Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner i ny jobb i august. Er klar over at jeg ikke har noe opptjent ferie der i år. Men hvordan blir det neste år? Må jeg vente til 2020 før jeg har opptjent 5 ukers ferie? Dette er en 100% stilling i det private næringsliv. Ja, jeg vet jeg bør spør sjefen men nå spør jeg her først :) 

Anonymkode: 53694...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så trekkes vi i lønn 5 uker ferie pr år. De trekkes i juni, og vi får da "betalt" ferie. Ferie er jo fra år til år. Du kan ta ut 5 uker neste år. Men feriepenger blir da ikke full pott siden du opparbeider deg den mnd for mnd, i pr. Feriepengegrunnlaget ditt blir da for 5 mnd, og er vl ca 12% gjennom året ?

Anonymkode: 7477a...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Ps du kan kreve ferie i pr også, dog ubetalt. Tror grensen er 1 september? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ps du kan kreve ferie i pr også, dog ubetalt. Tror grensen er 1 september? 

Takk, jeg skal ha en uke i slutten av august :) Og den blir jo uten lønn selvfølgelig. Så 12% av 5 mnd da, det gir mening. 

Anonymkode: 53694...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i ny jobb i september i fjor. Skal ha tre uker ferie i juni. Vil jeg da ikke få lønn?

Anonymkode: dbb8a...740

Skrevet (endret)

Rett til ferie og rett til feriepenger er to forskjellige ting. Når du begynner i september  har du rett til full ferie året etter. Men du vil jo ikke få fulle feriepenger fra den jobben. Så hvis du vil ha full ferie med feriepenger så må du spare feriepengene fra den gamle jobben (hvis du hadde). 

Men ferien har du uansett krav på. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...