AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Er det noen som har erfaring med usaklig oppsigelse? Jeg har googlet meg halvt ihjel, men kommer bare inn på advokatsider. Har sendt forespørsel til Fri Rettshjelp. Jeg er usikker på om jeg bør melde meg som arbeidsledig hos NAV allerede nå, eller om jeg bør vente til situasjonen er avklart? Jeg fikk melding om dette i går, og det kom som lyn fra klar himmel. Råd og tips tas imot med stor takk. Hilsen rådvill, som trodde hun hadde funnet drømmejobben 😥 Anonymkode: edf82...7fa
Gjest Kritt Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med usaklig oppsigelse? Jeg har googlet meg halvt ihjel, men kommer bare inn på advokatsider. Har sendt forespørsel til Fri Rettshjelp. Jeg er usikker på om jeg bør melde meg som arbeidsledig hos NAV allerede nå, eller om jeg bør vente til situasjonen er avklart? Jeg fikk melding om dette i går, og det kom som lyn fra klar himmel. Råd og tips tas imot med stor takk. Hilsen rådvill, som trodde hun hadde funnet drømmejobben 😥 Anonymkode: edf82...7fa Man har sterkt stillingsvern som arbeidstaker. For at noen her skal kunne si noe omkring oppsigelsen må du i det minste oppgi ansettelsestid og begrunnelse for oppsigelse. Om du er organisert er det rette stedet å begynne. Les også her: http://ys.no/dine-rettigheter/oppsigelse/
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Først av alt, alle arbeidstakere bør være organisert, alltid. Det er for sent å melde seg inn når man trenger hjelpen. Så hvis du er organisert kontakter du forbundet ditt. Er du ikke organisert kan nok jussbus o.l. gi deg råd, men skal du virkelig gå videre med saken trenger du advokat. Nå sier du ikke hva som har skjedd, så er litt vanskelig å svare noe mer. Hvorfor er oppsigelsen ulovlig? Anonymkode: d33c0...8b9 1
Jentadi Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med usaklig oppsigelse? Jeg har googlet meg halvt ihjel, men kommer bare inn på advokatsider. Har sendt forespørsel til Fri Rettshjelp. Jeg er usikker på om jeg bør melde meg som arbeidsledig hos NAV allerede nå, eller om jeg bør vente til situasjonen er avklart? Jeg fikk melding om dette i går, og det kom som lyn fra klar himmel. Råd og tips tas imot med stor takk. Hilsen rådvill, som trodde hun hadde funnet drømmejobben 😥 Anonymkode: edf82...7fa 1. Ikke meld deg arbeidsledig. Da går det tid før du får dagpenger. 2. En oppsigelse må ha en saklig grunn. Du har sterkt stillingsvern om jobben er kontraktsfestet. 3. Oppsigelsen må drøftes med deg i forkant. 4. Meld deg inn i fagforening, så står du bedre rustet neste gang - det er dessverre for sent å melde seg inn når du allerede er i konflikt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med usaklig oppsigelse? Jeg har googlet meg halvt ihjel, men kommer bare inn på advokatsider. Har sendt forespørsel til Fri Rettshjelp. Jeg er usikker på om jeg bør melde meg som arbeidsledig hos NAV allerede nå, eller om jeg bør vente til situasjonen er avklart? Jeg fikk melding om dette i går, og det kom som lyn fra klar himmel. Råd og tips tas imot med stor takk. Hilsen rådvill, som trodde hun hadde funnet drømmejobben 😥 Anonymkode: edf82...7fa kan du forklare mer? hvor lang oppsigelse er det snakk om? er det fast ansettelse du har hatt? Anonymkode: 15e65...733 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 punkt 1, det er en grunn at man er fagorganisert. Det er for å få hjelp når man havner i en sånn situasjon. Når det gjelder fri rettshjelp så skal inntekten din være på ca. under 240000kr ikke helt sikker akkurat men noe i den duren. Anonymkode: 15e65...733 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 hva skjedde? usaklig oppsigelse? Anonymkode: 15e65...733 1
isw Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Det er forskjell på at det er trist å bli sagt opp, og usaklig oppsigelse. Jeg har lang erfaring med dette og kan hjelpe deg i vurderingen, men trenger mer opplysninger. Hva skjedde og hvordan har prosessen vært? (Trenger objektive svar) Endret 2. mai 2018 av isw 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 TS her Takk for svar. Jeg takket ja til jobben for kort tid siden, og jobbet til og med lørdag. Fikk en sms (!) sent i går kveld om at jeg ikke lenger var ønsket. Jeg har ikke mottatt noen signaler om at jeg ikke har gjort en god jobb, tvert imot har jeg blitt fortalt at jeg har jobbet bra, de har likt innsatsen min og jeg har høstet mye skryt. Jeg har også jobbet mellom 10-12 timer hver dag, uten å klage. Argumentene de bruker er at de mener jeg vil ha en annen jobb, at jeg har vært "sinna" og at jeg har diskutert med dem. Den siste er halvveis riktig, da de tilbød meg en timelønn som lå 35 kr/timen under fastsatt minstelønn. Vi møttes imidlertid på halvveien, og jeg anså den saken som avsluttet. Dette er bare noen få dager siden. Jeg har fortalt dem flere ganger hvor glad jeg er for muligheten de har gitt meg, og de har flere ganger forespeilet meg at jeg skal være med og utviklet konseptet fremover. Så dette er utrolig frustrerende, og ikke minst ganske sårt. Jeg trodde virkelig jeg hadde fått drømmejobben, og jeg var villig til å gå all in, og så kom denne meldingen i går. Det siste de sa til meg på lørdag var "Godt jobba!", og nå dette. De mener på sin side at de gjør alt etter loven, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er et klassisk eksempel på usaklig oppsigelse med umiddelbar virkning? De ville ikke ha meg på jobb i dag, så i praksis har jeg fått sparken.. Anonymkode: edf82...7fa
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg takket ja til jobben for kort tid siden, og jobbet til og med lørdag. Fikk en sms (!) sent i går kveld om at jeg ikke lenger var ønsket. Jeg har ikke mottatt noen signaler om at jeg ikke har gjort en god jobb, tvert imot har jeg blitt fortalt at jeg har jobbet bra, de har likt innsatsen min og jeg har høstet mye skryt. Jeg har også jobbet mellom 10-12 timer hver dag, uten å klage. Argumentene de bruker er at de mener jeg vil ha en annen jobb, at jeg har vært "sinna" og at jeg har diskutert med dem. Den siste er halvveis riktig, da de tilbød meg en timelønn som lå 35 kr/timen under fastsatt minstelønn. Vi møttes imidlertid på halvveien, og jeg anså den saken som avsluttet. Dette er bare noen få dager siden. Jeg har fortalt dem flere ganger hvor glad jeg er for muligheten de har gitt meg, og de har flere ganger forespeilet meg at jeg skal være med og utviklet konseptet fremover. Så dette er utrolig frustrerende, og ikke minst ganske sårt. Jeg trodde virkelig jeg hadde fått drømmejobben, og jeg var villig til å gå all in, og så kom denne meldingen i går. Det siste de sa til meg på lørdag var "Godt jobba!", og nå dette. De mener på sin side at de gjør alt etter loven, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er et klassisk eksempel på usaklig oppsigelse med umiddelbar virkning? De ville ikke ha meg på jobb i dag, så i praksis har jeg fått sparken.. Anonymkode: edf82...7fa En sms er usaklig og ikke en måte å si opp noen på. Er du i prøvetid? Har du skrevet kontrakt?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 Det er ikke tillatt og si opp pr SMS så dette er useriøst. Du skal bli innkalt på møte og forklart hvorfor du ikke lenger er ønsket og de vil si deg opp. Anonymkode: afc19...b86 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Gå til anmeldelse på usaklig oppsigelse. Å si opp med sms er ulovlig. Anonymkode: 22ef4...cc4 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 Men har du kontrakt? Er du fast ansatt eller tilkallingsvakt? Anonymkode: bb3cb...63b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg takket ja til jobben for kort tid siden, og jobbet til og med lørdag. Fikk en sms (!) sent i går kveld om at jeg ikke lenger var ønsket. Jeg har ikke mottatt noen signaler om at jeg ikke har gjort en god jobb, tvert imot har jeg blitt fortalt at jeg har jobbet bra, de har likt innsatsen min og jeg har høstet mye skryt. Jeg har også jobbet mellom 10-12 timer hver dag, uten å klage. Argumentene de bruker er at de mener jeg vil ha en annen jobb, at jeg har vært "sinna" og at jeg har diskutert med dem. Den siste er halvveis riktig, da de tilbød meg en timelønn som lå 35 kr/timen under fastsatt minstelønn. Vi møttes imidlertid på halvveien, og jeg anså den saken som avsluttet. Dette er bare noen få dager siden. Jeg har fortalt dem flere ganger hvor glad jeg er for muligheten de har gitt meg, og de har flere ganger forespeilet meg at jeg skal være med og utviklet konseptet fremover. Så dette er utrolig frustrerende, og ikke minst ganske sårt. Jeg trodde virkelig jeg hadde fått drømmejobben, og jeg var villig til å gå all in, og så kom denne meldingen i går. Det siste de sa til meg på lørdag var "Godt jobba!", og nå dette. De mener på sin side at de gjør alt etter loven, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er et klassisk eksempel på usaklig oppsigelse med umiddelbar virkning? De ville ikke ha meg på jobb i dag, så i praksis har jeg fått sparken.. Anonymkode: edf82...7fa vil det si at du jobber prøvetid? hvor lang prøvetid har du i jobben din? dessuten jeg forstod ikke hva du mente med 35 kr under minstelønn, hvordan kan dem gjøre det egentlig? for å si det sånn jeg tror du for alltid fra i dag trenger fagforening. Ring nå å meld deg inn, selv om det er for sent i denne saken. Anonymkode: 15e65...733 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 Hva slags arbeidsgiver er dette? er det butikk? Anonymkode: a2d08...a80
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med usaklig oppsigelse? Jeg har googlet meg halvt ihjel, men kommer bare inn på advokatsider. Har sendt forespørsel til Fri Rettshjelp. Jeg er usikker på om jeg bør melde meg som arbeidsledig hos NAV allerede nå, eller om jeg bør vente til situasjonen er avklart? Jeg fikk melding om dette i går, og det kom som lyn fra klar himmel. Råd og tips tas imot med stor takk. Hilsen rådvill, som trodde hun hadde funnet drømmejobben 😥 Anonymkode: edf82...7fa Det smarteste du gjør er å melde degbinn i en fagforening. Da netaler du en liten del av lønnen din og får gratis hjelp tilbake, dersom det er en sak du kan få hjelp med. Fri rettshjelp har mange betingelser og det kan ta både dager og uker før du hørrr noe fra dem. I en akutt situasjon som denne høres ut til å være så er det viktig å få inn faglig kompetent hjelp på et tidligst mulig stadium. Alternativetbditt er å ta kontakt med privat advokat noe som dog kan koste deg dyrt. Her er for lite info til å vurdere alvorligheten i saken. Hva du har fått ogmhva situasjonen er kommer ikke frem. (Noen på forumet mener alltid i slike saker at det er karenstid på fagforeningshjelp. Det stemmer ikke. Karenstid er noe som bare er i tilknytning til forsikringer.) Anonymkode: 978a2...a45 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her Takk for svar. Jeg takket ja til jobben for kort tid siden, og jobbet til og med lørdag. Fikk en sms (!) sent i går kveld om at jeg ikke lenger var ønsket. Jeg har ikke mottatt noen signaler om at jeg ikke har gjort en god jobb, tvert imot har jeg blitt fortalt at jeg har jobbet bra, de har likt innsatsen min og jeg har høstet mye skryt. Jeg har også jobbet mellom 10-12 timer hver dag, uten å klage. Argumentene de bruker er at de mener jeg vil ha en annen jobb, at jeg har vært "sinna" og at jeg har diskutert med dem. Den siste er halvveis riktig, da de tilbød meg en timelønn som lå 35 kr/timen under fastsatt minstelønn. Vi møttes imidlertid på halvveien, og jeg anså den saken som avsluttet. Dette er bare noen få dager siden. Jeg har fortalt dem flere ganger hvor glad jeg er for muligheten de har gitt meg, og de har flere ganger forespeilet meg at jeg skal være med og utviklet konseptet fremover. Så dette er utrolig frustrerende, og ikke minst ganske sårt. Jeg trodde virkelig jeg hadde fått drømmejobben, og jeg var villig til å gå all in, og så kom denne meldingen i går. Det siste de sa til meg på lørdag var "Godt jobba!", og nå dette. De mener på sin side at de gjør alt etter loven, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette er et klassisk eksempel på usaklig oppsigelse med umiddelbar virkning? De ville ikke ha meg på jobb i dag, så i praksis har jeg fått sparken.. Anonymkode: edf82...7fa Du er avskjediget. Etter arbeidsmiljøloven så kan dette bare gjøres når du har gjort noe alvorlig galt. § 15-14.Avskjed (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. (2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende. (3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede. (4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_16#§14a-6 ER NOEN av punktene over noe du har gjort deg skyldig i? Anonymkode: 978a2...a45 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du kontrakt? Er du fast ansatt eller tilkallingsvakt? Anonymkode: bb3cb...63b Det ble dessverre ikke skrevet kontrakt, selv om jeg etterlyste denne flere ganger. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil det si at du jobber prøvetid? hvor lang prøvetid har du i jobben din? dessuten jeg forstod ikke hva du mente med 35 kr under minstelønn, hvordan kan dem gjøre det egentlig? for å si det sånn jeg tror du for alltid fra i dag trenger fagforening. Ring nå å meld deg inn, selv om det er for sent i denne saken. Anonymkode: 15e65...733 Jeg begynte i jobben for 14 dager siden, så det er prøvtid, ja. Men de har jo likevel ikke rett til å sparke meg på dagen når det ikke foreligger grovt pliktbrudd. Jeg har møtt opp til tiden hver dag, jobbet 2-4 timer overtid uten å mukke eller klage, vært blid og fornøyd og ikke hørt noe annet enn "bra jobba", "god innsats" osv. De mente de tilbød meg minstelønn etter loven, men et kjapt søk på Google viste at dette var 35 kr/timen under det som er minstelønn. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags arbeidsgiver er dette? er det butikk? Anonymkode: a2d08...a80 Det er en slags butikk. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er avskjediget. Etter arbeidsmiljøloven så kan dette bare gjøres når du har gjort noe alvorlig galt. § 15-14.Avskjed (1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. (2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende. (3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede. (4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_16#§14a-6 ER NOEN av punktene over noe du har gjort deg skyldig i? Anonymkode: 978a2...a45 Nei Anonymkode: edf82...7fa
Sugar&Spice Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 2 timer siden, Jentadi skrev: 1. Ikke meld deg arbeidsledig. Da går det tid før du får dagpenger. 2. En oppsigelse må ha en saklig grunn. Du har sterkt stillingsvern om jobben er kontraktsfestet. 3. Oppsigelsen må drøftes med deg i forkant. 4. Meld deg inn i fagforening, så står du bedre rustet neste gang - det er dessverre for sent å melde seg inn når du allerede er i konflikt. Du har sterkt stillingsvern uansett om du har kontrakt eller ei Så lenge du er en arbeidstaker har du stillingsvern - og er vernet av arbeidsmiljøloven, likestillings og diskrimineringsloven, arbeidstvistloven osv. Ellers: 100% enig med det du sier. Ville bare påpeke at kontrakt eller ei ikke har noe å si på stillingsvernet ditt(nå skriver jeg mer til TS enn som svar til deg, Jentadi). Arbeidsgiver har plikt i å fremstille arbeidskontrakt for enhver arbeidstaker og den skal bestå av visse punkter(definert nærmere i aml hvis du er interessert i å sjekke detaljene). Hvis man ikke har kontrakt er det arbeidsgiver som har bevisbyrden på at et arbeidsforhold ikke er inngått, og dette skal også dømmes i arbeidsgivers disfavør om arbeidstaker ikke har kontrakt men hevder at det har vært et arbeidsforhold. Mangel på kontrakt betyr nemlig ikke mangel på stillingsvern. Mangel på kontrakt skal og bør gå mest utover arbeidsgiver i tvister. Hvis det er avtalt prøvetid SKAL det skrives i kontrakten. Hvis du er i prøvetid er det en generell lavere terskel for å si opp arbeidstaker, men det skal fremdeles være en saklig grunn (om man er kvalifisert, skikket til arbeidsoppgavene osv), men man skal fremdeles følge reglene for oppsigelse: og første punkt er å innkalle til drøftelsesmøte. Det har ikke arbeidsgiver gjort, så her er det flere ting som tilser usaklig oppsigelse. Men finn deg en annen jobb, og kom deg unna denne forferdelig useriøse arbeidsgiveren uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 Man begynner ikke å jobbe før kontrakten er skrevet. Så du har da ingen rettigheter. I prøvetiden ved kontrakt holder det at personen ikke er egnet. Alle passer ikke over alt, derfor prøvetid. Anonymkode: 818b7...67e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå