Gå til innhold

Katt som «stakk av»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 3,5 mnd siden overtok vi to omplasseringskatter på 1,5 år. De hadde vært i fosterhjem helt siden de var kattunger, de hadde altså aldri vært ute (men skal bli utekatter hos oss).

Siden det var så mye snø og kaldt i vinter, holdt vi kattene inne enda lenger enn hva vi «måtte», vi begynte derfor ikke å slippe de ut før for tre uker siden. I starten var kattene veldig redde for å gå ut i det hele tatt, og i den grad de gikk ut, ble de bare sittende på terrassen. Etter hvert har den ene turt å ta seg en liten tur rundt i hagen, mens den andre stort sett bare har holdt seg på terrassen.

De første par ukene etter at vi hadde begynt å slippe dem ut, var vi ute sammen med kattene hver dag. Så begynte vi etter hvert å la kattene være ute alene- men vi kikket innimellom etter dem fra vinduet, og så at de alltid holdt seg på terrassen eller i hagen. Når de ville inn kom de til døren og mjauet, og ble sluppet inn raskt.

Men så i går, ble den ene sluppet ut rett etter frokost (den andre ville ikke ut). Han pilte av gårde i hagen som et lyn- mens han tidligere alltid bare hadde gått med nølende skritt ned fra terrassen. Mulig han ble skremt av noe- men vi verken så eller hørte noe som kan ha skremt ham.

Iallfall, han forsvant raskt- og var borte hele dagen i går. Vi var i og rundt hagen og ropte på ham og forsøkte å lokke ham frem med både mat og leker flere ganger iløpet av dagen, men han var ikke å finne noe sted. Først i 23-tiden (da vi var blitt alvorlig bekymret- og broren hans tuslet rastløst fra vindu til vindu for å se etter ham) dukket han plutselig opp på terrassen.

Vi hadde vår fulle hyre med å få ham inn, han bare hoppet rundt og nesten «ertet» oss på terrassen. Men vi fikk han heldigvis inn tilslutt. Men nå er vi, naturlig nok, nervøse for å slippe han ut igjen- hva om det samme skjer på nytt...?? Han har hele tiden vært veldig sosial og kosete, og vi opplever at han virker å være glad i oss og barna (han oppsøker oss hele tiden for kos, maler med en gang man er iferd med å gi ham oppmerksomhet osv). Vi tror derfor ikke han egentlig har noen grunn til å ville «stikke av» sånn.

Hva ville dere ha gjort? Bare fortsette slippe ham ut som normalt og krysse fingrene for at det går bra? (Vi har hatt flere katter før disse, men aldri opplevd at noen plutselig bare har blitt «borte» sånn som dette..!)

Anonymkode: 7057f...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette var lenge i hele tatt. La katt være katt.

Anonymkode: 23f45...06f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange katter og spesielt hann kattene har en tendens til å bli lenge borte (optil 14 dager har jeg opplevd med to av mine hannkatter)! Vi sluttet ikke å ha de ute av den grunn.

Ikke rart katten ikke ville inn. Den har jo nettopp oppdaget den store verden, tenk det kicket! 😂 

Sier meg enig i personen over, la katt være katt. 

Anonymkode: 71ce2...94d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men altså slapp nå av :P han har mest sansynlig funnet ut at verden er et kult sted og vil undersøke det som kan undersøkes. Plutselig er de ute en hel dag, og andre ganger kan den være ut en time før den vil inn igjen. Gamlekatten til pappa var borte i en ukes tid om gangen på sommeren, selv om han var kastrert. Det var mye kulere å være ute om sommeren enn inne☺️ 

Anonymkode: 454f5...639

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at dere er stresset. Hva med å kjøpe en GPS til katten, så finner dere den igjen om den blir skremt og ikke kommer hjem?

AnonymBruker
Skrevet

Katten min kan være ute i timesvis av gangen noen dager, særlig dersom det er fint vær. Fra morgen til kveld liksom. Andre dager, særlig når det regner, er han ute maks 2 timer. Jeg er ikke det spor bekymret. 

Anonymkode: d2bd9...951

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Skjønner at dere er stresset. Hva med å kjøpe en GPS til katten, så finner dere den igjen om den blir skremt og ikke kommer hjem?

Det er en veldig god ide, støtter den. Jesperpus har det, å han og kasper ser ikke ut til å bry seg nevneverdig om den :P 

Anonymkode: 454f5...639

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har en 2 årgammel katt, så om sommeren ser jeg han nesten ikke ved unntak han enkelte ganger kommer inn for mat, men går jo ut rett etter igjen. En hel dag ute derimot er ikke noe å bekymre seg for, han kom jo hjem så han vet hvor han bor.

Som du selv sier har de aldri vært ute før så det var vel mye å utforske, klart han ikke ville in ;)

Endret av PaN
Skrevet

Typisk katteoppføresel! 

Men om dere engster dere, som jeg har full forståelse for, så kjøp GPS til dem! Det et virkelig verdt pengene! 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Thildamor skrev:

Typisk katteoppføresel! 

Men om dere engster dere, som jeg har full forståelse for, så kjøp GPS til dem! Det et virkelig verdt pengene! 

Helt enig, jeg skal kjøpe gps snart til min :)

AnonymBruker
Skrevet

La katten være katt, men for din egen del kan du kjøpe GPS til den og laste ned appen FinnFido. Da har du alle verktøyene du trenger dersom den ikke skulle komme hjem igjen. Husk å lane GPSen ofte, batteritiden er ikke all verden dessverre 😕

Anonymkode: d9fe4...e7f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...