Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stor effekt har det å loggføre alt man spiser i for eksempel lifesum, myfitnesspal eller lignende når man skal ned i vekt? Jeg synes det er så innmari tiltak å gjøre det, at det bare dabber av etter noen dager. Klarer likevel å gå ned i vekt jevnt og trutt, men dog litt i seneste laget. 

Hvilken app eller metode har du brukt? Hvordan fungerte det? (Finner du alltid riktig "variant" av matvaren, typ norsk produsent osv., slik at det blir heeeeelt nøyaktig næringsinnhold, eller velger du bare den amerikanske ekvivalenten?) Tusen takk for hjelp! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resultatet du får, samsvarer med innsatsen du legger inn. Du går ned i vekt når du spiser mindre. Kaloritelling er bare en metode for å hjelpe deg å spise mindre. Du kan gå ned i vekt bare ved å bare redusere porsjonene, og ikke gå ned i vekt hvis du teller feil. 

Jeg har brukt Grete Roede, Myfitnesspal og Fitbit. I begge de to amerikanske måtte jeg systematisk legge inn mine egne matvarer. 

En annen ting er at du kanskje forventer mye større og raskere vekttap enn det som er realistisk. Har du ikke mye som skal av, er i underkant av en halvkilo per uke, og det i gjennmsnitt, veldig bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vektklubb. Loggfører alt jeg spiser med unntak av de gangene det blir vanskelig som på restaurant (da blir det sånn «ish») 

jeg har for første gang i mitt liv gått ned i vekt bare ved hjelp av mat. Jeg har humpet på krykker en stund, så å komme meg noe sted å få trent skikkelig har vært vanskelig. Så har vært ganske stillesittende 😅 men istedet for å hamstre inn godmat (is, feit mat, snacks) fordi jeg kjeder meg eller syns synd på meg fordi jeg ikke får vært aktiv så har blandt annet vaktklubb vært en motivasjon for meg. Det har omtrent blitt en slags konkurranse med meg selv for å spise synte og se at vekta går nedover. Har gått ned 8 kg på litt over 2 mnd nå 😎

Anonymkode: a0cb9...27c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å logge hva man spiser er veldig usunt i lengden. Det er vel greit i en periode der man skal ned i vekt, men det gjelder å få et normalt forhold til det man spiser. Loggføring av kalorier vil øke sjansene enormt for å pådra seg spiseforstyrrelser. Hvis man hver gang når man skal spise automatisk begynner å tenke på hvor mange kalorier det inneholder, sier det seg selv at det vil være enormt slitsomt, og man får et helt feil og unaturlig forhold til mat.

Anonymkode: 08854...c51

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å logge hva man spiser er veldig usunt i lengden. Det er vel greit i en periode der man skal ned i vekt, men det gjelder å få et normalt forhold til det man spiser. Loggføring av kalorier vil øke sjansene enormt for å pådra seg spiseforstyrrelser. Hvis man hver gang når man skal spise automatisk begynner å tenke på hvor mange kalorier det inneholder, sier det seg selv at det vil være enormt slitsomt, og man får et helt feil og unaturlig forhold til mat.

Anonymkode: 08854...c51

Jeg håper folk legger merke til at du skriver "vil øke sjansene enormt for" og ikke får det for seg at kaloritelling automatisk fører til spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser er sammensatte, og kommer blant annet av et allerede problematisk forhold til kropp og følelse av tap av kontroll. Folk som trenger å gå ned i vekt, har allerede et feilaktig forhold til mat. For min egen del var kaloritelling en uvurderlig hjelp til å bedre mitt forhold til mat. Men jeg måtte kombinere det med skikkelig kunnskap, og kutte forbindelsen mellom mat og moral, og finne ut hvordan jeg kan bruke mine naturlige egenskaper til min fordel, istendefor å føle meg mislykket og hjelpeløs. Derfor var Myfitnesspal veldig bra for meg, og Grete Roede veldig usunt for meg. MFP lærte meg å spise, mens GR bare lærte meg å telle kalorier.

AnonymBruker
Skrevet

Å logge kalorier er gull verdt for meg :) 

er overvektig og skal ned en del kilo. Bruker lifesum, der scanner du bare etiketten med mobilen på matvarene og legger inn hvor mye du har spist. Jeg bruker kanskje 1 minutt på dette når jeg lager middag. Scanner ofte inn før jeg spiser, slik at jeg har kontroll. Skal jeg ut å spise eller i selskap (noe som skjer 1-2g i mnd) så tar jeg det bare sånn cirka, er ikke så nøye da :) det som er kult med lifesum er at den synkroniserer med treningsapper/skritteller på tlf, slik at hvis du har beveget deg mye en dag eller hatt en treningsøkt så legger den til flere kalorier du kan spise. For meg fungerer dette veldig bra og jeg går ned 1 kilo i uken :) så mine favorittapper er Lifesum og Runkeeper + appen til aktivitetsbandet mitt :) og nei jeg syns ikke det er stress, siden du kan scanne strekkodene 😁🙌🏼  

Anonymkode: 92cad...30c

AnonymBruker
Skrevet

Angående kaloritelling og forhold til mat, jeg har funnet ut at jeg er det de kaller på engelsk for en "emotional eater". Jeg unner meg pizza, sjokolade ++ når jeg er deppa eller når jeg har "fortjent" det etter en stressende periode. Når jeg har vært inne i de periodene, så er jeg og lite aktiv. Appene og skrittellerarmbåndet hjelper meg å komme meg ut på tur og holde fokus på et sunnere kosthold :) Jeg syns det fungerer veldig bra og jeg unner meg fortsatt litt godteri på lørdagen, men sørger for å være aktiv med familien min på dagene i helga :-)  

Anonymkode: 92cad...30c

Skrevet

Jeg bruker MyFitnessPal til å logge kalorier, og har den synket til FitBiten min, så jeg «får» ekstra kalorier og spise alt etter hvor mye jeg går og/eller trener. Jeg synes det er veldig nyttig, da jeg faktisk ikke hadde ordentlig oversikt over hvor mange kalorier det var i ulike matvarer. Jeg ble f.eks. ganske sjokkert når jeg så hvor mange kalorier det var i ost, og å få kaloriinnholdet i potetgull «svart på hvitt» hjelper meg til å tenke at det holder med 50 gram. Jeg er ikke «manisk», så jeg legger ikke inn stekesmør, og nå har jeg droppet å føre inn kalorifattige grønnsaker som tomat og brokkoli. Veldig greit for å lære seg mer om matinnholdet synes jeg. Jeg scanner strekkodene på matvarene med kameraet - og alt jeg spiser ligger inne fra før av. Anbefales :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...