Gå til innhold

Skal bidragsyter betale ekstra ved store helseutgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at barnebidrag skal dekke alt av løpende kostnader for barn, og det er helt i orden for meg. Likevel ser jeg at det står utgifter til briller, tannregulering og konfirmasjon kommer utenom. Det gis ikke andre eksempler enn dette. Nå har det seg slik at et av barna har hatt ekstra store utgifter til helse som ikke dekkes av gratis legehjelp slik sykdommer gjør. 

Kan jeg sende inn søknad til nav, eller skatteetaten som nå er de som betaler ut bidrag/krever inn bidrag, med krav om at han skal betale halvparten av disse utgiftene? Foreløpig er jeg oppe i 5000 kr. Briller er jo langt billigere enn denne utgiften i og med at dette dekkes delvis av nav.

Anonymkode: 6abf7...f5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring nav å hør. Men barn har jo gratis helsehjelp. Så hvis du velger helsehjelp som ikke dekkes, er det ikke sikkert det er en utgift som skal deles.

Anonymkode: a3bfc...2a0

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende søknad om det, men det beregnes ikke ekstra bidrag for helseutgifter da dette normalt dekkes av det offentlige.

Anonymkode: c2f9f...e7d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ring nav å hør. Men barn har jo gratis helsehjelp. Så hvis du velger helsehjelp som ikke dekkes, er det ikke sikkert det er en utgift som skal deles.

Anonymkode: a3bfc...2a0

Jeg har ikke akkurat valgt det. Ble henvist av lege på grunn av mye vondt. Må spesialsåler, så det er sålene og ultralyd som ikke dekkes av det offentlige. Selve konsultasjonen hos spesialist betalte jeg ikke for.

AnonymBruker
Skrevet

Nødvendig helsehjelp får man gratis av det offentlige når man er barn. 

Anonymkode: 4484e...968

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du skriver det, men akkurat dette dekkes ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Spesialdeler kan dere søke om hjelp hos hos nav. Ortopediske hjelpemidler kan det gis støtte til.

AnonymBruker
Skrevet

Spesialsåler...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser du skriver det, men akkurat dette dekkes ikke.

NAV dekker hjelpemidler (inkludert ortopediske fottøy) når visse kriterier er oppfylt. Det er ikke vanskelig å få dette dekt. Jeg har selv en skade som gjør at jeg har hjelpemiddel til 6000 kroner der hver en krone er dekt av nav. Lege skrev diagnose på søknadsskjema og så fylte min ergoterapeut (også dekt av staten) ut skjemaet for meg. Ultralyd dekkes av det offentlige ved indikasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil, noe mangen tråder på forumet har vist. Forbruksmaterialer hos både fastlege og sykehus kan barn måtte betale for på lik linje med voksne.

Der er ulike stønadsordninger men det er ikke alle mennesker/barn som faller inn under grunnstønad, hjelpestønad, brillestønad, småhjelpemidler stønad og alt mulig annet. 

Spesialsåler og ortopediske sko kan bli kostbart. Ts henvend deg til Nav, kommunens ergo/fysiotjeneste eller andre som skal være der for å hjelpe i denne tupen saker. 

Anonymkode: 671fc...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Min mann betaler bidrag og selvfølgelig stiller han ekstra opp når barnet trenger mer. Å bidra til å dekke helseutgifter for egne barn tar vi som en selvfølge. Gjør ikke alle foreldre det? 

Anonymkode: c65e4...204

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar du feil, noe mangen tråder på forumet har vist. Forbruksmaterialer hos både fastlege og sykehus kan barn måtte betale for på lik linje med voksne.

Der er ulike stønadsordninger men det er ikke alle mennesker/barn som faller inn under grunnstønad, hjelpestønad, brillestønad, småhjelpemidler stønad og alt mulig annet. 

Spesialsåler og ortopediske sko kan bli kostbart. Ts henvend deg til Nav, kommunens ergo/fysiotjeneste eller andre som skal være der for å hjelpe i denne tupen saker. 

Anonymkode: 671fc...6b7

Takk, da skal jeg prøve det. 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann betaler bidrag og selvfølgelig stiller han ekstra opp når barnet trenger mer. Å bidra til å dekke helseutgifter for egne barn tar vi som en selvfølge. Gjør ikke alle foreldre det? 

Anonymkode: c65e4...204

Min eks hverken betaler bidrag eller ser noe til barna sine, så egentlig så var det mer et spørsmål om jeg kunne "legge det på regninga", for jeg syns det er riktig at han også skal bidra. Så dessverre er ikke alle som dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...