AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 En venninne av meg studerer barnevern og holder på med bacheloroppgaven sin. Hun har aldri vært spesielt skoleflink og sliter litt med oppgaveskriving, så hun spurte om ikke jeg kunne tenke meg å hjelpe henne med å lese over og eventuelt komme med tips. Jeg sa at jeg gjerne ville hjelpe henne. Nå i ettertid tenker jeg at jeg muligens hjalp henne for mye, store deler av oppgaven er faktisk mine ord, og jeg studerer ikke barnevern engang, (jeg går andreåret på sosionom). Jeg har plukket ut relevant litteratur for henne, jeg har skrevet om avsnitt og direkte sitater, jeg har sagt hva hun bør fokusere på i drøftningsdelen (og skrevet en del av den). Hun har nærmest kommandert meg til å skrive for henne de gangene vi har møttes. Sist jeg møtte henne forsto jeg at hun egentlig ikke forstod selv hva hun skrev om. Det meste hun har skrevet selv er direkte avsnitt fra bøker og det virker ikke som hun forstår teorien hun har brukt. Nå nærmer innleveringsfristen seg, og jeg har egentlig ikke tid/lyst til å hjelpe henne mer. Hun får ikke til å skrive konklusjon for hun forstår ikke hva hun egentlig har funnet ut. Hun har mast på meg hver dag, vil jeg skal bruke hele dagen min til å hjelpe henne skrive. Jeg sa at jeg har en travel uke og at jeg ikke har tid til å møte henne før hun skulle levere, da ble hun sur og mente at det var dårlig gjort og at jeg hadde jo lovet å hjelpe henne. Jeg får jo litt dårlig samvittighet, jeg har dårlig tid og jeg har ikke lyst til å bruke all min fritid på hennes oppgave, det var egentlit ikke det jeg sa ja til. Og så skjønner jeg jo at det var dumt av meg å gjøre så mye av oppgaven hennes, og at jeg har satt henne i en litt vanskelig situasjon, hun har gjort seg fullstendig avhengig av meg. What do do? Hjelpe henne med siste rest, eller la henne seile sin egen sjø? Anonymkode: 8eced...863 6
Veggdyret Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 La henne seile sin egen sjø. Du lurer jo sensorene hennes, samt fremtidige arbeidsgivere, på denne måten. 38
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Du sier du skulle hjelpe henne med å lese over og gi tips og nå har du gjort det. Du har dessverre ikke mer tid nå, finn på noe du skal gjøre hvis hun maser mer. Feks, skal bort, har en oppgave selv som haster, har fått en ekstra oppgave oå jobb osv. Hun må faktisk gjøre noe selv også, hun graver sin egen grav hvis ikke. Gi henne tips til hvordan hun skal fortsette eventuelt. Jeg er selv lektor og folk spør meg HVER uke om hjelp. Hjelper kun de nærmeste, og jeg ser på oppgaven deres bare en gang. Det tar all min tid hvis ikke. Anonymkode: 95520...3ca 11
Duff Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Tenker det er helt OK å sette ned foten nå. Hun må jo beherske fagene den dagen hun skal ut i jobb, da er det alvor med barn som trenger kompetansen som studiet gir. 12
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Det er nok av inkompetente pedagoger innenfor barnevernet fra før, man trenger ikke flere. Du gjør henne en bjørnetjeneste. Dessuten skal hun jo jobbe med mennesker, da burde hun vite selv hva hun driver med. Anonymkode: c30f7...edc 11
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 For all del, la henne jobbe videre selv!! Hun bør jo ha ett visst kunnskapsnivå når hun skal i jobb!!! Anonymkode: a7639...4fa 5
L'amie Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 Si at du har hjulpet henne langt mer enn du egentlig burde gjort i utgangspunktet, og at konklusjonen må hun skrive selv. Personlig mener jeg dette har gått langt over streken allerede, og sannsynligvis burde blitt meldt fra om til skolen. Full forståelse om du ikke ønsker å gjøre det, men det gir deg en pekepinn på hvorvidt du bør hjelpe henne mer. 14
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 Det å gå over på grunn av rettskriving; ok. Skrive ting i hennes oppgave; Ikke ok. Det er hun som må kunne stoffet, ikke du. Anonymkode: ab368...27a 11
solmåneogstjerner Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Si at du har hjulpet henne, som du lovte, men nå har du ikke tid til mer pga du må lese til eksamen selv. Hennes eget problem at hun ikke har jobbet nok. Stryker hun så viser det bare at hun ikke er klar. 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 Hvis hun har skrevet rett av fra bøker blir dette avslørt av sensor. Bare ikke hjelp henne mer så får det gå som det går. Anonymkode: 2d210...dc3 2
Gjest hind Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 Allerede utsatte barn trenger å møte kompetente barnevernsansatte, og det kan jeg ikke se at en som har kommet seg gjennom studiet fordi andre har tenkt og skrevet oppgaver for henne er. Ikke hjelp henne mer. Hun må ta tak og sette seg inn i dette selv.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Visse mennesker er så sykt frekke! Det er greit at du leser over og gir noen pointers, men kun hvis du selv vil. Dette er ikke noe man kan eller bør kreve av en venn, det er urimelig. Selv hvis du har sagt/hintet til at du kan hjelpe til. Å i tillegg mene at du skal stille opp akkuratt når det passer henne, og forklare henne (og jobbe aktivt med) oppgaven hun selv «skrev» er helt forkastelig. Jeg orker ikke være venn med mennesker som blir sur på meg når jeg ikke er urimelig, slike mennesker er søppelog forgifter alle rundt seg. Fysj. Anonymkode: 885ce...e05 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Du er jo ikke hennes personlige sekretær. Du har allerede hjulpet henne masse og hun bør være takknemlig for dette. Nå er imidlertid bacheloroppgaven et selvstendig verk (med mindre man skriver den i gruppe), og det er jo hennes oppgave å forme oppgaven. Det er ikke din feil at hun ikke klarer å nå opp til kravene i en bacheloroppgave. En bacheloroppgave krever heller ikke så mye (den trenger i alle fall ikke å gjøre det), så det er ikke uoverkommelig for henne å få et arbeid ferdig til slutt. Hun må jo imidlertid presse seg selv og ikke deg. Anonymkode: f5f1d...735 5
Xmasclovn Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Hun får skrive den selv. Evner hun ikke etter 3 års studie å skrive en bacheloroppgave, da er hun faktisk ikke verdt vitnemålet og yrkestittelen. Systemet har ikke bruk for inkompetente medarbeidere. Fremtidige arbeidsplasser og kolleger vil måtte svi for din «hjelpsomhet». Edit: Forresten så lurer jeg på hvordan denne venninen din tror at hun skal kunne bestå den muntlige delen av oppgaven? Hun kommer ikke til å klare å forsvare en annen sitt verk. Endret 2. mai 2018 av Xmasclovn 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 Du har allerede gjort alt for mye, mye mer enn du lovte henne. Det er en grunn til at hun skal skrive bachelor, og det er at hun trenger denne kunnskapen når hun skal ut i jobb. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for dette. Det vanlige når man hjelper er å lese over og komme med noen innspill, ikke å skrive deler av andres oppgave. Hvis du har skrevet store deler av den er det faktisk juks. Anonymkode: 09ba4...8cb 5
solmåneogstjerner Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 7 minutter siden, Xmasclovn skrev: : Forresten så lurer jeg på hvordan denne venninen din tror at hun skal kunne bestå den muntlige delen av oppgaven? Hun kommer ikke til å klare å forsvare en annen sitt verk. Det er ikke nødvendigvis muntlig forsvaring. Sjelden på bachelor. Ofte er det ikke det på master engang. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 TS her! Nei, jeg orker ikke hjelpe henne mer. Jeg har sagt til henne at jeg er opptatt hver dag denne uka, hun forventet at jeg skulle klare å skvise henne inn eller stokke om på avtaler. Det skjer ikke, jeg avlyser ikke andre avtaler fordi hun skal skrive bachelor. Jeg har dessverre vært dumsnill og har alltid slitt med å si nei, men nå er det nok. Hun kommer nok til å slite når hun skal forsvare oppgaven. Anonymkode: 8eced...863 14
Xmasclovn Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er ikke nødvendigvis muntlig forsvaring. Sjelden på bachelor. Ofte er det ikke det på master engang. Så vidt meg bekjent er det muntlig forsvaring på sosialfaglige utdanninger. Det vet nok ts alt om.
solmåneogstjerner Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, Xmasclovn skrev: Så vidt meg bekjent er det muntlig forsvaring på sosialfaglige utdanninger. Det vet nok ts alt om. Ja det kan godt være. Men er i hvertfall ikke alltid det. I mitt fag var det ingen muntlige forsvaringer, ikke en gang på master. Men jeg håper at venninnen til ts må det. Da faller hun sannsynligvis igjennom. Er så dårlig å utnytte venner på denne måten, i tillegg er det jo slik at hun skal ut i en viktig jobb og blir ansatt fordi hun har gått gjennom utdannelsen. I dette tilfellet har hun jo ikke gjort det selv, og det er ikke riktig. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 Da jeg tok bachelor i barnevern så måtte jeg forsvare oppgaven min under muntlig eksamen. Men det gikk jo greit, for det var min oppgave 😆 Til TS; La venninna di seile sin egen sjø. Jeg orker ikke inkompetente kollegaer. Anonymkode: 6095a...653 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå