AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Hei, Uten å gå så veldig mye inn på stoffet, så har jeg hatt et fag på Universitetet som har vært ekstremt kjipt. Pensum har vært en bok, og absolutt alt av oppgaver har gått på å sitere boken. ORDRETT. Typisk oppgave har vært "fill the blanks", hvor du blir presentert med en faglig setning, der noen ord er hvisket ut. Du skal så fylle disse tomrommene - og som nevnt, så er dette bare passasjer fra boken. Videre har eksamen vært multiple choice eksamen, og ikke overraskende, bestod dette av å markere riktig svar gitt en spørsmål om definisjon. Svar på spørsmål var så klart hentet ordrett fra pensumboka. Det mest frustrerende var at svaralternativene var like, men der de brukte synonymer - men bare den som var ordrett lik boka var rett. På toppen var det trekk for feil svar. Det skal nevnes at dette var økonomifag. Føler rett og slett at faget var totalt bortkastet og meningsløst, samt at oppgave og eksamen var så slapt laget. Helt bånn i bøtta kvalitet, rett og slett. Høres kanskje sytete ut, men har det noe for seg å sende klagebrev til skolen? Alle andre jeg har snakket med følte det samme. Null læring, bare klipp / lim fra boka. Anonymkode: 1d0c6...bb5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 I hvert fag skal det være en referansegruppe som da er en gruppe studenter. Det er via referansegruppen man gir tilbakemelding. Anonymkode: a1a44...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Du kan absolutt klage, ofte går det via et fagutvalg. På multiple choice er det helt vanlig å gi trekk for galt svar, for å hindre i at folk tipper vilt og dermed består. Anonymkode: df4af...3ed
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 Som en annen skriver er dette referansegruppen sin oppgave. Rapporter heller til dem. Da vil tilbakemeldingen også stå sterkere. Anonymkode: b4738...99d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Er det tilfeldigvis fakultetsdirektør som har dette faget? Sjekk nettsidene. Isåfall, så har jeg samme erfaring... Nei du kommer nok ikke noen vei med en klage. Anonymkode: 42e7d...797
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 Jeg lusket rundt på universitetet i årevis, først som student og deretter som underviser, så jeg har en del erfaring å trekke på. For det første har jeg aldri vært borti disse omtalte referansegruppene, så det må være fag- eller fakultetsavhengig. For det andre er jeg enig i det som blir sagt her om at du ikke kommer noen vei med en klage rent personlig, men jeg er dypt uenig i at dét er en grunn til ikke å klage. Det er alltid et gode i det minste å få protokollført misnøye fra studentene, da det på sikt kan skje endringer. Alle emner går gjennom periodevise evalueringer, i alle fall ved Universitetet i Oslo. Du har sikkert fylt ut tilbakemeldingsskjema på slutten av semesteret innimellom? Dersom det aktuelle emnet skal evalueres dette semesteret, er saken grei: Da tar du klagen din når det gjøres, med den fordelen at du får være anonym. Dersom emnet ikke evalueres nå, må du klage gjennom andre kanaler. Hvis du ønsker anonymitet, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din studiekonsulent og be om å få levere en anonym klage på faget. Da er du naturligvis ikke anonym overfor konsulenten, men navnet ditt vil ikke protokollføres, og ingen andre får vite at det er du som står bak. I tillegg til studiekonsulenten bør fagkoordinator få klagen din, så enten sender du til begge selv, eller du ber studiekonsulenten videresende anonymt. Nei, det "skjer" ingenting, men en gang hvert jubelår vil endringer skje som følge av samlede tilbakemeldinger fra studenter og andre. Anonymkode: cb850...7bb
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 Jeg ser nettopp nå at du har drøftet kvalitet med medelever. Hvis du ikke har noe imot merarbeid, kan du eventuelt foreslå at dere går sammen om å klage. Dersom du føler at det blir litt mye å sette i gang, kan du i det minste nevne i din klage at du har snakket med flere medstudenter som delte denne opplevelsen. For alt fakultetet vet, kan det være oppspinn fra din side, men det er ikke så viktig. Anonymkode: cb850...7bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå