AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Hei jeg lurer på en ting når det gjelder arv. Jeg har et barn som har mistet sin mor, han er bare 4år. Jeg bodde ikke sammen med mor. Jeg er nå hans foreldreverge, vet ikke helt hva jeg skal gjøre da jeg ikke har peiling på om mor hadde gjeld. Hun var ikke veldig flink med penger så det er ikke umulig at det er noe gjeld (Forbrukslån). Hun har en gammel bil, liten verdi kansje 15-20.000 Max. Eide ikke hus eller leilighet. Så eneste verdien hun muligens hadde var penger på konto, vet ikke om hun hadde forsikringer heller, det kan jo være hun hadde en livsforsikring på mange milioner hva vet vel jeg. Jeg har jo ansvaret for og ta det rette valge for mitt barn. Hun hadde også et barn til med en annen far, det viste seg i ettertid at han ikke hadde foreldreansvar (de bodde ikke sammen når barnet var født) så det barnet har ingen med foreldreansvar. Vet ikke om det har noe og bety? Hvem har ansvar for det andre barnets arv? Faren har det andre barnet annenhver helg og ferie pga litt avstand, han har søkt om foreldreansvar til tingretten men det tar jo litt tid før det er i orden. Skulle ikke det barnet hatt en verge? Og hvem skal ordne verge for dette barnet? Hvem har i det hele tatt ansvaret for det andre barnet? Barnet bor midlertidig hos nær slekting i påvente av tingrettens avgjørelse på foredreansvar. Kan f.eks barnet mitt Arve gjeld vist jeg takker ja til og arve på barnets vegne? Kan jeg bli ansvarlig for hennes gjeld gjennom arven til barnet mitt? Hva er beste fremgangsmåte her? Hva om det andre barnet som ikke har noen med foreldreansvar, hadde fått utnevnt en verge fra vergekontoret ville da de ordnet alt? slik at jeg slapp og ta stilling til hva som er av verdier i boet? Kreve offentlig skifte, takke nei til arv eller ikke gjøre noe? Kreve at det andre barnet får verge slik at de ordner opp? Ble kansje litt rotete forklart men håper det er forståelig. Føler det er en rimelig spesiell sak som jeg ikke har hørt om før har prøvd å Google, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på. Håper på noen fornuftige svar slik at heg får tatt det beste valge for barnet mitt Anonymkode: a86dd...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Har du mulighet til å ta advokat på dette? Det viktigste her er å få oversikt over boet. Anonymkode: 46cc2...53f 3
boblevann Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Skaff en advokat til dette, raskt! På den måten sikrer du at du gjør det beste valget (siden du får alle opplysninger), så kan hverken barnet ditt, dets søsken eller øvrige familiemedlemmer ''komme etter'' deg i ettertid 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Du må ha advokat! Må ikke signere noe som helst før du vet status på gjeld/formue. Dersom det er mere gjeld enn formue så kan og bør man avstå fra gjeld. Dette sjekker advokaten opp. Er midt i et arveoppgjør selv etter min far. Alle barn av avdøde er livsarvinger etter sine foreldre. Anonymkode: 9f0fd...ce5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Du må ha advokat! Må ikke signere noe som helst før du vet status på gjeld/formue. Dersom det er mere gjeld enn formue så kan og bør man avstå fra gjeld. Dette sjekker advokaten opp. Er midt i et arveoppgjør selv etter min far. Alle barn av avdøde er livsarvinger etter sine foreldre. Anonymkode: 9f0fd...ce5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 Jo jeg kan vel i grunnen det, men det er jo veldig dyrt. Er bare litt i tvil da jeg ikke tror det er noe særlig verdier i boet. Utenom en mulig livsforsikring som jeg tviler på at finnes. Hva med det andre barnet? hvem tar vare på det barnets interesser? Er barnet underlag BV siden det ikke har noen med foreldreansvar? Hadde vært nyttig å diskutert dette med vergen til det andre barnet. Anonymkode: a86dd...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 Husk å søke om barnepensjon til barnet ditt. Anonymkode: 74421...eb1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 Hvis det andre barnet har en far så er det vel han som er barnets verge nå selv om han ikke hadde foreldreansvar da moren døde? Vil ikke den faren ha hovedansvaret for barnet sitt? Kunne du vært verge for både ditt barn og den andre? Anonymkode: adcb2...a4b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Barnepensjon er søkt om. Hva med pasientskade erstatning? Kan barnet ha rett på det? Også vist det sier i fra seg arv? Ble mye dette må nok til advokat. Anonymkode: a86dd...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 Det eneste fornuftige her er offentlig skifte. Det koster litt, men aldri mer enn formuesverdi av boet. Altså fritt for risiko for deg. Begge barna arver naturligvis likt. Foreldreansvar har ingenting å si på krav til arv. Anonymkode: d2021...f7a 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 Tror ikke han kan være verge for det andre barnet, men kansje. Skal ringe og høre om han har får noe i posten, jeg har nemlig fått. Er ikke det andre barnet juridisk foreldreløs? Inntil videre? Faren har sendt inn stevning til tingretten om ønske om foreldreansvar. Anonymkode: a86dd...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Jeg mener, uten at jeg er for sikker, at det vil bli oppnevnt verger til barna i tillegg til dere fedre. Er så lenge siden jeg var borte i en lignende sak, og det kan ha vært endringer siden den gangen. Om det er stor arv i form av livsforsikring o.l så vil nok muligens barna komme inn under Overformynderiet, det gjorde de iallefall i den saken jeg nevnte over her. Men som sagt det er mange år siden. Anonymkode: 61972...598
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Vil tro barnet har krav på fri rettshjelp? Er jo barnets arv som du i utgangspunktet ikke har noe med. Barn kan vel heller ikke arve gjeld? Anonymkode: b66b2...b36 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 TS her Ja set er noe jeg har lurt på. Har barn på general basis rett på fri retshjelp? Eller går det på foreldrenes inntekt? Det var en liten avsporing men er nysjerrig. Fant denne paragrafen Skifte av dødsbo med liten verdi (Skifteloven § 80) En del dødsbo har et beskjedent omfang. Hvis det ikke er midler igjen etter at begravelsesutgiftene er dekket, eller dersom det bare vil bli et minimalt beløp til fordeling, bestemmer skifteloven § 80 at retten kan overlate midlene til den som har ordnet med begravelsen eller en annen som har stått avdøde nær. Det er retten som til syvende og sist avgjør hvorvidt boets verdier er av en slik størrelse at skifteloven § 80 kan anvendes. I praksis vil maksimalgrensen for midler som er igjen etter dekning av begravelsesutgifter normalt ligge på kr 80 000-100 000. Den som mottar skifteattest etter skifteloven § 80 blir bare ansvarlig for avdødes gjeldsforpliktelser innenfor rammen av de midler han/hun har mottatt. Etter å ha dekket begravelsesutgiftene har den som får midlene overlatt til seg ansvaret for å dekke avdødes gjeld så langt midlene strekker til. Dersom det er igjen midler etter dekning av gjelden, har vedkommende ansvar for å fordele arven blant de som har krav på arv etter lov eller testament. Må vel kansje kunne anvendes i dette tilfelle? Anonymkode: a86dd...4d4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker said: Barnepensjon er søkt om. Hva med pasientskade erstatning? Kan barnet ha rett på det? Også vist det sier i fra seg arv? Ble mye dette må nok til advokat. Anonymkode: a86dd...4d4 Hvis mor døde som følge av svikt i helsevesenet, kan barnet ha rett på erstatning. Mors verdier vil først benyttes til å betale ned gjeld. Barnet arver resten. Er gjelden større enn formuen, vil kreditorene møtte ta tapet - man arver ikke gjeld. Ikke si fra barnets arv med mindre det er snakk om eiendeler som.er lite verdt men fører med seg kostbare forpliktelser. Anonymkode: 244b7...06c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis mor døde som følge av svikt i helsevesenet, kan barnet ha rett på erstatning. Mors verdier vil først benyttes til å betale ned gjeld. Barnet arver resten. Er gjelden større enn formuen, vil kreditorene møtte ta tapet - man arver ikke gjeld. Ikke si fra barnets arv med mindre det er snakk om eiendeler som.er lite verdt men fører med seg kostbare forpliktelser. Anonymkode: 244b7...06c Jo, man arver gjeld om man tar på seg privat skifte. Les deg opp før du svarer. Velger man offentlig skifte, arver man ikke gjeld. Anonymkode: d2021...f7a 1
Testosteron Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste fornuftige her er offentlig skifte. Det koster litt, men aldri mer enn formuesverdi av boet. Altså fritt for risiko for deg. Anonymkode: d2021...f7a Det er feil at det aldri koster "mer enn formuesverdi av boet". Det koster rettsgebyr cirka kr 10 000 og salær til advokaten som tingretten nevner opp som bostyrer. Advokaten skal kanskje ha kr 1 500 i timen, så salæret blir fort flere titusen kroner.
Testosteron Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja set er noe jeg har lurt på. Har barn på general basis rett på fri retshjelp? Eller går det på foreldrenes inntekt? Det var en liten avsporing men er nysjerrig. Anonymkode: a86dd...4d4 Det gis ikke fri rettshjelp til denne typen saker. Tanken er at arvingene kan bruke av arven for å betale for advokat, og hvis det ikke er nok arv til å betale for advokat, så kan de bare være passive. Endret 2. mai 2018 av Testosteron
Testosteron Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Ja set er noe jeg har lurt på. Har barn på general basis rett på fri retshjelp? Eller går det på foreldrenes inntekt? Det var en liten avsporing men er nysjerrig. Fant denne paragrafen Skifte av dødsbo med liten verdi (Skifteloven § 80) En del dødsbo har et beskjedent omfang. Hvis det ikke er midler igjen etter at begravelsesutgiftene er dekket, eller dersom det bare vil bli et minimalt beløp til fordeling, bestemmer skifteloven § 80 at retten kan overlate midlene til den som har ordnet med begravelsen eller en annen som har stått avdøde nær. Det er retten som til syvende og sist avgjør hvorvidt boets verdier er av en slik størrelse at skifteloven § 80 kan anvendes. I praksis vil maksimalgrensen for midler som er igjen etter dekning av begravelsesutgifter normalt ligge på kr 80 000-100 000. Den som mottar skifteattest etter skifteloven § 80 blir bare ansvarlig for avdødes gjeldsforpliktelser innenfor rammen av de midler han/hun har mottatt. Etter å ha dekket begravelsesutgiftene har den som får midlene overlatt til seg ansvaret for å dekke avdødes gjeld så langt midlene strekker til. Dersom det er igjen midler etter dekning av gjelden, har vedkommende ansvar for å fordele arven blant de som har krav på arv etter lov eller testament. Må vel kansje kunne anvendes i dette tilfelle? Anonymkode: a86dd...4d4 Ja. Denne attesten er perfekt i dette tilfellet. Brutto verdier er marginale, og gjeldsansvaret er begrenset til de verdiene du opplyser om i skjemaet, og begravelsen skal betales først.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg lurer på en ting når det gjelder arv. Jeg har et barn som har mistet sin mor, han er bare 4år. Jeg bodde ikke sammen med mor. Jeg er nå hans foreldreverge, vet ikke helt hva jeg skal gjøre da jeg ikke har peiling på om mor hadde gjeld. Hun var ikke veldig flink med penger så det er ikke umulig at det er noe gjeld (Forbrukslån). Hun har en gammel bil, liten verdi kansje 15-20.000 Max. Eide ikke hus eller leilighet. Så eneste verdien hun muligens hadde var penger på konto, vet ikke om hun hadde forsikringer heller, det kan jo være hun hadde en livsforsikring på mange milioner hva vet vel jeg. Jeg har jo ansvaret for og ta det rette valge for mitt barn. Hun hadde også et barn til med en annen far, det viste seg i ettertid at han ikke hadde foreldreansvar (de bodde ikke sammen når barnet var født) så det barnet har ingen med foreldreansvar. Vet ikke om det har noe og bety? Hvem har ansvar for det andre barnets arv? Faren har det andre barnet annenhver helg og ferie pga litt avstand, han har søkt om foreldreansvar til tingretten men det tar jo litt tid før det er i orden. Skulle ikke det barnet hatt en verge? Og hvem skal ordne verge for dette barnet? Hvem har i det hele tatt ansvaret for det andre barnet? Barnet bor midlertidig hos nær slekting i påvente av tingrettens avgjørelse på foredreansvar. Kan f.eks barnet mitt Arve gjeld vist jeg takker ja til og arve på barnets vegne? Kan jeg bli ansvarlig for hennes gjeld gjennom arven til barnet mitt? Hva er beste fremgangsmåte her? Hva om det andre barnet som ikke har noen med foreldreansvar, hadde fått utnevnt en verge fra vergekontoret ville da de ordnet alt? slik at jeg slapp og ta stilling til hva som er av verdier i boet? Kreve offentlig skifte, takke nei til arv eller ikke gjøre noe? Kreve at det andre barnet får verge slik at de ordner opp? Ble kansje litt rotete forklart men håper det er forståelig. Føler det er en rimelig spesiell sak som jeg ikke har hørt om før har prøvd å Google, men finner ikke helt svar på det jeg lurer på. Håper på noen fornuftige svar slik at heg får tatt det beste valge for barnet mitt Anonymkode: a86dd...4d4 Herlighet, alt dette tar det offentlige seg av. Kontakt Fylkesmannens vergeavdeling. Anonymkode: 3b16e...518
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå