Gå til innhold

Når selgeren ikke kan si en eksakt pris på en tjeneste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at du skal ha en gjenstand reparert, og du ønsker en sum på forhånd som man forholder seg til.. Har man egentlig krav på det? Opplever ofte at selgere av reparasjonstjenester gjerne sier "det kommer an på hva vi finner", om det oppstår komplikasjoner et cetera. Og det er jo, til en viss grad, forståelig særlig med tanke på bilreparasjoner. Men så har du andre typer reparasjoner av gjenstander også. 

Jeg ønsker å betale for en reparasjon av en spesifikk gjenstand, et spesifikt sted på gjenstanden. Fikk en pris, og det kan enten bli x pris, eller x ganger 2. Dvs dobbelt så dyrt, det kommer an på om det tar 1 eller 2 timer å fikse det. 

Men dobbelt så dyrt = jeg tar meg ikke råd til det. Og synes det er for dyrt. Har man ingen rettigheter når det kommer til en avtalt pris på forhånd? 

Anonymkode: 3f8cb...ee2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at du skal ha en gjenstand reparert, og du ønsker en sum på forhånd som man forholder seg til.. Har man egentlig krav på det? Opplever ofte at selgere av reparasjonstjenester gjerne sier "det kommer an på hva vi finner", om det oppstår komplikasjoner et cetera. Og det er jo, til en viss grad, forståelig særlig med tanke på bilreparasjoner. Men så har du andre typer reparasjoner av gjenstander også. 

Jeg ønsker å betale for en reparasjon av en spesifikk gjenstand, et spesifikt sted på gjenstanden. Fikk en pris, og det kan enten bli x pris, eller x ganger 2. Dvs dobbelt så dyrt, det kommer an på om det tar 1 eller 2 timer å fikse det. 

Men dobbelt så dyrt = jeg tar meg ikke råd til det. Og synes det er for dyrt. Har man ingen rettigheter når det kommer til en avtalt pris på forhånd? 

Nei, 

Har hatt kundee som har spurt meg og hvor mye reparasjon kommer til å koste (jeg reparerer ikke, men kan bestilles gjennom meg)  

Å da pleier vi alltid å si f. Eks fra 990kr

Dette er fordi det kan være deler som koster flere tusen å bytte men vi vet det ikke før vi fysisk ser det

Anonymkode: ce8d2...05f

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg jobber selv i et serviceyrke. Man vet ikke hvor lang tid det vil a å fikse problemet, før man vet hva problemet er. Man kan jo selvfølgelig tilby fastpris, men da må man jo legge inn sikkerhetsmargin, noe som koster deg som forbruker mer enn det so det sannsynligvis koster. 

Det du kan be om er at de ringer deg så snart de vet mer, og at videre arbeid og pris avtales løpende. 

Men - om det er en helt enkel tjeneste, der du vet hva jobben krever (rense 5 plagg. sy ett sår. nye batterier i en klokke) bør det selvfølgelig gis en pris. 

Anonymkode: 17465...b0d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan sikkert si at de skal slutte å jobbe hvis det blir mer enn den laveste prisen, men da må du fortsatt betale uten å få reparert. Du kan ikke kreve at de skal undersøke hvor mye det vil koste gratis.

Anonymkode: ec6d9...da0

Skrevet

Nei, du kan ikke kreve det. Loven åpner for at du kan inngå en reparasjonsavtale uten at det er spesifisert pris. Se forbrukerkjøpsloven § 37:

§ 37.Kjøpesummens størrelse1

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2018 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert si at de skal slutte å jobbe hvis det blir mer enn den laveste prisen, men da må du fortsatt betale uten å få reparert. Du kan ikke kreve at de skal undersøke hvor mye det vil koste gratis.

Anonymkode: ec6d9...da0

Det jeg tenker på er at de kommer opp med problemer som "må" fikses, eller at de fikser noe uten avtale og så blir det dyrere for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...