Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ca 30 kg overvektig og mæ ned i vekt. Problemet er at jeg har ikkr motivssjon og veit ikke hvor jeg skal begynne.

Pr i dag spiser jeg endel twix, og litt smågodt, drikker cola zero og vann pluss yogi te. Spiser grove brødskiver med enten hvit ost, salami eller appelsinmarmelader. Eller røde epler og et beger gresk yoghurt.

Flere ganger i uken lager jeg en gryte med røde bønner, hvitløk, løk, gulrot, kylling, stangselleri, hakket tomat, potet, rød chili og annet grønt. Litt krydder, salt pepper og olivenolje.  

Jeg spiser ikke regelmessig hver dag. Jeg er sykemeldt og er stort sett hjemme hver eneste dag og må ta det rolig. Trener ikke.

Hvor begynner jeg? Jeg er livredd veiing av mat og kaloritelling for jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere som veldig ung. Jeg har dårlig råd så kurs og treningsenter går ut av mine prioriteringer.

Takknemlig for all hjelp.

Anonymkode: f5f2d...c12

Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Fjern små godt og godtri fra det daglige . Bytt ut salami  med kokt skinke.  Gå deg turer.  Tren litt hjemme. Begynn i det små.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå ned i vekt uten å trene om du endrer kostholdet. Søtsaker er kaloririkt og kan gi søtsug og cravings for å spise mer, så forsøk å spise mindre av det. Om du ikke beveger deg, så trenger du sannsynligvis ikke mer enn maks 3 måltider om dagen, du kan evt spise enda flere veldig små måltider om du liker det bedre. Den perioden jeg var stille sittende med sykodom spiste jeg to måltider om dagen, og ingenting imellom. Da var jeg normalvektig hele perioden. 

Siden du allerede er overvektig, så ta det gradvis. Begynne med noe enkelt. Det kan være å spise en porsjon mindre til middag eller droppe lunsj. Eller droppe den daglige snacksen om du synes det er enklest. Du kan også bruke trikset å bytte ut mer av middagen med grønnsaker, da kan du spise mer i volum uten at det blir mye kalorier. 

Anonymkode: 23216...365

Skrevet

Anbefaler deg å starte trene, kosthold avgjør hvor mye fett som er på kroppen, mens treninga former det som under :)

last ned lifesum og legg deg på feks 2000 kcal til vekta stopper gå ned. Så tar du vekk 100 kcal til osv. 

Men ikke gå for lavt, bedre øke aktivktet enn å gå lavere enn 1700-1800 kcal.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Trikken skrev:

Anbefaler deg å starte trene, kosthold avgjør hvor mye fett som er på kroppen, mens treninga former det som under :)

last ned lifesum og legg deg på feks 2000 kcal til vekta stopper gå ned. Så tar du vekk 100 kcal til osv. 

Men ikke gå for lavt, bedre øke aktivktet enn å gå lavere enn 1700-1800 kcal.

Hvordan brukes lifesum?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan brukes lifesum?

En app der du kan scanne strek koder og næringsinnhold og kalorier kommer opp. 

Du kan også søke opp mat prosukter og legge inn gram og få opp næringsinnhold og kcal. 

Du kan legge inn vekt og ønsket vekt og anbefalt kcal kommer opp hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må holde meg til lavkarbo( ikke streng lavkarbo ) for å unngå blodsukker stigning, da sprekker jeg lettere når jeg får "føling" og spiser mye drittmat. 

Har også vært hos ernæringsfysiolog og holder nå på å eliminere mat som jeg er sensitiv for.   Gått ned 2 kilo på en uke uten å tenke på slanking. Målet mitt er å få skikk på mage/tarm, få overskuddet tilbake. 

Går automatisk litt ned i vekt nå jeg eliminere mat som jeg ikke tåler nevnte ernæringsfysiologen til meg.   

Så jeg har stor tro på å få skikk på mage/tarm og tilskudd av probiotika . Har selv brukt mye antibiotika i livet mitt og tror dette er en årsak for mageproblemene mine og vektoppgang.   

Anonymkode: a403f...c53

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale deg å ikke tenke så mye på motivasjon. Motivasjon er et moteord og misbrukt sønder og sammen, men motivasjon er egentlig bare ditt ønske om å gå ned i vekt, og det er noe du har eller ikke har - de som vil ned i vekt, spiser mindre og beveger seg mer; de som bare vil prate, prater. Jeg vet ikke hvilken kategori du tilhører, men det vet du. 

Jeg anbefaler å isteden å tenke over på hvilke ting du gjør i dag, som er problematiske, hva du kan tenke deg å endre på, hva du vil endre til, hvilke ting du kan begynne å endre i dag, og hvilke ting du kan tenke deg å fortsette med livet ut. Jeg vil også anbefale deg å slutte å fokusere på enkeltmatvarer, slutte å tenke at noen matvarer er bra og noen farlige, slutte å føle at du må stå til regnskap for noen - den eneste du er ansvarlig overfor, er deg selv. Den andre siden av dette, er å få inn mer variasjon i kosten. Spis forskjellige ting til de forskjellige måltidene, og fra dag til dag. Du behøver ikke telle kalorier. Start med å spise måltider, og ikke mellom måltidene, bortsett fra lørdagsgodt, eller kinogodt, eller bursdagskake - du må selv ta en avgjørelse på hvor ofte det er akseptabelt å spise noe "utenom". 

Du trenger ikke spesifikt trene, men litt bevegelse hver dag er bra for deg. 

Endret av Pringle
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må holde meg til lavkarbo( ikke streng lavkarbo ) for å unngå blodsukker stigning, da sprekker jeg lettere når jeg får "føling" og spiser mye drittmat. 

Har også vært hos ernæringsfysiolog og holder nå på å eliminere mat som jeg er sensitiv for.   Gått ned 2 kilo på en uke uten å tenke på slanking. Målet mitt er å få skikk på mage/tarm, få overskuddet tilbake. 

Går automatisk litt ned i vekt nå jeg eliminere mat som jeg ikke tåler nevnte ernæringsfysiologen til meg.   

Så jeg har stor tro på å få skikk på mage/tarm og tilskudd av probiotika . Har selv brukt mye antibiotika i livet mitt og tror dette er en årsak for mageproblemene mine og vektoppgang.   

Anonymkode: a403f...c53

Hvordan får man henvisning til ernæringsfysiolog?

Jeg har slitt mye med at vekt har gått opp grunnet medisiner jeg har måttet ta i mange år. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pringle skrev:

Jeg vil anbefale deg å ikke tenke så mye på motivasjon. Motivasjon er et moteord og misbrukt sønder og sammen, men motivasjon er egentlig bare ditt ønske om å gå ned i vekt, og det er noe du har eller ikke har - de som vil ned i vekt, spiser mindre og beveger seg mer; de som bare vil prate, prater. Jeg vet ikke hvilken kategori du tilhører, men det vet du. 

Jeg anbefaler å isteden å tenke over på hvilke ting du gjør i dag, som er problematiske, hva du kan tenke deg å endre på, hva du vil endre til, hvilke ting du kan begynne å endre i dag, og hvilke ting du kan tenke deg å fortsette med livet ut. Jeg vil også anbefale deg å slutte å fokusere på enkeltmatvarer, slutte å tenke at noen matvarer er bra og noen farlige, slutte å føle at du må stå til regnskap for noen - den eneste du er ansvarlig overfor, er deg selv. Den andre siden av dette, er å få inn mer variasjon i kosten. Spis forskjellige ting til de forskjellige måltidene, og fra dag til dag. Du behøver ikke telle kalorier. Start med å spise måltider, og ikke mellom måltidene, bortsett fra lørdagsgodt, eller kinogodt, eller bursdagskake - du må selv ta en avgjørelse på hvor ofte det er akseptabelt å spise noe "utenom". 

Du trenger ikke spesifikt trene, men litt bevegelse hver dag er bra for deg. 

Jeg tenker mest på å kutte ut cola og snop i dag. For jeg syns snopet overtar på en måte hele livet mitt. Og begynne med å spise frokost igjen. Slike ting. Og gå turer. 

Jeg tror jeg vil holde det mest mulig enkelt.

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 må være å kutte ut Twix og smågodt. 

Deretter ville jeg innført faste måltider og spist normale porsjoner.

Skaff deg en fitbit klokke, og lag deg oppnåelige mål som du prøver å nå hver dag. 

Anonymkode: 65fa4...498

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som klager over at hun ikke går ned i vekt, for hun spiser bare sunne ting. Det jeg ser er jo at hun spiser altfor mye, og da hjelper det ikke at det er sunt. Ofte har måltidene gradvis blitt for store når man har blitt overvektig. Man trenger ikke bli stappmett etter middag feks. To knekkebrød holder til frokost. Ikke være redd for å føle seg litt sulten. Ikke småspise mellom måltider. 

Anonymkode: 031d7...4ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut kjøtt og spis minst mulig melkeprodukter. Spis grønnsaker, frukt, bønner, linser, ris, knekkebrød. Spis kun 10-12 timer hvert døgn slik at du faster i minst 12-14 timer. Dette gjør at kroppen din produserer mer av hormonet som gir deg metthetsfølelse og det blir enklere å lytte til kroppen og ikke spise for mye. Å spise mye frukt og grønt vil også gjøre at du føler deg utrolig bra innvendig og gi deg mindre lyst på snop. Og for all del, unn deg noe godt innimellom men vær bevisst og nyt det! Ikke ha snop i huset. Når jeg får søtsug er ofte første tanke sjokolade. Men lager jeg en sjøl med mango, blåbær, banan og kiwi er det fort glemt.

Anonymkode: 29114...41c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som klager over at hun ikke går ned i vekt, for hun spiser bare sunne ting. Det jeg ser er jo at hun spiser altfor mye, og da hjelper det ikke at det er sunt. Ofte har måltidene gradvis blitt for store når man har blitt overvektig. Man trenger ikke bli stappmett etter middag feks. To knekkebrød holder til frokost. Ikke være redd for å føle seg litt sulten. Ikke småspise mellom måltider. 

Hvorfor fokus på knekkebrød? Det smaker ikke særlig godt.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Var bare et eksempel. Jeg syns det er godt.

AnonymBruker
Skrevet
På 4. mai 2018 den 12.38, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange typer knekkebrød. Og man kan ha mye variert godt og sunt pålegg på dem! Jeg har byttet ut brød med knekkebrød, kuttet ned på sjokolade og gått mye tur. Har gått ned 5 kg siden januar. Og jeg går ikke sulten. 

Nå var jeg ikke overvektig i utgangspunktet, men hadde lagt på meg 5-6 kg over trivselsvekta over et par år. 

Anonymkode: 65fa4...498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...