isfl Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Jeg er fast deltidsansatt på en dagligvarebutikk og det er snart tid for sommerferie. Dette innebærer at jeg kommer til å bli satt opp på ekstra vakter i tillegg til min vanlige turnus slik at jeg og mine kollegaer kan ta seg ferie, noe som er helt greit. Men når har man rett til å kreve arbeidslistene for ferien? Jeg har hørt at siste frist er 1. mai, men jeg klarer ikke å finne noe konkret informasjon som bekrefter dette. (Blir veldig frustrert da jeg har tenkt til å ta førerkortet denne sommeren, så jeg trenger å vite når jeg har fri slik at jeg kan booke kjøretimer for hele sommeren før noen andre tar de)
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Kan du ikke bare spørre og så forklare situasjonen? Tror det eksisterer en slags generell regel om 2 måneders varslingsfrist ved ferie, men da gjelder det ens egen. Dvs., du kan ikke kreve å vite når andre skal ha ferie. Det enkleste er nok bare å spørre. Ikke at sjefen har noe med det, men førerkort er vel en mer enn legitim grunn til å ville vite det. Anonymkode: 8d303...691 1
isfl Skrevet 2. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare spørre og så forklare situasjonen? Tror det eksisterer en slags generell regel om 2 måneders varslingsfrist ved ferie, men da gjelder det ens egen. Dvs., du kan ikke kreve å vite når andre skal ha ferie. Det enkleste er nok bare å spørre. Ikke at sjefen har noe med det, men førerkort er vel en mer enn legitim grunn til å ville vite det. Anonymkode: 8d303...691 Jeg spurte sjefen på melding og svaret jeg fikk bestod av dårlige unskyldninger for at listene ikke er klar enda (kombinert med bruk av hersketeknikk).
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Fra arbeidsmiljøloven: § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Fra ferieloven: § 6.Feriefastsetting, endring og erstatning (1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie) Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9. Anonymkode: 613aa...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Arbeidsplan skal være tilgjengelig minimum 2 uker før og nårtid du skal ha ferie har du krav på å vite minimum 2 måneder i forveien. Anonymkode: 8dd8c...b67
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsplan skal være tilgjengelig minimum 2 uker før og nårtid du skal ha ferie har du krav på å vite minimum 2 måneder i forveien. Anonymkode: 8dd8c...b67 Så nei er svaret på spørsmålet ditt i overskriften. Anonymkode: 8dd8c...b67
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 24 minutter siden, IngeborgF skrev: Jeg spurte sjefen på melding og svaret jeg fikk bestod av dårlige unskyldninger for at listene ikke er klar enda (kombinert med bruk av hersketeknikk). Kjipt, men da må du kvinne deg opp og spørre direkte neste gang du treffer han/ henne. Vær tydelig uten å være sur, smil samtidig som du gir uttrykk for at dette er viktig og at du forventer/ trenger et svar. Uansett lovverk gjelder den gamle regla omo å gi og ta i et arbeidsforhold. Sjefen hadde nok ikke likt det hvis det var andre veien, dvs. at du ikke klarte å svare på om du kunne jobbe ekstra eller ikke. Anonymkode: 8d303...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå