav om en slags kunnskapstest for å kunne stemme, ev. en intelligenstest. Da ville FrP vært mye mindre og trolig ikke sittet i regjering. Man er forøvrig ikke naiv bare fordi man er uenig i høyresidens politikk. Anonymkode: 4926e...c6f Lol. Du hadde strøket en slik test 3
FrodeF Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 I dagens samfunn løses det enkelt. Alle som skal stemme gjør dette feks via Altinn. Der må man svare på et visst antall spørsmål og man får opp hvilket parti som passer best. Dette kan man da enten godkjenne eller avvise, men man kan ikke stemme på noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #19 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, Illuminatum skrev: Så de som har en jobb er litt for avhengig av andre til at de kan være med å bestemme hva som er viktig for dem? Kanskje det var bedre for 100 år siden når du måtte eie grunn for å stemme? Nei, de som jobber er med og bidrar i samfunnet. Jeg skrev ikke bare de som eide firma eller eiendom, jeg skrev også de som blir påvirket av ekstremt naiv politikk. Arbeidstagere blir rammet av det. De får dårligere vilkår som følge av at andre er villige til å gjøre jobben de gjør for en billigere penge. Anonymkode: fb1c8...9b7
Illuminatum Skrevet 3. mai 2018 #20 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de som jobber er med og bidrar i samfunnet. Jeg skrev ikke bare de som eide firma eller eiendom, jeg skrev også de som blir påvirket av ekstremt naiv politikk. Arbeidstagere blir rammet av det. De får dårligere vilkår som følge av at andre er villige til å gjøre jobben de gjør for en billigere penge. Anonymkode: fb1c8...9b7 Dersom alle som eier noe, enten firma eller eiendom og alle lønnsmottakere og alle andre som blir påvirket av politikken skal kunne stemme, er det vel ikke så mange andre igjen? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå