Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok penger fra jobb en periode hvor jeg var utrolig blakk. Liten sum på under 500kr. Ikke fra kassen (butikk) men fra "felles" potten. Jeg la de tilbake en uke etter, men da ble det oppdaget og de skjønte at det var meg. Jeg innrømte det og fikk sparken der og da. Hva skjer nå? Kan de annmelde meg? Har jeg ødelagt alle sjanser til å jobbe i butikk igjen? 

Anonymkode: 201a2...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det går nok helt fint. Men jeg ville ikke oppgitt den butikken som referanse :P

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skjønte de det? 

Var det fra bedriften, eller noe dere sparte opp selv? Eller tips?

De annmelder deg nok ikke, men hadde nok ikke nevnt det til noen andre. Heller aldri nevt jobben når du søker andre jobber, eller når en annen potesiell jobb, spør om erfaring. Si du har null erfaring og ikke nevn gamle arbeidsplassen.

Anonymkode: da1f4...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de hadde sjekket om de var der morgenen, så var de der senere da jeg hadde lagt de i. Vi var kun noen få på jobb. Det var ikke bedriftens penger, men noe vi hadde fått spart opp på masse småtterier gjennom bedriften (på en måte tips). 

Skal selvfølgelig ikke bruke de som referanse. Jeg bare angrer så fælt og vil ikke at de skal hate meg :( Tror dere at de kommer til å si dette til noen? Andre enn politiet? 

AnonymBruker
Skrevet

På morgenen*

AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo satt på spissen et lån, spørsmålet om det var tyveri er om du hadde intensjon om å betale tilbake da du tok dem. Jeg tviler på at de gidder å anmelde det siden du la pengene tilbake. Her burde du kanskje vært smartere for når du valge å legge pengene tilbake slik at de ikke så deg (enten veldig tidlig før de andre kommer på jobb, eller veldig sent etter at de andre har gått), men gjort er gjort. Når du nå har blitt "tatt på fersken" så er det nok lurt å ikke oppgi denne jobben som referanse. Hvertfall ikke en av kollegene som "tok deg". 

Anonymkode: e3279...edf

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at jeg burde spurt. De tok meg ikke i det jeg la de tilbake, men de skjønte at det var meg siden de hadde sjekket tidligere på dagen og plutselig var pengene der. Jeg ville ikke vente til noen dager senere da jeg eventuelt hadde hatt mulighet til å legge de igjen på kvelden. Kan de som tok meg si det til de andre på jobben for eksempel? Eller andre butikker? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har såklart ingen kontroll på hvem som kommer til å si noe og til hvem. Det beste du kan gjøre er å innrømme alt om noen sier noe, legge deg flat og forklare hvorfor.

Og så går du til banken og ber om kredittkort på maxbeløp til ca 5000 (eller mindre) pr mnd slik at du får handlet mat i krisesituasjoner mens du venter på lønn. Eller låner av mor/far.

Anonymkode: 7f0be...6e7

• Liker 2
Skrevet

Om butikksjefen er profesjonell, så sier han/hun det ikke videre til noen. Skjønner at du skammer deg, men tror ikke at du skal bekymre deg noe mer for dette. Du betalte jo tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg annbefalt en arbeider som stjal til andre? Nei. Jo det er stjeling og noe man ikke gjør. 

Anonymkode: 7d32d...d52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra, men du kan ikke bruke dem som referanse. Ikke bli tatt neste gang ;)

Anonymkode: 6a16f...fc9

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok penger fra jobb en periode hvor jeg var utrolig blakk. Liten sum på under 500kr. Ikke fra kassen (butikk) men fra "felles" potten. Jeg la de tilbake en uke etter, men da ble det oppdaget og de skjønte at det var meg. Jeg innrømte det og fikk sparken der og da. Hva skjer nå? Kan de annmelde meg? Har jeg ødelagt alle sjanser til å jobbe i butikk igjen? 

Aldri innrøm noe. Det er veldig vanskelig å bevise slikt. Du trenger bare rimelig tvil for å slippe straff og sannsynlighetsovervekt for å vinne et erstatrningssøksmål.

Men man kan få lån på dagen og 500 burde alle klare å skaffe på et døgn. Fjottete å stjele fra fellesskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...