Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best og hva er verst? 

Blir aldri helt klok på dette. Er det slik at jeg kan erstatte rørsukkeret med stevia eller sukrin, så blir det sunnere? 

Noen som har litt erfaring? 

Skrevet

Det er både mye mer komplekst, og mye mye enklere. Du må se på kostholdet ditt under ett. Ikke fokuser på spesifikke matvarer og et utvalg næringsstoffer. Få i deg, over tid, et passelig antall kalorier (så mange at du holder en sunn vekt (normal BMI) noenlunde stabil), og hver dag, en rekke næringsstoffer (det er enklest og hyggeligst i form av et variert og balansert kosthold). Unødig bekymring bidrar til konstant stress, som er nedbrytende for helsa, og derfor en mer alvorlig trussel enn litt sukker og stevia, etter min mening.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke vanlig hvitt sukker et alternativ? 

Anonymkode: 97840...d0f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, rørsukker :) 

Anonymkode: 0f6dd...1a3

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rørsukker er sukker som utvinnes fra sukkerrør. Som søtningsstoff i matlaging er rørsukker så utbredt at det refereres til som «vanlig sukker» eller i dagligtale bare som «sukker»

Skrevet

Det beste er å variere litt. Rørsukker er ikke så behandlet som raffinert hvitt sukker. Hvitt sukker er det jeg prøver å unnvære. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, rørsukker :) 

Anonymkode: 0f6dd...1a3

27 minutter siden, ol93 skrev:

Rørsukker er sukker som utvinnes fra sukkerrør. Som søtningsstoff i matlaging er rørsukker så utbredt at det refereres til som «vanlig sukker» eller i dagligtale bare som «sukker»

Det vi refererer til som "vanlig sukker" i Norge er ikke rørsukker. "Vanlig sukker" utvinnes fra sukkerroer/sukkerbeter, ikke fra sukkerrør. Sukker fra sukkerrør er merket med nettopp det, kjøpes i mindre pakker, er dyrere og selges ikke over alt. 

I USA, for eksempel, er det annerledes og "vanlig sukker" er sukker fra sukkerrør. Men siden vi er på et norsk forum og Ts ikke har nevnt noe annet, må jeg nesten gå ut fra at hun oppholder seg i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...