AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Dere som går til privat lege, hvor finner dere en slik privat en? Og hva er grunnen til at man går til privat lege? Jeg har ønske om å be om en spesiell medisin samt ta noen blodprøver. Er god venn med fastlegen min men vet at han ikke vil gi meg dette jeg ber om. Er privat lege et alternativ? Bor på sørlandet (arendal) hvis noen vet om en privat? Anonymkode: 79a99...816
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Mange tror at private leger har høyere kompetanse enn offentlige, og det er helt feil. Den eneste forskjellen er at private leger kan komme til å strekke seg noe lenger i frykt for å miste lønnsomhet, og konsekvensen av det er ikke bedre helse, men større risiko for overdiagnostikk og unødvendige behandlinger med all den risiko det medfører. Det er ingen grunn til å betale 5-10-doble takster for dette. Glem forøvrig ikke at praktisk talt alle fastleger er private foretak (men subsidieres gjennom helfo). Anonymkode: 7b0f3...aee 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Jeg går til privat kun hvis det ikke er mulig å få time hos fastlege (sjelden) eller hvis jeg trenger legevakt (orker ikke køen på den offentlige, betaler meg gladelig ut av den). Mange private legesenter f.eks Volvat og Aleris, Aleris finnes i både Stavanger, Kristiansand og Lillesand. Leger som jobber privat er ikke flinkere en leger som jobber offentlig, de har samme utdannelse og samme kompetanse, mange leger som jobber offentlig på fulltid jobber privat for å tjene ekstra penger. De fleste som jobber privat gjør det ut fra et ønske om å kunne styre egen hverdag mer enn man kan som ansatt for andre eller under kontrakt med f.eks kommunen. Hvorfor ønsker du å forsøke en spesiell medisin? Er det indikasjon for at du trenger denne kan du får den hos fastlegen din, er det ikke indikasjon (som jeg antar siden fastlegen sier nei) så får du den heller ikke hos privat lege. Det er ikke sånn at du kan bestille hva du vil ha og få det fordi om du går privat, det skal fremdeles være indikasjon. Samme med blodprøver, er det indikasjon for å ta det kan det tas, ellers blir det ikke tatt. Anonymkode: e2b75...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 Om du bor på et sted med et legekontor og har vært innom 2 av legene og ikke fått hjelp, så føler man seg gjerns mistrodd om man bytter enda en gang. Kjenner 2 personer fra et lite sted som reiste 3 timer til en privatklinikk og fikk god hjelp der, etter måneder og år med frustrasjon hos de offentlige. Ellers så får man kanskje litt bedre tid og legene jobber litt ekstra i det private. Man blir kanskje også tatt mer seriøst fordi man er en person som har råd til det. Forskning viser at mennesker med høy utdanning, for eks, blir behandlet bedre av leger enn andre. Så om man gir et bedre inntrykk av seg selv bare ved å bruke private legetjenester, så kanskje det hjelper til å bli tatt mer seriøst. Anonymkode: dc9a0...07c
Gjest Kritt Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Hva mener du med privat lege - lege uten avtale? Fastlegen min holder til på et privat legesenter, men takstene/egenandelene er jo satt av det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 4 minutter siden, Kritt skrev: Hva mener du med privat lege - lege uten avtale? Fastlegen min holder til på et privat legesenter, men takstene/egenandelene er jo satt av det offentlige. Privat lege er en som driver uten offentlig tilskudd. Fastlegen din driver etter offentlig tilskudd, du betaler kun en egenandel, resten betaler det offentlige. Private legesenter har ikke refusjonsrett hos det offentlige, dermed betaler du alt det koster. Anonymkode: e2b75...fbb
Gjest Kritt Skrevet 2. mai 2018 #7 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Privat lege er en som driver uten offentlig tilskudd. Fastlegen din driver etter offentlig tilskudd, du betaler kun en egenandel, resten betaler det offentlige. Private legesenter har ikke refusjonsrett hos det offentlige, dermed betaler du alt det koster. Anonymkode: e2b75...fbb Ok, da var det jeg som ikke helt kjente terminologien her.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 Jeg bruker kun private leger. Gidder ikke vente to måneder på å få en ti minutters konsultasjon hos fastlegen når jeg kan få en times konsultasjon på kort varsel hos privatpraktiserende leger. Anonymkode: d7f20...217
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som går til privat lege, hvor finner dere en slik privat en? Og hva er grunnen til at man går til privat lege? Jeg har ønske om å be om en spesiell medisin samt ta noen blodprøver. Er god venn med fastlegen min men vet at han ikke vil gi meg dette jeg ber om. Er privat lege et alternativ? Bor på sørlandet (arendal) hvis noen vet om en privat? Anonymkode: 79a99...816 Privatleger er et godt alternativ om det er lang ventetid, men en privatlege vil ikke forskrive medisin som en fastlegge ikke ville skrevet ut. Å bestille time hos privatlege i håp om å få resepter på medisiner man ikke skal ha/trenger er som å kaste penger ut av vinduet. Samme prosedyre hos både privat og fastlege når det kommer til resepter og utskriving av medisiner. Anonymkode: 7d41b...096
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå