AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #1 Skrevet 2. mai 2018 Er det bare meg, eller er dette litt merkelig? Kjenner bare brudeparet helt overflatisk (brudgommen er studiekamerat av min samboer), og jeg tviler sterkt på at det er fordi de har noe spesielt imot meg. Samtidig er det et relativt stort bryllup (80-90 personer) og bare to i kameratgjengen er invitert uten følge. Jeg er selvfølgelig innforstått med at det er brudeparets dag og at de ett sted må sette grensen for antall gjester, men jeg klarer ikke helt å riste av meg følelsen av at dette er på kanten til ufint. Vi skal selv gifte oss neste år, og det hadde ikke falt meg inn å invitere kun mannen i forholdet. Begge står derfor fortsatt på vår gjesteliste. Men det hele blir jo litt merkelig, må jeg si, siden jeg ikke er inkludert på listen deres... Er det jeg som er kjip som reagerer? Det er kanskje ikke så uvanlig å droppe pluss 1 i tilfeller hvor en ikke kjenner det aktuelle følget særlig godt? Anonymkode: 85fff...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #2 Skrevet 2. mai 2018 Dersom man inviterer noen som har en samboer så inviterer man samboeren også. Alt annet er varen ufint. Hvis det er plassen det står på så får de gå gjennom listene å evt luke ut noen. Jeg hadde sikkert vært så barnslig at jeg kun hadde invitert en av dem når jeg skulle giftet meg, så kunne de fått kjent på det. Anonymkode: 11f5b...75e 41
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #3 Skrevet 2. mai 2018 Syntes det er merkelig når gjestelisten uansett er så stor. Hadde vært noe annet om det kun var for de 8 nærmeste vennene liksom. Men vet de at han er i forhold da? Det vanligste er jo at følget er inkludert i invitasjonen uansett, usikker på om alle spesifiserer det. Kan han ikke nevne det for brudgommen at "jeg og dama kommer" ? Anonymkode: b0501...6c3 10
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #4 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Nei det er ikke ufint. Ufint hadde vært om en eller to av kameratene i kompisgjengen ikke ble invitert... ikke at damene deres ikke ble det. Det er deres fest, som de betaler for. De vil feire den med mennesker som betyr noe for dem. Om du ikke kjenner dem og er en del av deres liv så kan du ikke bli fornærmet fordi at du ikke ble invitert. Jeg hadde ikke gidda å hatt folk jeg ikke kjenner i mitt bryllup. Jeg er veldig introvert og hadde fått helt prestasjonsangst om jeg skulle vært midtpunkt en hel dag blandt folk jeg ikke kjenner Endret 2. mai 2018 av Occulta 9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #5 Skrevet 2. mai 2018 Om du ikke kjenner de så bør du jo uansett ikke dra. Anonymkode: e48bd...a67 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #6 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syntes det er merkelig når gjestelisten uansett er så stor. Hadde vært noe annet om det kun var for de 8 nærmeste vennene liksom. Men vet de at han er i forhold da? Det vanligste er jo at følget er inkludert i invitasjonen uansett, usikker på om alle spesifiserer det. Kan han ikke nevne det for brudgommen at "jeg og dama kommer" ? Anonymkode: b0501...6c3 De kjenner godt til meg, selv om ikke vi kjenner hverandre så godt. Vi studerte alle samme sted og var på en del fester og parmiddager sammen. Jeg har ikke tenkt å trenge meg på. Akkurat det ville iallfall vært ufint:) Anonymkode: 85fff...5c5 4
FluffyJuggernaut Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 (endret) Det er uvanlig å bare invitere den ene av ett etablert forhold. Syns det er rart og ganske uhøflig, har man ikke plass til å invitere par så bør de heller holdes av invitasjonen. Endret 2. mai 2018 av FluffyJuggernaut 17
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #9 Skrevet 2. mai 2018 Det er veldig spesielt og langt utenfor skikk og bruk. Når noen har samboer eller er gift så skal man bes med den personen. Noe annet er uhørt i min verden. Et så stort selskap så kan man ikke skylde på at det bare er de nærmeste heller. Det kan bli pinlig når dere møter dem etter bryllupet, de burde da være flaue. Anonymkode: 74da1...c72 14
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #10 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke kjenner de så bør du jo uansett ikke dra. Anonymkode: e48bd...a67 Hadde jeg fått invitasjon, ville jeg deltatt. Jeg kjenner dem litt og vi har i tillegg flere felles venner. På samme måte som at jeg synes det er naturlig å invitere begge i vårt bryllup, ville jeg altså følt det veldig naturlig å delta om jeg hadde blitt invitert. Men det er jo brudeparet som bestemmer, det forstår jeg jo. Anonymkode: 85fff...5c5 3
SoWhat? Skrevet 2. mai 2018 #11 Skrevet 2. mai 2018 6 minutter siden, Occulta skrev: Nei det er ikke ufint. Ufint hadde vært om en eller to av kameratene i kompisgjengen ikke ble invitert... ikke at damene deres ikke ble det. Det er deres fest, som de betaler for. De vil feire den med mennesker som betyr noe for dem. Om du ikke kjenner dem og er en del av deres liv så kan du ikke bli fornærmet fordi at du ikke ble invitert. Jeg hadde ikke gidda å hatt folk jeg ikke kjenner i mitt bryllup. Jeg er veldig introvert og hadde fått helt prestasjonsangst om jeg skulle vært midtpunkt en hel dag blandt folk jeg ikke kjenner Blant noen du ikke kjenner. De fleste ville du ha kjent. Å være introverte er ikke det samme som å hive all høflighet og normal skikk og bruk over bord. Alvorlig talt. En ber par som er etablerte sammen. Alt annet er direkte ufint og tegn på dårlig kunnskap om helt normal skikk og bruk. 20
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #12 Skrevet 2. mai 2018 Det er direkte ufint. Man splitter ikke par, puktum. Vil man ikke ha begge, så inviterer man ingen av de - så enkelt er det. Hadde jeg blitt bedt, hadde jeg aldri dratt uten kona. Be han ringe og spørre om det er mulighet med følge, som alle andre har. Om han får nei, kan han si "Det er ikke etikette, og syntes det er ufint ovenfor parteren min. Lykke til med bryluppet" Anonymkode: a58a7...30c 20
Kattugla Skrevet 2. mai 2018 #13 Skrevet 2. mai 2018 10 minutter siden, SoWhat? skrev: Blant noen du ikke kjenner. De fleste ville du ha kjent. Å være introverte er ikke det samme som å hive all høflighet og normal skikk og bruk over bord. Alvorlig talt. En ber par som er etablerte sammen. Alt annet er direkte ufint og tegn på dårlig kunnskap om helt normal skikk og bruk. Helt enig! 7
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #14 Skrevet 2. mai 2018 (endret) 20 minutter siden, SoWhat? skrev: Blant noen du ikke kjenner. De fleste ville du ha kjent. Å være introverte er ikke det samme som å hive all høflighet og normal skikk og bruk over bord. Alvorlig talt. En ber par som er etablerte sammen. Alt annet er direkte ufint og tegn på dårlig kunnskap om helt normal skikk og bruk. Nå kjenner jeg alle par som jeg hadde invitert i mitt bryllup da.. men jeg står fast ved det at jeg hadde ikke invitert mennesker jeg ikke kjenner. Da hadde det paret blitt kutta ut av listen ganske enkelt tror jeg. Til syvende og sist så er det brudeparets dag, og man skal ikke invitere folk fordi man føler at man må. Folk skal få feire det bryllupet de ønsker. Greit nok at man kan bli snurt men det er ikke vits i å gjøre noe sak utav det, respekter at de har tatt de avgjørelsene de har tatt. De har nok tenkt nøye igjennom gjestelisten, og det er nok ikke en glipp at du ikke har blitt invitert. Flere av mine venner har ikke invitert med følge til sine bryllup da det hadde blitt for dyrt. Jeg har vært i bryllup der jeg ble invitert men ikke min kjære som jeg hadde vært sammen med i mange år, fordi brudeparet rettogslett ikke kjente ham. Jeg tok meg ikke nær av det. Min kjæreste gjennom 9år ble invitert til en kompis sitt bryllup i fjor sommer... jeg har møtt han og dama mange ganger men jeg ble ikke invitert. Tenkte ikke over det i det hele tatt. Noen har invitert gifte par men ikke ugifte. Folk tar forskjellige avgjørelser, ikke ilegg folk skam bare fordi de ikke prioriterer likt som deg. Endret 2. mai 2018 av Occulta 3
FactsOverFeelings Skrevet 2. mai 2018 #15 Skrevet 2. mai 2018 Jeg hadde vært evig glad for å slippe! Finnes ikke noe kjedeligere. 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #16 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, FactsOverFeelings skrev: Jeg hadde vært evig glad for å slippe! Finnes ikke noe kjedeligere. Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: a58a7...30c 2
Occulta Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: a58a7...30c Det var jeg som likte det 5
FactsOverFeelings Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: a58a7...30c Ehm? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 2 minutter siden, Occulta skrev: Nå kjenner jeg alle par som jeg hadde invitert i mitt bryllup da.. men jeg står fast ved det at jeg hadde ikke invitert mennesker jeg ikke kjenner. Da hadde det paret blitt kutta ut av listen ganske enkelt tror jeg. Til syvende og sist så er det brudeparets dag, og man skal ikke invitere folk fordi man føler at man må. Folk skal få feire det bryllupet de ønsker. Greit nok at man kan bli snurt men det er ikke vits i å gjøre noe sak utav det, respekter at de har tatt de avgjørelsene de har tatt. De har nok tenkt nøye igjennom gjestelisten, og det er nok ikke en glipp at du ikke har blitt invitert. Flere av mine venner har ikke invitert med følge til sine bryllup da det hadde blitt for dyrt. Jeg har vært i bryllup der jeg ble invitert men ikke min kjære som jeg hadde vært sammen med i mange år, fordi brudeparet rettogslett ikke kjente ham. Jeg tok meg ikke nær av det. Noen har invitert gifte par men ikke ugifte. Folk tar forskjellige avgjørelser, ikke ilegg folk skam bare fordi de ikke prioriterer likt som deg. Det var svært da. At jeg reagerer bittelitt i mitt stille sinn og avreagerer ved å poste en tråd om det på Kvinneguiden, er vel ganske langt fra å ilegge brudeparet skam. Jeg tror heller ikke at gjestelisten er tilfeldig, og jeg har selvfølgelig ikke tenkt å lage noe oppstyr rundt det. Jeg ville aldri forsøkt å tiltvinge meg en invitasjon til et bryllup jeg i utgangspunktet ikke var invitert i. Må imidlertid legge til at paret ikke er spesielt introverte, og at jeg ikke er helt ukjent for dem. Vi var en del sammen i studietiden, men da på typisk paraktiviteter, og jeg er ikke personlig venn med noen av dem. Jeg synes likevel det var rart ikke å bli inkludert i gjestelisten. Samtidig er jeg åpen for at det har blitt litt mer vanlig å invitere på denne måten nå, og ba derfor om erfaringer/meninger fra andre. Det tenker jeg at må være innenfor. Anonymkode: 85fff...5c5 15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å lik dine egne innlegg. Anonymkode: a58a7...30c Man kan ikke line sine egne innlegg, så fremt man ikke poster som AnonymBruker. Dette har skjedd meg også, TS. Samboeren og jeg hadde vært sammen i 15, og da kompisen hans inviterte til bryllup sto det «*samboers navn* + følge». Takk for den, tok hintet for å si det sånn... Anonymkode: 1758d...5f1 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå