Gjest Cindy - Gjest Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Jeg er en jente i begynnelsen av 30 årene som har acne problemer. Jeg har forsøkt d meste alt innen hudpleie, antibiotikakurer osv. Men problemet er der fortsatt vonde byllelignende kviser i ansikt og på kroppen. Det jeg nå lurer på er om Roaccutan er d jeg burde forsøke. Og hvordan går en frem? Må en oppsøke fastlege for rekvisasjon, eller er d bare å finne en hudlege. Noen som har erfaring med denne type behandling evt. annen behandling. Laser evt. lys? Hilsen "fortvilet"
Gjest Bhsiltsk Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Det er visst ganske mange som går på p-piller ene og alene for å bli kvitt kviser, og de har hatt stoooor hjelp av det.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Hei! Jeg har prøvd Roaccutan, og det virket bra for meg. Jeg hadde også vært igjennom "alle" andre behandlinger, uten særlig effekt. (Kremer, salver, antibiotika etc). Roaccutan fikk jeg foreskrevet av hudlege. Tror du må ta kontakt med fastlegen først, og så bli henvist til en hudlege. Legene er gjerne litt tilbakeholdne med å skrive ut Roaccutan, for det er sterke saker. Mulige bivirkninger er noe stivhet i leddene og at man lettere blør neseblod, blant annet. Men når jeg i ettertid vurderer bivirkningene opp mot resultatet, synes jeg det var verd det! Snakk med legen. Håper dere finner en løsning. Lykke til!
Veronal Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 Du må få henvisning fra fastlegen til til hudlege. Kun hudleger har adgang til å foreskrive roaccutan. Legemiddelet er ikke registrert i Norge, så roaccutan skrives ut på foreskrivingsfritak. Hudlegen søker også trygdekontoret om refusjon (du får refundert 2/3 av utgiftene hvis jeg ikke husker helt feil). Noen små trygdekontor kan være vankelige, men som regel er det ikke et problem. Roaccutan er siste utvei. Hvis du ikke har forsøkt et par tetracyclinbehandlinger + lokalbehandlinger som dalacin, skinoren, aberela osv. så er det mulig at hudlegen ønsker at du forsøker dette først (avh. av alvorlighetsgraden). Jeg hadde problemer med kviser som ingenting annet hjalp mot og til slutt fikk jeg roaccutan. Jeg har totalt hatt 2 kurer (en høydosebehandling i 4-6 måneder) og en lavdosebehandling i 6 måneder med 2-3 års mellomrom. Jeg er helt fin nå. (70% opplever varig bedring etter 1. kur mens 90% må gjennom 2 kurer.)
Veronal Skrevet 24. februar 2005 #5 Skrevet 24. februar 2005 Tillegg: Det er kjente og betydelige bivirkninger med roaccutan, men disse vil som regel være "verdt det" og forsvinner når kuren avsluttes. Jeg blødde neseblod daglig, hadde tørre øyne (det kan være en fordel å unngå bruk av kontaktlinser) og kunne ikke bruke leppestift pga sprukne lepper.
Junebug Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 Jeg har også brukt Roacutan og som gjest over fikk jeg det fra hudlegen. Jeg går ut i fra at du må ha henvisning fra fastlege. Fastlegeordningen hadde ikke startet da jeg fikk Roacutan. Har du gått på Tetracyclin? Roacutan er sterke piller og tror de fleste leger ønsker at du tar en Tetracyclinkur eller fire før du begynner med Roacutan. Pga fare for fosterskader må du ikke bli gravid mens du bruker Tetracyclin eller Roacutan, men med Roacutan bør du i tillegg vente to år til etter at du er ferdig med kuren før du får barn. Den eneste bivirkningen jeg merket av Roacutan var at leppene ble veldig tørre. Før jeg gikk på Roacutan hadde jeg gått på flere Tetracyclinkurer og brukt dalacin, skinoren, aberela. Huden min ble veldig fin da jeg gikk på Roacutan, men ble litt værre igjen etter at jeg sluttet (men resultatet var mye bedre enn før jeg begynte på Roacutan) - jeg tror jeg gikk på to kurer.
Veronal Skrevet 24. februar 2005 #7 Skrevet 24. februar 2005 Pga fare for fosterskader må du ikke bli gravid mens du bruker Tetracyclin eller Roacutan' date=' men med Roacutan bør du i tillegg vente to år til etter at du er ferdig med kuren før du får barn. [/quote'] Roaccutan er ute av kroppen 1 mnd. etter endt behandling, men for å være på den sikre siden sier man 6 mnd. (ikke 2 år). Legemiddelverket har nå strengere retningslinjer for utlevering av roaccutan til kvinner (min hudlege praktiserte dette allerede den gangen) - les mer her.
Junebug Skrevet 24. februar 2005 #8 Skrevet 24. februar 2005 Hudlegen min sa to år, men det ser ut til at hun var litt for streng og påpasselig med dette.
Gjest kur2 Skrevet 26. februar 2005 #9 Skrevet 26. februar 2005 Tenkte jeg kunne fortelle om mine erfaringer med dette, siden det gir så gode resultater for meg Jeg tar kuren for andre gang, men det er visstnok veldig uvanlig at man trenger det. Sluttet med p-piller nylig, og fikk en skikkelig oppblomstring igjen :/ Jeg opplever mye mindre bivirkninger nå, fordi jeg vet hvordan kuren fungerer. For det første, kjøp en hudkrem for veldig tørr hud, og smør deg fra dag 1. Kan anbefale Avene på apoteket. Og smør lepper hele tiden! Jeg bruker PureLan nå, og har ikke opplevd sprukne og flakende lepper som jeg gjorde forrige gang. Jeg har brukt pillene i ca 1 mnd nå, og ser virkelig forskjell Det er SÅ deilig! Siden jeg er veldig nøye med smøre ansikt, lepper og hender, så har jeg ikke fått spesielt tørr/flassende hud denne gangen. Kontrollen for Roaccutan har blitt strengere nå, enn når jeg tok første kur for 2 år siden. Nå får man bare utskrevet piller for 1 mnd ad gangen, og man må påvise negativ graviditetstest hver gang. Dvs at man må levere urin til medisinsk laboratorium/lege hver mnd. Så ja, dette kan jeg virkelig anbefale for de som har prøvd "alt". I motsetning til tetracykliner, så gir Roaccutan varig virkning. Den gir bivirkninger ja, men det er verdt det.
Gjest Cindy - Gjest Skrevet 28. februar 2005 #10 Skrevet 28. februar 2005 Tusen takk for svar :-) Hvor mye koster en slik kur?
Veronal Skrevet 28. februar 2005 #11 Skrevet 28. februar 2005 Hvis jeg ikke husker feil så kostet en kur meg 12000, hvorav 8000 ble refundert fra Trygdekontoret.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #12 Skrevet 28. februar 2005 Jippi nå ble jeg glad. Trodde kuren kostet ca. 8000 selv med støtte fra Trygdekontoret. Har time 8. mars hos Dr. Langeland på Hudklinikken, jeg er så spent, så spent.
Gjest Cindy - gjest Skrevet 28. februar 2005 #13 Skrevet 28. februar 2005 Jippi nå ble jeg glad. Trodde kuren kostet ca. 8000 selv med støtte fra Trygdekontoret. Har time 8. mars hos Dr. Langeland på Hudklinikken, jeg er så spent, så spent.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #14 Skrevet 28. februar 2005 Hei! Jeg har prøvd Roaccutan, og det virket bra for meg. Jeg hadde også vært igjennom "alle" andre behandlinger, uten særlig effekt. (Kremer, salver, antibiotika etc). Roaccutan fikk jeg foreskrevet av hudlege. Tror du må ta kontakt med fastlegen først, og så bli henvist til en hudlege. Legene er gjerne litt tilbakeholdne med å skrive ut Roaccutan, for det er sterke saker. Mulige bivirkninger er noe stivhet i leddene og at man lettere blør neseblod, blant annet. Men når jeg i ettertid vurderer bivirkningene opp mot resultatet, synes jeg det var verd det! Snakk med legen. Håper dere finner en løsning. Lykke til! Bivirkninger kan også være at man ender opp på uføretrygd før man dør av alle bivirkningene. Jeg ville ikke anbefalt middelet, det er altfor usikkert hvordan man reagerer på det.
Junebug Skrevet 28. februar 2005 #15 Skrevet 28. februar 2005 Bivirkninger kan også være at man ender opp på uføretrygd før man dør av alle bivirkningene. Jeg ville ikke anbefalt middelet, det er altfor usikkert hvordan man reagerer på det. Hva?! Hvor har du dette fra? Selv har jeg aldri hørt om bivirkninger av Roaccutan som kan føre til uføretrygd, langt mindre død. Har du noen eksempler på dette?
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #16 Skrevet 28. februar 2005 Ja, hun het Jorun... ett eller annet. Hun hadde for noen år siden en klesforretning her på Kolbotn som gikk veldig bra. Hun levde et aktivt liv med mye reising på messer, og var en såkalt vellykket kvinne som tjente bra med penger. Hun hadde ett problem; og det var huden. Hun fikk roaccutane av legen. jeg vet ikke hvor lenge hun brukte det, men hun ble i hvert fall sykere og sykere, og endte opp som ufør. Hun er omtalt i boken om de fattige og usynlige i Norge, fordi sykdommen gjorde henne fattig, av den grunn at hun var selvstendig næringsdrivende. Jeg mener å ha lest for ikke så lenge siden at hun nå er død.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #17 Skrevet 28. februar 2005 Mysan, det du sier er IKKE sant...! Blir litt irritert når folk sprer usann propaganda. Det er ikke et eneste bekreftet tilfelle av det du snakker om. (Tror dere virkelig at legemiddelkontrollen ville gamblet med slikt..?) Men noen har vel en kusine som har en kamerat som har en venn som kjente noen som opplevde det samme..? Jaja... Roaccutan er et kjempekraftig middel med bivirkninger, men det er ikke farlig! Det er kjempestreng kontroll med blodprøver som ville avslørt unormale endringer i fysiologien lenge før det var noe fare på ferde. Roaccutan er redningen for de som virkelig er plaget med acne. At noen _uten_ medisinerutdannelse skal skremme personer fra å prøve dette, er noe forbanna tull. Hvis dere lurer på noe angående Roaccutan, så spør en hudlege.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #18 Skrevet 28. februar 2005 Er det ikke sant? Si det til Jorun.... Jeg ser på dette på samme måten som alle de som påstår at de har blitt syke etter å ha lagt inn silikon i brystene sine. Det er aldri bevist at det har noen sammenheng med silikonimplantatene, men de mener absolutt selv at symptomene kom etter inngrepet. Men medhold får de jo ikke. Og alle kvinnene har de samme symptomene liksom... Leter man så finner man sikker mange med samme symptomer og sykdomsbilde etter bruk av roaccutane også. Jorun fikk i hvert fall livet sitt ødelagt. Hun var en nær venninne av en venninne av meg, men nå er det så mange år siden hun ble syk og måtte gi opp butikken sin, at jeg husker ikke lenger hva hun het til etternavn. Men at hun fantes og at hun ble syk er det ingen tvil om - og jeg har faktisk selv snakket med henne... hvorfor skulle hun lyve om dette?
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #19 Skrevet 28. februar 2005 Er det ikke sant? Si det til Jorun.... Jeg regner med at noen har sagt dette til henne. Siden middelet fortsatt er lovlig. Tror du virkelig at slike tilfeller kunne gått ubemerket hen? Legemidler kontrolleres etter føre-var prinsippet. Ved minste tegn på fare blir de trukket tilbake, og testet grundig. Roaccutan, eller Accutan som det heter i USA, brukes av hundre tusener av mennesker..og ingen har fått slike plager som du snakker om. Jorunn har antagelig en reell lidelse, men det skyldes neppe Roaccutan-bruk.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2005 #20 Skrevet 28. februar 2005 Det er mange legemidler som godt kan være farlig du - og det regnes et visst svinn av pasienter ved bruk. Visste du ikke det? Eller tror du at alle legemidler som selges er trygge? Sånn er det ikke. Og det er helt sant! Det er så mange som dør årlig av bivirkninger av medisinene sine at du aner ikke. Nå husker ikke jeg heller tall, men har lest det flere ganger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå