Gå til innhold

Barn på tre år: Bruker tåteflaske med melk på kvelden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det normalt og/eller skadelig at en treåring får tåteflaske med varm lettmelk på kvelden?

Foreldrene pusser tennene etterpå, men likevel? 

Anonymkode: c5766...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår hadde kveldsflaske lenge. Det var kanskje en halvflaske med utvannet melk, og tannpuss etterpå. Jeg tenkte ikke over den gangen at det var noe noen andre skulle ha noe med.

• Liker 5
Skrevet

Heilt vanleg, heilt greitt. 4,5 åringen min kosar seg framleis med flaske, og eg ser null grunn til å ta den kosen frå han. Så lenge ein børster tenna etter mjølka, er det ikkje noko å utsette på det. 

Skrevet

Ikke vanlig her i hus. 3 åringen her insisterer på at tåteflasker er for babyer. Og jeg er egentlig enig i det.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge tennene blir pusset, så er det vell opp til de, syns jeg. Her brukes ikke tåteflaske, men fremdeles koseklut på natta, snart fire år.

Anonymkode: 7bb4b...322

AnonymBruker
Skrevet

Ehhh tåteflaske 3år og eldre? 

Anonymkode: f17ae...437

• Liker 7
Skrevet

I mitt hode må jeg innrømme at det høres rart ut, men så har jeg ikke hatt flaskebarn, så det er mulig det er noe jeg ikke skjønner. Men jeg forstår ikke helt hvorfor en 3-åring, eller en 4,5-åring som en annen nevner, skal bruke tåteflaske i det hele tatt? Eller hvorfor man opprettholder en vane med å drikke når man legger seg, når man burde tune seg inne på å begrense drikke før leggetid mtp å etter hvert bli tørre om natta?

Det er sikkert ikke noe skadelig ved det så lenge man pusser tennene etterpå, men jeg bare lurer på hvorfor man gjør det? Litt det samme som at jeg lurer på hvorfor 4-åringer bruker smokk, men det er en annen sak.

• Liker 14
Skrevet

Så lenge tennene pusses etterpå er det jo ikke skadelig på noe vis. Personlig ville jeg ikke valgt det slik. Her ble tåteflasker kun brukt til mm/mme og straks de begynte med vann eller kumelk ble det gitt i tutekopp eller vanlig kopp og når de var ferdig med mm/mme var det også slutt på tåteflaskene. Jeg tenker at dette sikkert handler om at barnet ikke ønsker å slutte med denne vanen og foreldrene synes det er lettere å bare gi etter enn å tåle noen dagers sutring etter flasken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Vera Vinge skrev:

I mitt hode må jeg innrømme at det høres rart ut, men så har jeg ikke hatt flaskebarn, så det er mulig det er noe jeg ikke skjønner. Men jeg forstår ikke helt hvorfor en 3-åring, eller en 4,5-åring som en annen nevner, skal bruke tåteflaske i det hele tatt? Eller hvorfor man opprettholder en vane med å drikke når man legger seg, når man burde tune seg inne på å begrense drikke før leggetid mtp å etter hvert bli tørre om natta?

Det er sikkert ikke noe skadelig ved det så lenge man pusser tennene etterpå, men jeg bare lurer på hvorfor man gjør det? Litt det samme som at jeg lurer på hvorfor 4-åringer bruker smokk, men det er en annen sak.

Mine har verken brukt smokk eller flaske men jeg undres alikevel ikke over at barn er forskjellige. De har forskjellige behov og foreldre tar forskjellige valg. 

Så jeg undres heller over at du undrer over dette. 

Anonymkode: 0dfad...625

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke skadelig, det er ikke rart, og det er helt normalt. 

Mange bruker ikke flaske e.l, og det er også helt normalt 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt og/eller skadelig at en treåring får tåteflaske med varm lettmelk på kvelden?

Foreldrene pusser tennene etterpå, men likevel? 

Anonymkode: c5766...dcb

Når barnet har passert året så er tåteflasker søppel. Tåteflasker er uheldige for tennene og barn skal ikke ha mer enn 0,5 liter melk i døgnet. 

Hva er grunnen til å gi en treåring tåteflaske og melk?

Anonymkode: b3d45...6bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Ikke bare en vane men en uvane at drikke i form av melk er roe seg ned og sove trøste løsning. Vitner om foreldre som ikke forstår at de har et stort barn ogmikke et spebarn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange bastante meninger. Vi har en på tre år som får flaske med melk på kvelden, med den største velsignelse fra både helsestasjon og lege. Barnet har fått mme med velling da det var yngre av diverse årsaker og byttet etterhvert over til melk (en flaske rommer som regel maks 3 dl). Nå brukes denne flasken med varm melk som en del av et trygt og kjent kveldsrituale. Barnet har fått en del store endringer i sitt liv som gjør denne flasken på kvelden til en av de trygge faste rutinene som følger overalt. Jeg har vanskelig for å se på det som et problem så lenge barnet får pusset tennene godt etterpå. 

Anonymkode: d338f...592

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk hyler om hvor rart det er om et barn ammes til lengre enn 1 år, men å bruke tåteflaske i en alder av 3 år er greit? Bare fordi det ikke er pupp? Ingen 3 åring trenger flaske (eller pupp)

Anonymkode: a9bdd...148

• Liker 8
Gjest Dorey
Skrevet

Det høres ut som en dårlig vane 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, DMS skrev:

Heilt vanleg, heilt greitt. 4,5 åringen min kosar seg framleis med flaske, og eg ser null grunn til å ta den kosen frå han. Så lenge ein børster tenna etter mjølka, er det ikkje noko å utsette på det. 

Det er absolutt IKKE vanlig for en 4,5 åring, men du må gjerne fortsette å trøste deg med det istedet for å ta deg sammen som forelder og hjelpe barnet ditt til å oppføre seg aldersadekvat.

Anonymkode: 7eb90...20a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg ikke opp i hva andre foreldre gjør, men jeg hadde ikke gitt vår treåring flaske på kvelden både fordi jeg synes han er for stor til det og fordi det gjør nattavvenning med bleie vanskelig. 

Anonymkode: de435...6c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt ja. 

Tåteflaske er for babyer/større babyer. Smokk er og greit å kutte i den alderen.

Vi kuttet hverken flaske eller smokk tidlig, men dette er i overkant- uten at jeg gidder legge meg opp i form av å kommentere det om jeg ser det.

Anonymkode: a8422...b55

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bare en vane men en uvane at drikke i form av melk er roe seg ned og sove trøste løsning. Vitner om foreldre som ikke forstår at de har et stort barn ogmikke et spebarn. 

Eller at man har et barn som bare koser seg veldig med den flaska... :-)

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min er 8mnd, og jeg har nettopp sluttet med nattamming. I den forbindelse fikk jeg veiledning på helsestasjonen og beskjed om å ikke erstattepupp med flaske.  

Anonymkode: 7cd77...c0a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...