AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Kjære, Kvinneguiden. Jeg har et problem. Jeg har eksamen om noen få dager i et fag jeg sliter veldig med. Jeg har vært i alle forelesningene, lest pensum og alt som må til for å bli sett på som en flink student. På videregående var jeg "too cool 4 school", noe som jeg skal straffes for nå. Mattekunnskapene er så basic, at pensum ikke tar hensyn til at ikke alle forstår hva som menes. Det gjør at jeg nå sitter i saksa. Jeg er helt sikker på at når jeg forstår det grunnleggende, så går resten av seg selv. Vi får lov til å ta med oss formler på eksamen, men det hjelper meg ikke så mye når jeg sliter med å forstå dem. Hadde håpet at noen her kanskje kunne forklare meg dem Ta for eksempel disse formlene: Jeg vet hva Q, d, s og H er. Hva er de andre bokstavene? y og n, for eksempel? Hva er greia med de små bokstavene som står bak noe annet? Har prøvd å googlet, men finner ingenting som kan forklare formler for meg. Jeg får bare lyst til å gråte!! Anonymkode: 43b86...b0b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 ...Og hva i all verden betyr pilene, komma og det summetegnet?! ......n???? HVA?! Anonymkode: 43b86...b0b 1
Kala Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Du må jobbe med faget, gjøre regnestykker. Matte er ikke kun et lesefag. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Lest pensum? Det nytter ikke å lese matte, du må gjøre oppgaver. Det er sånn man forstår det. Anonymkode: 8a071...900 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Hvilket fag/studie er dette? Anonymkode: 12d10...f3d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 Tror egentlig ikke jeg forsto bakgrunnen for så voldsomt mange av formlene jeg fikk oppgitt i mattefagene jeg hadde. Men det var heller ikke nødvendig på mitt nivå. Så det fungerte fint å gjøre x antall oppgaver, det er sånn man lærer seg matte. Anonymkode: 7fe64...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: ...Og hva i all verden betyr pilene, komma og det summetegnet?! ......n???? HVA?! Anonymkode: 43b86...b0b https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_mathematical_symbols Test denne lenken. Hvis du fortsatt lurer på noe, så still et spørsmål av gangen, så kanskje jeg gidder å svare. Anonymkode: b9c43...c26
DominantHr Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 y2 er det andre tallet i rekken, og er en funksjon av y1, y3 er det 3. tallet og er en funksjon av y2 (det foregående tallet i rekken) osv n er antall tall i rekken, i dette eksempelet kan det være 4 sesonger eller 6, eller 8 .... 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 17 minutter siden, Kala skrev: Du må jobbe med faget, gjøre regnestykker. Matte er ikke kun et lesefag. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lest pensum? Det nytter ikke å lese matte, du må gjøre oppgaver. Det er sånn man forstår det. Anonymkode: 8a071...900 Jeg studerer ikke matte, men logistikk. Så det er et lesefag, der man gjerne må regne ut for å finne svaret på problemstillingen. Det er ikke i alle kapitler, men som dere forstår, så er det de kapitlene jeg sliter med Det er vanskelig å gjøre oppgaver når jeg ikke forstår formlene. Jeg forstår ikke løsningsforslagene heller. Alt jeg tenker på er "hvor kommer det og det tallet fra??!!". Det er liksom gitt at man skal forstå det. Forutsetninger funker ikke på meg, jeg må ha det så basic som absolutt mulig Anonymkode: 43b86...b0b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, DominantHr skrev: y2 er det andre tallet i rekken, og er en funksjon av y1, y3 er det 3. tallet og er en funksjon av y2 (det foregående tallet i rekken) osv n er antall tall i rekken, i dette eksempelet kan det være 4 sesonger eller 6, eller 8 .... Tusen takk for at du prøver å forklare meg Jeg klarer dessverre ikke forstå hva y er, men n forsto jeg! Tusen hjertelig takk Anonymkode: 43b86...b0b
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Pilene betyr større enn/mindre enn... det er barneskole matte Endret 2. mai 2018 av Occulta 2
puppi Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Hva x og y er, bør jo være opplyst ett eller annet sted i/rundt formelen? Altså, ikke i formelsamlingen, men i læreboka ...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 9 minutter siden, Occulta skrev: Pilene betyr større enn/mindre enn... det er barneskole matte Så 1 er større enn a, og a er større enn 0? Hva skal dette fortelle meg? Føler bare at dette er en kjip hjernetrim Hvordan vet man hva a er?(Barneskolematte er i ett ord. Det er barneskolenorsk. Bare for å være spydig og nedlatende tilbake) Anonymkode: 43b86...b0b 1
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 Jeg mente ikke å være nedlatende, jeg mente kun å si at mye av dette er lettere enn hva det ser ut som... beklager, svarte i farta mens jeg gikk og ser at jeg formulerte meg på en kjip måte, det var ikke meningen. spissen peker mot det minste tallet. Så f.eks 5<9. Så a er størr enn 0 men mindre enn 1 1
Kala Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 Y er en variabel. Hva y er i det enkelte tilfellet bør jo komme fram fra tekstinformasjonen.
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 Og når det kommer til norsken min så må jeg bare beklage, har bodd (og bor) meste parten av mitt liv utenfor Norge, så gramatikk er min svakhet da
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så 1 er større enn a, og a er større enn 0? Hva skal dette fortelle meg? Føler bare at dette er en kjip hjernetrim Hvordan vet man hva a er?(Barneskolematte er i ett ord. Det er barneskolenorsk. Bare for å være spydig og nedlatende tilbake) Anonymkode: 43b86...b0b Ja Formelen gjelder for en a som er mellom 0 og 1. Har du sett på tidligere oppgaver? Du vil få oppgitt verdien på endel av bokstavene. Så det handler egentlig bare om å sette riktig tall på riktig plass. Så det du trenger å lære er hva de ulike bokstavene betyr. Jeg tipper at a er en konstant som du får oppgitt i oppgaven, men jeg kan ikke logistikk, så skal ikke si det for sikkert Anonymkode: 7fe64...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 <, >, =, tegnene forteller om noe er større, mindre, eller lik noe. a > 0 leses som "A er større enn null" a < 0 leses som "A are mindre enn null", evt. "Null er større enn A" a < x < b leses som "x er større enn a, men mindre enn b" Y med liten t er en diskret tallfølge, der t betyr f.eks tid. Si du slanker deg, og har lyst å lage en modell av vekta di. For hver dag, hvilken som helst dag, veier du 0.99 av det du gjør dagen før. Da ser modellen din ut som: Yt = 0.99 Yt-1 Dersom du nå har lyst å finne vekten din tre dager tilbake i tid, så kan du gjøre det slik: Yt=0 = 0.99 Yt=0 - 1 = 0.99 Yt=-1 (gårdagen) Yt=-1 = 0.99 Yt=-1 - 1 = 0.99 Yt=-2 (dagen før der) Yt=-2 = 0.99 Yt=-2 - 1 = 0.99 Yt=--3 (dagen før der igjen) I eksempelet over, så har du kalkulert dagens vekt, gårsdagens vekt, og dagen før der. Tallfølge La oss si at du har lyst å skrive ned hvert tall fram til 100. Du begynner med 1,2,3,4,5,6,7, osv., og helt til 100. 3 x punktum (...) betyr "osv." Altså kan du skrive 1,2,3,...,100. Da er det inneforstått at du dropper å skrive ned hvert eneste tall. La oss nå si at du har lyst å telle til 1000. Da blir det: 1,2,3,...,1000. Generelt kan du heller si: 1,2,3,...,N Der N er det tallet du har lyst å telle opp til. For statistikk, så betyr N = Antall forsøk du har, eller antall tall og data du har. Om du har kastet mynt 10 ganger, og skrevet ned resultat hver gang (M,K,M,K,K, osv.), så er N = 10, siden du har resultat. Anonymkode: 95305...9ba 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå